عبدلیک

عبدل خان

عبدلیک

عبدل خان

بایگانی

آزمایش اسپرم

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۵ ب.ظ

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم ،آزمایش اسپرم چگونه انجام میشود؟،آزمایش اسپرموگرام،آزمایش اسپرم در خانه،آزمایش اسپرم خانگی،آزمایش اسپرم به انگلیسی،آزمایش اسپرم نرمال،آزمایش اسپرم Progressive،آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت،آزمایش اسپرم مردان چگونه است،ازمایش اسپرموگرام چگونه انجام میشود،آزمایش اسپرم چگونه انجام میشود،آزمایش اسپرم مردان چگونه انجام میشود

آزمایش اسپرم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آزمایش اسپرم و طریقه خواندن و تفسیر آن صحبت کینم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

آزمایش اسپرم

آزمایش مایع منی (Semen Analysis Test) میزان اسپرم تولید شده توسط مرد را اندازه گیری میکند. همچنین در این آزمایش تعداد و کیفیت اسپرم نیز قابل بررسی است. آزمایش آنالیز مایع منی یا آزمایش آنالیز اسپرم معمولا یکی از نخستین تستهایی است که کمک میکند تا مشکلات ناباروری در مردان تشخیص داده شود. به طور کلی مشکلات مربوط به مایع منی و اسپرم، در میان یک سوم از زوجهایی که به ناباروری مبتلا هستند مشاهده میشود.

تفسیر آزمایش اسپرم

پارامتر اصلی در تعیین کیفیت مایع منی ، تحرک اسپرمها است . چون  اسپرمهای غیر متحرک قادر به عبور  از مجاری تناسلی زن نبوده و نمی تواند  تخمک را بارور سازد .در طبقه بندی قدیم چهار درجه بندی برای حرکت اسپرم ها در نظر گرفته شده بود که پس از مشاهده اسپرم ها در زیر میکروسکوپ برحسب میزان سرعت آن ها در این چهار گروه با معیار درصد بیان می شدند. که به صورت A و B و C و D یا ۴ و ۳ و ۲ و۱ تعریف می گردد. که A معادل ۴ بوده و به معنی حرکت سریع اسپرم ها می باشد. همچنین D معادل ۱ بوده و به معنی اسپرم های بدون حرکت یا immotile می باشد. در این تقسیم بندی حداقل حرکت A > 25% یا A+B > 50% باید باشد. کمبود حرکت اسپرم ها، آستنوسپرمی نامیده می شود.

در سیستم گریدینگ (درجه بندی) جدید سرعت اسپرم اهمیت کمتری دارد و این که اسپرم حرکت رو به جلو داشته باشد، در اولویت قرار دارد و حرکت اسپرم ها در ۳ گروه تقسیم میگردد:

  1. حرکت پیشرونده Progressive motility
  2. حرکت غیر پیشرونده Non progressive motility
  3. بی حرکت Immotile

در این سیستم درصد حرکت پیشرونده اسپرم ها (Progressive motility) حداقل ۳۲% و کل اسپرم های دارای حرکت باید حداقل ۴۰% باشند.

چگونه آزمایش اسپرم بدهیم

بهتر است نمونه با دست و با روش تحریک مصنوعی (masturbation) و بدون بکار بردن صابون یا مواد لغزنده کننده که می توانند اسپرم کش باشند تهیه شود. به هیچ عنوان از کاندوم برای جمع آوری نمونه نباید استفاده نمود. البته در برخی مراکز کاندوم های مخصوص بدون مواد آسیب رسان به اسپرم ها وجود دارد، که می توان با سهولت بیشتری نمونه داد. اگر نمونه با روش نزدیکی تهیه شود، احتمال آلودگی نمونه با ترشحات واژن و نتایج کاذب وجود دارد. دقت شود که تمام نمونه در ظرف ریخته شود و بهتر است با در دست گرفتن ظرف نمونه گیری دمای آن را به دمای بدن نزدیک نمود.

شرایط آزمایش اسپرم

برخلاف اینکه در جامعه ما بلافاصله بعد از اینکه زن و شوهری در باروری دچار مشکل می‌شوند، از خانم می‌خواهند آزمایش بدهد، توصیه می‌شود در مرحله اول مرد با انجام این آزمایش بررسی شود و برای انجام آن باید حداقل ٣ روز و حداکثر ۵ روز از آخرین انزال در آقایان گذشته باشد.

wbc در آزمایش اسپرم

میزان طبیعی WBC یا گلبول سفید کمتر از ۱۰ در میلی لیتر است. مقادیر بیشتر از این مطرح کننده عفونت یا التهاب مایع منی بوده و لکوسیتوسپرمی نامیده می شود و نیاز به آنتی بیوتیک دارد .

جواب آزمایش اسپرم

مایع شدن سیمن ( Liquefacation time )

مایع منی ، مایعی ویسکوز(کشدار)  ، کدر ، سفید یا خاکستری و دارای بوی تند و زننده است و بلافاصله بعد از انزال منعقد (لخته) می شود . در دمای 37 درجه سانتی گراد در عرض  45-5 دقیقه به حالت شفاف و مایع در خواهد آمد . در یک نمونه طبیعی ، مایع شدن ( لیکوفیکیشن ) ، ظرف 30 دقیقه کامل می شود .

* حجم مایع منی ( Volume )

بعد از مایع شدن کامل ، تمام نمونه بوسیله پی پت و یا سرنگ به لوله آزمایش منتقل می شود و در این زمان حجم مایع منی اندازه گیری می شود . حجم نرمال مایع منی بین 1.5 تا 5 میلی لیتر است که حتماً باید در هر اسپرموگرام قید شود .

* ویسکوزیته ( Viscosity )

ویسکوزیته منی نیز مانند سایر مایعات با درجه حرارت تغییر کرده و گذشت زمان نیز آن را کاهش می دهد . بعد از مایع شدن کامل می توان به راحتی با مکش سرنگ میزان ویسکوزیته را مشخص نمود که به یکی از صورتهای زیر قابل مشاهده است :

Thin : آبکی بوده و به راحتی از پی پت خارج می شود .

Normal : حالت ژله ای یا آبکی نداشته و بصورت قطره قطره از پی پت ( سرنگ ) خارج می شود .

Some what thick : قدری حالت ژله ای دارد و به راحتی از پی پت ( سرنگ ) خارج می شود .

Thick : حالت ژله مانند شدیدی داشته و به راحتی نمی توان آن را به داخل سرنگ کشیده و یا از آن خارج نمود .

آنالیز آزمایش اسپرم

Concentration : غلظت اسپرم های زنده در واحد حجم – میلی لیتر

% Motility : درصد اسپرم های متحرک

% Morphology : درصد اسپرم های دارای مورفولوژی نرمال

Functional Sperm Concentration = FSC : غلظت اسپرم های دارای مورفولوژی نرمال و حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b در واحد حجم – میلی لیتر

Motile Sperm Concentration = MSC : غلظت اسپرم های دارای حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b در واحد حجم – میلی لیتر

Sperm Motility Index = SMI : اندکس کیفیت تمام نمونه با در نظر گرفتن تعداد و حرکت و مورفولوژی و میزان فضای آکروزومی اسپرم

Total Sperm in Sample : تعداد کل اسپرم های زنده در کل حجم نمونه

Total Functional Sperm in Sample : تعداد کل اسپرمهای دارای مورفولوژی نرمال و متحرک پیشرونده گرید ۳ و ۴ در کل حجم نمونه

Total Motile Sperm : تعداد کل اسپرم های متحرک در کل حجم نمونه

آزمایش اسپرم در خانه

در آزمایشگاه های مراکز ناباروری معمولا اتاق ویژه نمونه گیری در اختیار زوجین قرار می گیرد، اما اگر نمونه دادن در این مکان ها دشوار باشد، میتوان نمونه را در منزل تهیه نمود و کمتر از نیم ساعت در دمای بدن (ظرف نمونه چسبیده به بدن)، آن را به آزمایشگاه رساند.ظرف نمونه گیری باید از آزمایشگاه گرفته شود و کاملا تمیز باشد. دهانه ظرف نیز باید به اندازه کافی گشاد باشد. نمونه باید حداکثر طی یک ساعت پس از انزال مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش اسپرم خانگی

با یک روش خیلی ساده در منزل می توانید به وجود نطفه در مایع منی خود پی ببرید. این آزمایش فقط برای تشخیص وجود نطفه یا اسپرم در مایع منی می باشد. جهت انجام این تست یک لیوان یا ظرف دیگری را از آب پر نمایید به طوری که سر پر نباشد. همچنین این آزمایش به مقداری از منی مرد نیاز دارد. بهترین روش برای جمع آوری مایع منی ، آمیزش منقطع با همسر می باشد. در این نوع آمیزش ، پس از دخول آلت و زمانی که مرد قصد انزال دارد بلافاصله آلت خود را از واژن خانم بیرون کشیده و منی را در خارج از بدن زن می ریزد. پس از آن مقداری از منی خارج شده را به آرامی بر روی آب موجود در لیوان یا ظرف قرار داده و مدتی صبر نمایید. اگر مایع منی دارای اسپرم یا نطفه باشد پس از مدتی ، منی قرار داده شده روی آب ته نشین شده و پایین خواهد رفت. اگر مایع منی پس از گذشت زمان کمی که لازم است (حدود چند دقیقه) پایین نیامده و همچنان بر روی آب باقی ماند نتیجه می توان گرفت که مایع منی به احتمال زیاد بدون نطفه می باشد.

آزمایش اسپرم نرمال

تعداد اسپرم ها یا( Sperm count ) یا (Density): تعداد نرمال اسپرمها ۱۵ میلیون در یک سی سی مایع منی یا ۴۰ میلیون اسپرم در کل حجم انزال میباشد . اگر تعداد اسپرم ها کمتر از ۱۵ میلیون باشد الیگو اسپرمی و اگر تعداد اسپرم ها صفر باشد آزوسپرمی نامیده می شود.

آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت

در این روش سلول های جنسی مردانه (اسپرم) حاوی کروموزوم x توسط لیزر نشان دار شده، سپس توسط دستگاهی این سلول ها از سلول های جنسی حاوی کروموزوم y بی نشان جدا می شوند. سپس بنا به خواست والدین اگر که دختر بخواهند اسپرم x دار و اگر پسر بخواهند اسپرم y دار با تخمک لقاح داده می شود که معمولا از این روش در IVF برای لقاح استفاده می کنند و یا اسپرم ها را به رحم مادر تزریق می کنند.

بیشتر بخوانید : علت درد بیضه سمت چپدرمان درد بیضه راستآزمایش گروه خونی چیستآشنایی با آزمایش خونرابطه جوز هندی و تعیین جنسیتارتباط کاسنی و تعیین جنسیتخوردن جوز هندی و پسردار شدن

  • محسن عبدلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی