اسهال و استفراغ ویروسی بزرگسالان

اسهال و استفراغ ویروسی ,اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان,اسهال و استفراغ ویروسی کودکان,اسهال و استفراغ ویروسی نوزادان,اسهال و استفراغ ویروسی در بزرگسالان

اسهال و استفراغ , اسهال و استفراغ ویروسی , اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان , اسهال و استفراغ ویروسی کودکان

توضیحاتی در مورد اسهال و استفراغ

یک متخصص گوارش و کبد، اسهال و استفراغ را از شایع ‌ترین بیماری‌ های گوارشی فصل گرم سال عنوان کرد و با تاکید بر پرهیز از مصرف خودسرانه دارو از جمله آنتی ‌بیوتیک‌ ها در درمان این بیماری، گفت: از آن جا که در این بیماری باید به نحوی آب از دست رفته بدن جبران شود، مصرف مایعات از راه دهان بهترین روش جایگزینی آب بدن است. اسهال و استفراغ و مسمومیت ‌های غذایی را از شایع ‌ترین بیماری ‌های فصل گرم سال عنوان کرد و گفت: وارد شدن میکروب و ویروس به دهان از طریق غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش می ‌شود که معمولا به صورت اسهال و گاهی به صورت درد شکم، تهوع، ضعف و بی‌ حالی خود را نشان می ‌دهد. وی گفت: از آنجا که عوامل این بیماری از طریق دهان وارد بدن می ‌شوند، بهترین راه مقابله با آن، رعایت بهداشت تغذیه ‌ای است. بر این اساس لازم است که مواد غذایی از مکان ‌های سالم و بهداشتی تهیه شوند. همچنین غذاهای مانده که احتمال آلودگی در آن ها زیاد است مانند انواع غذاهای سس ‌دار باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند. در مجموع بهتر است از غذاهای تازه استفاده شده و مواد غذایی بیرون از یخچال نگهداری نشوند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد اسهال و استفراغ صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

بهبود اسهال و استفراغ

اسهال و استفراغ در اکثر موارد خود به خود بهبود می ‌یابند. اما لازم است همزمان با این بیماری، آب از دست رفته ی بدن جبران شود. خوردن مایعات، بهترین روش جایگزینی آب از دست رفته بدن است؛ بنابراین لازم است فرد در حد تحمل و در فواصل معین از مایعات استفاده کند. اما چنان چه فرد از تهوع زیادی برخوردار است، می ‌توان از طریق رگ و تزریق سرم، به نحوی آب بدن را جبران کرد. وی تاکید کرد: در صورتی که فرد تمایلی به خوردن غذا ندارد، نباید به وی اصرار کرد. همچنین در صورتی که فرد از اسهال خونی، تب بالا و سن بالا برخوردار نباشد، می‌ توان با نظر پزشک تا حدودی از داروهای کند کننده حرکات دستگاه گوارش استفاده کرد. این در حالی است که در برخی افراد که دارای بیماری‌ های زمینه‌ ای دیگر هستند این داروها توصیه نمی‌ شود.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در اسهال و استفراغ

دکتر اردکانی با بیان این که در اغلب اسهال و استفراغ ‌ها مصرف آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد، گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در درمان اسهال واستفراغ، حتی مشکلات را بیشتر می ‌کند. در مجموع بهترین اقدام در مورد اسهال و استفراغ، جبران الکترولیت ‌های از دست رفته ی بدن است.

درمان اسهال و استفراغ با نمک

نمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظسطح pH دستگاه گوارش کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده.سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنیددر فواصل زمانیکوتاه در طول روز بنوشید.

درمان اسهال و استفراغ با زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن جرعه ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید. توجه: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

درمان اسهال و استفراغ با انقوزه

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کرده و در نتیجه علائم اسهال و استفراغ را کاهش میدهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می شود یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید.دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی انقوزه به ادویه کاری و مواد غذاییروزانه اضافه کنید.

درمان اسهال و استفراغ با سرکه سیب

سرکه سیب همچنین بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ کمک می کند. سطح pH را کنترل و سموم مضر بدن را از بین می برد. به علاوه، بعلت داشتن پکتین، تحریک معده را کاهش می دهد و درد معده، تهوع، استفراغ و گاز را کاهش میدهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب گرم . ۳۰ دقیقهقبل از وعده غذایی روزانه تا زمان بهبودی کامل بنوشید متناوبا، می توانید ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب انگور را اضافه کنید دو بار در روز برای چند روز بنوشید.

درمان اسهال و استفراغ با ریحان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند. مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده. همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید. همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

درمان اسهال و استفراغ با بابونه

بابونه درمان موثر برای ورم معده و روده به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودن آن است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. شانه هایی مانند اسهال،کرامپ های شکمی، نفخ، تهوع و گاز را کاهش دهد. اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه تازه به یک فنجان آب گرم بریزید ده دقیقه بعد با آب لیمو و عسل بنوشید چند بار در روز بمدت سه روز بنوشید می توانید به چای یخ اضافه کنید چند برگ بابونه بریزید و بنوشید.

درمان اسهال و استفراغ با موز

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند. موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند. چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

نکاتی در مورد اسهال و استفراغ

– قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید. – از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید. – ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید. – از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید. – رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید. – استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است. – نوشیدنی هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود. – نوشیدنی های کافئین دار و گازدار استفاده نشود. – وعده های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید. – از مصرف الکل و نیکوتین در این دوران بپرهیزید. – کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید. – همچنین می توانیداز، آروماتراپی یا طب سوزنی برای درمان ورم معده و روده امتحان کنید. تذکر مهم : اگر در عرض یک هفته بهتر نشدید، حتما با دکتر مشورت کنید.

علل اسهال و استفراغ

در فصل تابستان انواع اسهال و استفراغ شایع می‌شود و می توان دلایل متعددی برای آن برشمرد که یکی از مهمترین عوامل آن عفونت‌های میکروبی است که موجب عفونت روده و بروز اسهال خونی می‌شود. وی اسهال‌های مسمومیتی را از جمله دیگر انواع اسهال دانست که میکروب باعث بروز آن است و ادامه داد: مهمترین میکروب‌هایی که باعث بروز این موارد می‌شوند استافیلوکوک‌ها، وبا و ایکلا هستند. اسهال های انگلی ناشی از ژیاردیا و آمیب و همچنین اسهال ویروسی با عامل آدنو ویروس از جمله دیگر انواع اسهال‌ها هستند که این پزشک متخصص از آنها نام برد. به گفته جانبخش، این نوع اسهال‌ها علائم مشترکی دارند که درانواع خونی روده بزرگ و در انواع غیرخونی روده باریک درگیر می شود.

اسهال و استفراغ و مراجعه به پزشک

به گفته این پزشک متخصص، افراد مبتلا به اسهال و استفراغ باید از مصرف غذاهای سنگین از جمله چربی، گوشت و غیره نیز تا 48 ساعت پرهیز کنند. وی در پایان تاکید کرد: چنانچه این افراد دچار علائمی چون بیقراری، خواب آلودگی، گود افتادن چشم، قطع شدن ادرار شوند باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه نمایند، چون ممکن است بر اثر کاهش آب و الکترولیت بدن در معرص نارسایی کلیه قرار گیرند.

علت اسهال و استفراغ چیست

التهاب معده – روده‌ای یک بیماری رایجی است که باعث اسهال و استفراغ می‌شود. این بیماری معمولاً در اثر آلوده شدن به ویروس و یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود. اسهال و استفراغ می‌تواند تمامی افراد را در سنین مختلف درگیر نماید، اما در کودکان شایع‌تر است. در کودکان اغلب ویروسی به نام ” روتا ویروس ” عامل بیماری می‌باشد. در بزرگسالان معمولاً توسط “نورو ویروس” (بیماری استفراغ زمستانی) و یا مسمومیت غذایی از طریق باکتری‌ها ایجاد می‌شود. اسهال و استفراغ ایجادشده می‌تواند برای فرد بسیار ناخوشایند باشد، اما معمولاً در عرض یک هفته بهبود می‌یابد.

بیماری التهاب معده و روده‌ای

علائم اصلی این بیماری اسهال و استفراغ می‌باشد: اسهال آبکی و ناگهانی احساس بیماری تهوع و استفراغ، که می‌تواند جهنده باشد. تب خفیف برخی از افراد ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه نمایند، مانند از دست دادن اشتها، ناراحتی معده، درد اندام‌ها و سردرد. معمولاً علائم یک روز پس از آلوده شدن بروز می‌نمایند. به ‌طورمعمول علائم ظرف یک هفته بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر طول بکشد.

اسهال و استفراغ در کودکان

¨ مهمترین عامل تهدید کننده کودک در زمان اسهال و استفراغ از دست دادن مایعات بدن است و کمبود غذا و کالری اهمیت کمتری دارد(اغلب خانواده ها در زمان اسهال و خصوصا استفراغ که کودک تمایل به خوردن مایعات دارد اصرار به خوراندن غذا به کودک به اجبار دارند و کم آبی بدن کودک را تشدید میکنند با این تصور غلط که با خوردن غذای بیشتر کودک خوب میشود) ¨ بهترین راه جبران مایعات از دست رفته بدن کودک .از طریق طبیعی(خوراکی) است و روشهای غیر طبیعی(تزریق سرم)در موارد خاص و با تشخیص پزشک صورت میگیرد . و دادن صحیح مایعات به صورت خوراکی همیشه ارجح تر است ¨ در زمان کم آبی بدن به دنبال اسهال و استفراغ کودک دچار چشمهای گود افتاده و ظاهر ضعیف میشود که علت آن از دست دادن مایعات است و در مان آن هم جبران مایعات از دست رفته از بدن است ولی باز هم میبینیم خانواده ها از دادن مایعات غافلند و فقط به دنبال به اصطلاح خودشان تقویت کودک با غذاهای مضر هستند (به عنوان مثال عصاره گوشتی که در زمان استفراغ به کودک با اجبار خورانده میشود که به اصطلاح تقویت شود فقط تشدید استفراغ را به دنبال دارد-یا آبمیوه های مصنوعی مانند ساندیس و رانی یا هر مارک تجاری دیگر هم تشدید کننده استفراغ و اسهال هستند خصوصا وقتی با اجبار به کودک داده شوند) ¨ آنتی بیوتیکها(به اصطلاح عامیانه شربتهای چرک خشک کن)در اغلب موارد اسهال و استفراغ کاربرد ندارند و خود سبب طولانی شدن بیماری میشوند و فقط در موارد خاص با تشخیص پزشک کاربرد دارند. ¨ برخلاف آن عده که گفته شد با اجبار کردن کودک به خوردن غذا سعی در تقویت و درمان کودک دارند. عده دیگری هم به اشتباه فکر میکنند با ناشتا کردن کودک اسهال خوب میشود و شیر مادر و سایر مایعات و غذا ها را قطع میکنند .با این تصور که اگر کودک چیزی نخورد اسهال متوقف میشودو استفراغ هم قطع میشود.که این حالت هم خطر آفرین است و به کودک آسیب وارد میکند. کودک باید موقع بیماری تغذیه بشود( ذکر این نکته ضروریست که ما با تغذیه کودک با اجبار با تصور تقویت کودک مخالفیم ولی با قطع تغذیه هم مخالفیم و و راه صحیح شروع تغذیه طبق روش صحیح است که در ادامه جزوه توضیح داده میشود.)کودک باید به طرز صحیح با مایعات سالم به طریقی که در ادامه جزوه خواهیم گفت تغذیه شود و سپس غذاهای مناسب هم که توضیح داده خواهد شد تغذیه شود . البته گاهی به علت شدت استفراغ کودک را خود ما پزشکان توصیه به ناشتایی میکنیم ولی قطعا این دوره ناشتایی کوتاه تر از دو ساعت است و در صورت طولانی شدن سرم درمانی شروع میشود. ¨ یک نکته مهم دیگر در اسهال این است که متوقف کردن اسهال با بعضی دارو ها مانند دیفنوکسیلات یا ترکیبات تریاک گاهی فوقالعاده خطر آفرین است و فقط در موارد خاص با تشخیص پزشک مجاز است.و توضیح این نکته لازم است در اسهال عفونی خود اسهال باعث دفع زودتر میکروب میشود و نباید اسهال را با دارو متوقف کرد.

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

¨ اصل اول پیشگیری است که رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و شستشوی صحیح دستها و میوه و سبزی و استفاده از آب و غذای بهداشتی خصوصا در مسافرت . ¨ مواردی که اسهال و استفراغ شدید و طولانی میشود توصیه به مراجعه به کلینیک و پزشک میشود و حتی بعد از مراجعه هم گاهی پیش می آید که پزشک شدت بیماری را درست تخمین نزده و تابلوی بالینی بیماری تشدید میشود (مثلا اسهال ساده خونی شود یا استفراغها تشدید شود). در این موارد باید مراجعه مجدد داشته باشید یا با پزشک در صورت امکان تماس بگیرید.(البته تغییر تابلوی بیماری خیلی اوقات غیر قابل پیشبینی است و پزشک ابتدا نمیتواند شدت را در ابتدا تخمین بزند و این نوع عامل بیماریزا و شدت و تعداد آن هستند که تعیین کننده شدت بیماری هستند). ¨ زمانی که کودک استفراغ دارد جبران مایعات از دست رفته کار مشکلی است و گاهی با نظر پزشک تجویز داروهای بر طرف کننده استفراغ و گاهی سرم هم لازم است مهم است بدانید که معده کودک در این حالت آسیب دیده است و تحملش نسبت به غذا و مایع کم است و اگر از حد تحمل معده بیشتر به آن فشار بیاوریم استفراغ تشدید میشود. در این حالت باید از همان حجم کم معده جهت رساندن مایعات به بدن استفاده کنیم . مایعات اگر با حجم کم و دفعات زیاد به کودک داده شوند فرصت برای جذب دارند و احتمال استفراغ کمتر میشود. مهم است که در زمان استفراغ کودک را مجبور به خوردن غذا نکنیم و بدانیم که بی اشتهایی کودک نسبت به غذا یک مکانیسم دفاعی بدن وی است تا فرصت ترمیم به معده اش داده شود .زمانی که معده ترمیم شود کودک خودش تمایل به غذا پیدا میکند. ¨ در زمان استفراغ مایعات خوراکی چگونه باید داده شوند: این مایعات باید سرد باشند(مایعات سرد کمتر معده را تحریک به استفراغ میکنند).و حجم آنها در هر نوبت کم باشد تا معده و روده فشار متحمل نشود و فرصت جذب داشته باشد(مثلا شما اگر یک استکان آب به کودک بدهید به علت عطش ناشی از بیماری کودک همه را یکباره مینوشد ولی به علت عدم پذیرش این حجم از مایع توسط معده در اثر بیماری همه این مقدار مایع استفراغ خواهد شد و هیچ کمکی به جبران مایع از دست رفته کودک نخواهد شد. حال اگر این استکان آب را تقسیم بر پنج کنید و به فواصل 15 دقیقه ای یک پنجم استکان را در هر 15 دقیقه به کودک بدهید معده کودک این مقدار مایع را میپذیرد و کم کم میتوان به بهبود وی کمک کرد ) گاهی که شدت استفراغ زیاد است توصیه میشود مایعات را با قاشق هر 10-15 دقیقه به کودک بدهیم. شروع مایعات از حدود یک ساعت پس از استفراغ به بعد است (بعد از استفراغ بهتر است کودک تا یک ساعت چیزی نخورد)و در صورت تکرار استفراغ مجدد حدود یک ساعت دیگر هم ناشتا باشد و مجدد شروع آهسته مایعات همانطور که گفته شد انجام گیردو در صورت عدم بهبود استفراغ علی رغم رعایت تمام این نکات مراجعه مجدد به کلینیک لازم است . در صورت عدم تکرار استفراغ میتوان حجم مایع را به تدریج زیاد تر کرد.

بیشتر بخوانید : اسهال مزمن ♥ اسهال حاد ♥ اسهال خونی ♥ استفراغتهوع