عبدلیک

عبدل خان

عبدلیک

عبدل خان

بایگانی

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل ,قرص بیزاکودیل و لاغری,قرص بیزاکودیل برای لاغری,قرص بیزاکودیل چیست,قرص بیزاکودیل 5 میلی چیست,قرص بیزاکودیل در بارداری,قرص بیزاکودیل در شیردهی,قرص بیزاکودیل 5 میلی برای چیست,قرص بیزاکودیل برای چیه,قرص بیزاکودیل برای کودکان

قرص بیزاکودیل

توضیحاتی در مورد قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل با انگلیسی Bisacodyl از داروهای ملین است که در یبوست‌های مزمن و بواسیر استفاده می‌شود. اسهال و استفراغ از عوارض مصرف قرص بیزاکودیل می باشد. داروی بیزاکودیل یکی از رایج‌ترین داروهایی است که در درمان یبوست به کار می‌رود و سالمندان در مقایسه با دیگران بیشتر با این دارو آشنا هستند. 2 بیزاکودیل مشتق دی‌فنیل‌متان است و به شکل قرص‌های 5 میلی‌گرمی و شیاف‌های 5 و 10 میلی‌گرمی در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود. 3 بیزاکودیل با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد. 4 بیزاکودیل در درمان کوتاه مدت یبوست و آماده کردن روده پیش از جراحی کاربرد دارد. 5 میزان مصرف بیزاکودیل در بزرگسالان 10 تا 15 میلی‌گرم پیش یا پس از غذا است. همچنین برای آماده کردن روده می‌توان میزان مصرف این دارو را تا 30 میلی‌گرم نیز افزایش داد. 6 داروی بیزاکودیل نیز مشابه همه داروهای دیگر برخی عوارض جانبی دارد که اغلب دستگاه عصبی مرکزی، گوارش و خونی را درگیر می‌کند و تظاهرات آن بیشتر به صورت ضعف عضلانی، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال و سوزش مقعد بروز می‌کند. 7 مصرف بیزاکودیل در افرادی که دچار درد شکمی، تهوع، استفراغ و شقاق مقعد هستند، توصیه نمی‌شود و همچنین در زنان باردار پیشنهاد می‌شود با احتیاط و با نظر پزشک خانواده مصرف شود. 8 بیزاکودیل از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و 6 تا 12 ساعت بعد در بدن اثر می‌کند و از طریق کبد دفع می‌شود. 9 مصرف هم‌زمان آنتی‌اسیدها و بیزاکودیل سبب حل شدن زودرس قرص‌های پوشش‌دار و در نتیجه دردهای شکمی می‌شود. 10 هنگام مصرف بیزاکودیل و به منظور جذب بهتر، توصیه می‌شود فقط با آب آن را میل کنید و تا یک ساعت پس از مصرف، آنتی‌اسید، شیر یا قرص سایمیتیدین مصرف نکنید. 11 فرم خوراکی دارو را صبح‌ها و عصرها مصرف کنید و برای اجتناب از صدمه به پوشش قرص‌ها، از جویدن و یا خرد کردن آنها خودداری کنید. 12 برای مصرف شیاف بیزاکودیل، ابتدا شیاف را با آب مرطوب کنید و با انگشت سبابه به اندازه 5 سانتی‌متر به داخل مقعد فرو برید و تا هنگام شروع احساس دفع که 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد در آنجا نگه دارید و پس از آن با محتویات روده دفع کنید. 13 از مصرف طولانی مدت بیزاکودیل خودداری کنید زیرا حرکات روده دچار اختلال می‌شود. 14 حرکات طبیعی روده اغلب در طول روز دیده نمی‌شوند. در صورت وجود درد شکمی، تهوع و استفراغ دارو را مصرف نکنید. 15 در صورتی که علایم یبوست برطرف نشد و یا نشانه‌های عدم تعادل الکترولیت‌ها مانند درد عضلانی شکم، ضعف و گیجی ایجاد شد، پزشک خانواده‌تان را آگاه سازید.در این مطلب از سایت جسارت به خواص و عوارض مصرف قرص بیزاکودیل 5 میلی در بارداری و شیردهی و برای لاغری می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

قرص بیزاکودیل و یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی متداول است که برای رفع آن داروهای مختلفی وجود دارد. یکی از این داروها قرص بیزاکودیل می‌باشد. اگر پزشک شما هم به تازگی این دارو را برای شما تجویز کرده است بهتر است درباره موارد مصرف و یا عوارض احتمالی آن اطلاعات کافی داشته باشید.قبل از مصرف این دارو در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید . اگر به بیزاکودیل حساسیت دارید در صورتی که دچار مشکلات روده مانند انسداد روده هستید در صورتی که مشکلات معده دارید اگر دچار خونریزی از مقعد هستید در صورتی که مشکلات بلع دارید و نمی توانید قرص را بدون جویدن ببلعید در صورتی که در دوران بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .در دوره مصرف بیزاکودیل به این نکات توجه کنید . در زمان تجویز این دارو تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید معمولا نباید بیش از یک هفته از شیاف بیزاکودیل استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما صلاح بداند در دوره مصرف بیزاکودیل از سایر داروهای ملین استفاده نکنید در صورتی که بعد از مصرف قرص بیزاکودیل یا استعمال شیاف بیزاکودیل دچار خونریزی از مقعد شدید ، سریعا به پزشک مراجعه کنید بعد از مصرف قرص بیزاکودیل حداقل تا یک ساعت از شیر و سایر محصولات لبنی استفاده نکنید قرص بیزاکودیل را کامل ببلعید و از جویدن این قرص خودداری کنید . بعد از مصرف این دارو مقدار زیادی آب بنوشید.از داروهای ملین است که در یبوست‌های مزمن و بواسیر استفاده می‌شود. اسهال و استفراغ از عوارض مصرف قرص بیزاکودیل می‌باشد. این دارو یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. این دارو با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که خونریزی از مقعد یا نارسائی در حرکات روده بعد از مصرف شیاف بیزاکودیل نشان دهنده حالت جدی و خطرناکی است. بنابراین با مشاهده چنین علایمی مصرف دارو بایستی قطع شود.

قرص بیزاکودیل چیست

بیزاکودیل به عنوان یک مسهل محرک برای درمان کوتاه مدت یبوست و تخلیه رکتوم و کولون قبل از انجام آزمون ها یا جراحی کولون مصرف می شود.قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص‌های ۵ میلی‌گرمی و شیاف‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی موجود بوده و با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد.

مشخصات قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل به انگلیسی: Bisacodyl  میشود و رده درمانیآن ملین. اشکال دارویی: قرص، شیاف کودکان و بزرگسالان است

موارد مصرف قرص بیزاکودیل

بیزاکودیل در یبوستهای مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر قرص بیزاکودیل

بیزاکودیل یک ملین تحریک کننده تماسی است که به صورت شیاف مستقیماً بر روی مخاط روده بزرگ اثر گذاشته و حرکات دودی طبیعی در سر تا سر روده بزرگ ایجاد می‌کند. جذب این دارو بسیار ضعیف می‌باشد. بیزاکودیل در تماس با مخاط یا انشعابات تحت مخاطی روده بزرگ، انتهاهای عصبی حسی را تحریک نموده و ایجاد رفلکس‌های پاراسمپاتیک می‌نماید و در نتیجه انقباضات پریستالتیک را افزایش می‌دهد. این دارو همچنین موجب افزایش تجمع آب و املاح در روده بزرگ گشته و باعث افزایش اثر ملین می‌گردد. اثر دارو (حرکات روده) معمولاً ۱۵ دقیقه تا یک ساعت پس از استعمال شیاف بروز می‌نماید.

عوارض قرص بیزاکودیل

تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سوزش مقعد (بدنبال استعمال شیاف)، وابستگی در مصرف طولانی مدت. در شیردهی قابل مصرف است.

نحوه و روش مصرف قرص بیزاکودیل

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف قرص بیزاکودیل با پزشک مشورت کنید. به طور معمول کودکان بین ۳ تا ۱۳ سال روزانه تا ۱۰ میلی‌گرم و افراد بالای ۱۲ سال روزانه ۵ تا ۱۵ میلی‌گرم از این دارو می‌توانند مصرف کنند. برای بزرگسالان نیز تا ۲۰ میلی‌گرم از این دارو روزانه قابل مصرف است. فرم خوراکی دارو را صبح‌ها و عصر‌ها مصرف کنید و برای اجتناب از صدمه به پوشش قرص‌ها، از جویدن و یا خرد کردن آن‌ها خودداری کنید. توجه: خونریزی از مقعد یا نارسائی در حرکات روده بعد از مصرف شیاف بیزاکودیل نشان دهنده حالت جدی و خطرناکی است. بنابراین با مشاهده چنین علائمی مصرف دارو بایستی قطع شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص بیزاکودیل

از جویدن یا خردکردن قرص‌های بیساکودیل یا از مصرف آن با داروهای ضد اسید خودداری کنید. در صورت وجود علایم آپاندیسیت و تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها، از مصرف این دارو خودداری کنید. قرص را هنگام درد شکمی ، تهوع و استفراغ استفاده نکنید. برای اثر سریع‌تر ، قرص بیزاکودیل را با معده خالی مصرف کنید. در درمان بارداری و شیردهی در صورت استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. استفاده از رژیم غذایی دارای فیبر، مایعات کافی و ورزش منظم توصیه می‌شود. مصرف بیزاکودیل در افرادی که دچار درد شکمی، تهوع، استفراغ و شقاق مقعد هستند، توصیه نمی‌شود. مصرف هم‌زمان آنتی‌اسیدها و بیزاکودیل سبب حل شدن زودرس قرص‌های پوشش‌دار و در نتیجه دردهای شکمی می‌شود. از مصرف طولانی مدت بیزاکودیل خودداری کنید زیرا حرکات روده دچار اختلال می‌شود. در صورتی که علائم یبوست برطرف نشد موارد را به اطلاع پزشک معالج برسانید. بیزاکودیل اغلب باعث یک تا دوبار دفع مدفوع می‌گردد. مصرف درازمدت ترکیبات ملین و یا فیبرهای غذایی منجر به تغییر در فلور روده‌ای و کاهش جذب ویتامین k و مواد معدنی می‌گردد.در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص بیزاکودیل ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با وارژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی شدید و گاهی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با بیزاکودیل روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

منع مصرف قرص بیزاکودیل

بیساکودیل در صورت وجود آپاندیسیت یا نشانه های آن یا خونریزی مقعد و نیز در انسداد روده با علت نامشخص نباید مصرف شود. این دارو در صورت کولوستونی یا ایلنوستومی نباید مصرف شود.

تداخلات دارویی قرص بیزاکودیل

مصرف بیش از حد این دارو باعث دفع املاح پتاسیم می شود و اثر داروهای مدر در کاهش غلظت سرمی پتاسیم را کاهش می دهد. مصرف همزمان داروهای ضد اسید و شیر با قرص های بیساکودیل ممکن است باعث حل شدن سریع روکش قرص ها و در نتیجه بروز تحریک معده یا دوازدهه شود.

شیاف و قرص بیزاکودیل

افراد زیادی روزانه مشکل یبوست دارند. قرص بیزاکودیل یک ملین است که برای درمان‌های یبوست های مزمن استفاده می‌شود. قرص بیزاکودیل با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد.این دارو هم به شکل قرصا است هم به شکل شیاف مصرف می‌شود.شیاف : کودکان زیر 2 سال : نصف شیاف 5 میلی گرمی در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد . کودکان 2 تا 11 سال : روزانه 1 تا 2 شیاف 5 میلی گرمی بالغین روزانه 1 شیاف تا 10 میلی گرمی

مصرف قرص بیزاکودیل در یبوست کودکان

در صورت وجود مدفوع سفت در شکم کودک، نرم کردن مدفوع با تنفیه داروهای تجویز شده توسط پزشک (پارافین، لاکتولوز،…) به طور موقت مشکل حاد کودک را رفع می کند. مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی و مداوم (به ویژه میوه هایی نظیر آلو، انجیر، انگور، توت، کیوی، گلابی و خشکبارهای مشتق شده از آنها، سالاد و …) از بازگشت یبوست پیشگیری می کنند. مصرف بیش از حد موز و شیر گاو در کودکان می تواند باعث تشدید یبوست شود. کودک مبتلا به یبوست باید روزانه بعد از صبحانه و شام به مدت 10 دقیقه در توالت بنشیند که این کار به تدریج منجر به بروز خودبخودی عمل دفع در آن زمان می شود. توالت های ایرانی در کودکان مبتلا به یبوست مفیدتر از توالت های فرنگی است. داروهای مختلفی ممکن است توسط پزشک برای درمان یبوست تجویز شوند که برخی از آنها عبارتند از:پودر اتیلن گلیکول (پیدرولاکس)، شربت لاکتوز، هیدروکسید منیزیم، ترکیبات مشتق شده از انجیر، شربت پارافین و روغن کرچک (مصرف این دو دارو در سن زیر یکسال و به مدت طولانی ممنوع است). در حال حاضر داروهای انتخابی برای درمان یبوست کودکان، پودر پیدرولاکس است. مقدار مصرف این دارو براساس وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود. یک بسته پودر 70 گرمی باید در یک لیتر آب یا آب میوه حل می شود. البته همه یک بسته دارو لازم نیست که یکباره حل شده و آماده شود، بلکه هر بار می توان مقدار تجویز شده را در حجم مناسب آب یا آب میوه حل کرد و به کودک خورانید. مصرف طولانی مدت این دارو عارضه ای به همراه ندارد و در چند ماه اول عمر نیز می توان مصرف کرد. مصرف برخی داروها در درمان یبوست نظیر ترکیبات سنا (سناگل و …)، قرص و شیاف بیزاکودیل باید با احتیاط و حتماً با نظر پزشک متخصص کودکان باشد وگرنه می توانند عوارض جدی به دنبال داشته باشند. ضمناً پس از قطع مصرف طولانی مدت این نوع داروها، احتمال عود یبوست شدید به دلیل ایجاد وابستگی به آنها زیاد است. استفاده طولانی مدت و خودسرانه شیاف ها برای درمان یبوست به دلیل تحریک مقعد و ایجاد شقاق و التهاب موضعی توصیه نمی شود. رعایت محدودیت های سنی در دارو درمانی یبوست مهم است. به عنوان مثال مصرف قرص یا شیاف بیزاکودیل، حداقل تا دو سالگی و مصرف پارافین یا روغن کرچک در کودکان زیر یکسال توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید : قرص بیسموت ♥ قرص ب کمپلکس ♥ قرص بیهوشی ♥ قرص پروپرانولول قرص پروپرانول

  • محسن عبدلی

قرص آسنترا

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ

قرص آسنترا

قرص آسنترا ,قرص آسنترا ۵۰,قرص آسنترا ویکی پدیا,قرص آسنترا سرترالین,قرص آسنترا ۱۰۰,قرص آسنترا سرترالین 50,قرص آسنترا چیست؟,قرص آسنترا ۵۰ سرترالین,قرص آسنترا ۵۰ میلی,قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم,قرص آسنترا ۵۰ برای چیه

قرص آسنترا

توضیحاتی در مورد قرص آسنترا

بهتر است بدایند که آسنترا یک داروی ضد اضطراب را کاهش می دهد. این دارو باعث افزایش سروتونین در مغز شده و روحیه را بهتر می کند.از مصرف دارو بعد از انقضاء یا اتمام تاریخ مصرف درج شده برروی بسته بندی خودداری کنید. دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید. دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

ترکیبات قرص آسنترا

هر قرص روکشدار حاوی 50 میلی گرم و یا 100 میلی گرم سرترالین هیدروکلراید است. سـایر اجــزاء: کلسیم هیدروژن فسفات دی هیدرات، سدیم استارچ گلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروکسی پروپیل سلولز، تالک، منیزیوم استئارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید(E171)، پروپیلن گلایکول.

خواص و فواید قرص آسنترا

در درمان افسردگی، اعتماد به نفس کافی در جمع دوستان و خانواده از دیگر دلایل افسرده شده افراد است. حال علت هر چه که باشد باید به فکر چاره بود. افسردگی را می‌توان با تکنیک‌های روانشناسی تا حدی کاهش داد. اما گاه این حالت تا اندازه‌ای پیش رفته است که تنها درمان آن رجوع به پزشک و استفاده از داروهای ضد افسردگی است. اگرچه داروهای مختلفی به منظور رفع افسردگی تولید و در قفسه داروخانه‌ها قرار گرفته است اما باید توجه داشت که این داروها هرکدام عوارض خاص خود را دارد و بنابراین بهتر است طبق نظر پزشک از داروهای کم عارضه در این زمینه استفاده کرد. قرص آسنترا یکی از این نمونه داروهاست 

تاثیر قرص آسنترا در بدن

کارکرد این قرص این است که سرترالین به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8-5/4 ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است. به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

موارد مصرف قرص آسنترا

آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توأم یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک)، اختلالات وسواسی – اجباری obsessive – compulsive (تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها) بکار می رود.

عوارض گوارشی قرص آسنترا

عوارض گوارشی مانند احساس آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت نمایید.

قرص آسنترا

آسنترا نام تجاری داروی سرترالین می باشد. آسنترا یک داروی ضد افسردگی می باشد و معمولا در درمان افسردگی بکار می رود. این دارو برای کاهش علایم افسردگی نظیر تغییرات اشتها، تغییر در الگوی خواب ، تشویش و اضطراب ، از دست دادن کشش و تمایل به فعالیت های رومره ، کاهش میل جنسی ، تفکر کُند یا اختلال یا تمرکز، یا افکار خودکشی یا اقدام به آن ، تجویز می شود. سرترالین یک مهارکننده بازجذب سروتونین است . علاوه بر این از سرترالین برای درمان برخی اختلالات اضطرابی همچون اختلال وسواسی_جبری، حملات ترس، فوبیا و استرس به دنبال سانحه استفاده می شود. اخیرا سرترالین بصورت موفقیت آمیزی در درمان نشانگان (syndrome) قبل از حساسیت پستان ها ایجاد می کند، بکار رفته است. اصولا سرترالین باعث افزایش سطوح ماده ای طبیعی در مغز به نام سروتونین (serotonin) می گردد؛ این ماده در حفظ تعادل روحی نقش دارد. سرترالین در قالب قرص های پوشش دار تولید می شود.

مصرف قرص آسنترا

بسته به مشکل شما پزشک معالج دوز بخصوصی از آسنترا ( داروی ضد افسردگی ) را تجویز می کند.آسنترا روزی یک نوبت مصرف می شود. این دارو را می توان صبح قبل از هر کاری (تا فراموش نشود) یا شب پیش از خوابیدن مصرف نمود. هیچ گاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. برای جلوگیری از ناراحت شدن معده می توانید دارو را با غذا بخورید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، اگر حداکثر تا یک ساعت بعد به یاد آوردید مصرفش کنید؛ در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید. قرص ها را بطور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری کنید. در ضمن ممکن است روز ها و حتی هفته ها طول بکشد تا شما اثرات سرترالین را بطور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید. اهمیت این مساله به خصوص در مواقعی است که دوزهای زیادی از سرترالین برای مدت طولانی استفاده کرده اید. اگر مصرف دارو را ناگهان قطع کنید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید.

نکاتی در مورد مصرف قرص آسنترا

احتیاط ها و هشدارها: در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها و نیز مصرف سایر داروها حتماً پزشک خود را مطلع سازید. مواردی که باید به پزشک اطلاع داده شود: ابتلا به بیماری کبدی (اگر لازم باشد، پزشک مقدار داروی تجویز شده را کاهش داده و یا فواصل تجویز آن را افزایش می دهد). سابقه بروز حملات صرعی سن کمتر از 16 سال بارداری و شیر دهی: پیش از مصرف هر دارویی با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید. بی خطر بودن سرترالین در زمان بارداری یا شیردهی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید و یا اگر به کودک خود شیرمی دهید، حتماً با پزشک در مورد مصرف سرترالین مشورت کنید. تأثیر بر روی رانندگی و کار با ماشین آلات: سرترالین باعث کاهش توانایی فیزیکی و ذهنی بیمار می شود، به خصوص اگر این دارو همراه الکل یا با داروهای خاص دیگری مصرف شود. از پزشک معالج خود درباره امکان کار با دستگاهها و رانندگی سؤال کنید. توصیه های پزشکتان با توجه به شدت بیماری، پاسخ شما به درمان و عوارض جانبی دارو خواهد بود.

تداخل دارویی با قرص آسنترا

در صورت مصرف دارویی دیگر حتی داروهای بدون نسخه پزشکتان را از موضوع مطلع سازید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که بعضی از داروها میزان اثر بخشی سرترالین را تحت تأثیر قرار می دهند و برعکس. داروهایی که با آسنترا تداخل اثر دارند عبارتند از: کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، آزمایش خون خواهد کرد. مصرف همزمان سرترالین و الکل توصیه نمی شود. مصرف آسنترا همراه غذا و نوشیدنی ها: مصرف آسنترا همراه با آب عکس می کنند. مصرف همزمان آسنترا با الکل به هیچ وجه توصیه نمی شود. داروهایی که ممکن است با قرص آسنترا تداخل ایجاد نمایند شامل موارد زیر می شوند. فنی توئین فن فلورامین ترامادول دیازپام کاربامازپین تولبوتامید سایمتیدین سوماتریپتان لیتیوم وارفارین

نحوه مصرف قرص آسنترا

با دقت به توصیه های پزشک عمل کنید. شما نباید بدون مشورت با پزشک درمان را قطع کرده و یا مقدار مصرف دارو را تغییر دهید. از پزشکتان بپرسید که تا چه زمانی باید مصرف دارو را ادامه دهید. دارو را یک بار در روز صبح یا شب مصرف کنید.مقدار مصرف دارو: افسردگی میزان معمول شروع درمان 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین یک بار در روز می باشد. اگر درمان مؤثر نبود، پزشک به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد. اختلالات وسواسی- اجباری: دوز ابتدایی 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرم) سرترالین یکبار در روز می باشد. در صورت مؤِثر نبودن درمان پزشک ممکن است در فاصله زمانی حداقل یک هفته ای دوز درمانی را از50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) حداکثر تا حد 200 میلی گرم (4 قرص 50 میلی گرمی و یا 2 قرص 100 میلی گرمی) افزایش دهد. درکودکان سنین 6 تا 12 سال: دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک ممکن است دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش دهد.اختلالات پانیک: دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر 200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد. دارو را باید هر روز در زمان معینی، همراه یا بدون غذا مصرف نمود. دارو را با مقداری آب مصرف نمایید. قرصها را نجوید یا خرد نکنید. قرصها را هرروز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی کنید. در مواردی هم احساس بهبودی 2تا 4 هفته پس ازآغاز درمان به وجود می آید. در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید. پزشکتان معین خواهد کرد که دارو را چه زمانی قطع کنید. اگر احساس می کنید که تأثیر دارو بیش از حد زیاد و یا کم است با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

عواض نادر قرص آسنترا

کرامپ، واکنشهای آلرژیک (قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستانها و ترشح احتمالی شیر از آنها. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی از جمله مواردی که ممکن است در این بروشور ذکر نشده باشد، پزشکتان را مطلع سازید.

مصرف قرص آسنترا در بارداری و شیردهی

مصرف این قرص در دوران بارداری و یا شیر دهی تنها زمانی مجاز است که نیاز به آن کاملا محرز شده باشد که این تنها با تشخیص و نظر پزشک صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید : قرص آلفن ایکس ♥ قرص آ اس آ ♥ قرص آسیکلوویر ♥ قرص آرامبخش قرص آتورواستاتین

  • محسن عبدلی

ویتامین ث

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ب.ظ

ویتامین ث

ویتامین ث ,ویتامین ث جوشان,ویتامین ث در بارداری,ویتامین ث جوشان برای ورزشکاران,ویتامین ث جوشان برای کودکان,ویتامین ث جوشان در بارداری,ویتامین ث جوشان

ویتامین ث , ویتامین ث جوشان , ویتامین ث در بارداری , ویتامین ث جوشان برای ورزشکاران

ویتامین یکی از چیزهایی است که برای سلامت بدن ما الزامی است.همه ما نام ویتامین را زیاد شنیده ایم و انواع مختلف آنرا میشناسیم.مثلا در بین ویتامین ها می توانیم به ویتامین ب , ویتامین ای , ویتامین سی , ویتامین دی , ویتامین b6 , قرص ویتامین e , قرص ویتامین d , ویتامین a , ویتامین c , ویتامین e , ویتامین b و ویتامین d اشاره کنیم.

توضیحاتی در مورد ویتامین ث

به طور کلی ویتامین های ث یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون‌ها و مانند این‌ها)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی و خفاش‌ها)، تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز موارد که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد ویتامین ث صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

کمبود ویتامین ث و مکمل‌ های غذایی

هرگز نگران کمبود این ویتامین نباشید چرا که کمبود ویتامین ث را می‌توان با مکمل‌های غذایی دریافت کرد با این حال دریافت مشورت از تیم پزشکی حرفه ای به جای خوددرمانی با مکمل ها بیشتر توصیه می‌شود. چون مکمل‌های ویتامین ث در صورت مصرف زیاد، می‌توانند عوارض جانبی مانند حالت تهوع یا سوء هاضمه به همراه داشته باشند.

ویتامین ث و بیماری اسکروی

در تاریخ و در قرن نوزدهم و در جریان مبتلا شدن بسیاری از دریانوردان به بیماری اسکروی این دریانوردان چاره کار را در مصرف مرکبات دیدند و بالاخره در سال ۱۹۲۸ این ویتامین در میوه پرتقال کشف شد و اسید اسکوربیک نامیده شد. این ویتامین که از ویتامین‌های محلول در آب است، در برابر حرارت و مواد قلیایی از بین می‌رود. این ویتامین در واکنش‌های شیمیایی بدن یک حمل‌کننده الکترون است و از مهمترین آنتی اکسیدان‌ها است.ویتامین c جامدی سفید رنگ و محلول در آب و غیر سمی است که مصرف آن سامانه ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. دارای استر حلقوی است و در محیط آبی آبکافت می‌شود و اسید می‌سازد؛ به همین دلیل به ان «اسید آسکوربیک» می‌گویند. امروزه اسکوربوت بیش‌تر در کشورهای دچار فقر و قحطی شایع است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۰، اسکوربوت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سوءتغذیه در جهان است. در سایر کشورها، اسکوربوت در بزرگ‌سالان نادر است و بیش‌تر در کودکان و افراد مسن دیده می‌شود. نوزادانی که شیر پاستوریزه مصرف می‌کنند، در صورتی که ویتامین ث را به صورت مکمل دریافت نکنند، ممکن است دچار اسکوربوت شوند، چرا که ویتامین ث شیر طی عمل پاستوریزه شدن از بین می‌رود. شیر مادر، در صورتی که تغذیهٔ سالم داشته باشد، حاوی ویتامین ث مورد نیاز نوزاد است. همچنین، پختن غذا موجب از بین رفتن ویتامین ث می‌شود. 

ویتامین ث حلال در آب

ویتامین سی از دسته ویتامین‌های حلال در آب است. بیشتر حیوانات از ترکیب غذاهایی که می خورند، این ویتامین را در بدن خود تولید می‌کنند، ولی بدن انسان قادر به سنتز این ویتامین نیست؛ بنابراین لازم است برای تامین نیاز بدن به این ویتامین به حد وفور از سبزیجات و میوه‌ها مصرف نمود.

خواص ویتامین ث

ویتامین سی آنتی اکسیدان است، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند. این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود. همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است. اشاره شده‌است که این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد. ویتامین سی به عقیده برخی کارشناسان احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد. به اعتقاد این محققان آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی احتمالاً سلول‌ها را از فشار اکسیدی که در سکته مغزی مؤثر هستند، حفظ می‌کند. البته به گفته دانشمندان ویتامین ث که از طریق مصرف طبیعی کسب شود، اثرش بسیار بیشتر است. همچنین در تحقیق دیگری دانشمندان مصرف این ویتامین را در تراکم استخوانی افراد مؤثر دانسته‌اند .در پژوهشی دیگر نیز گفته شده‌است که تزریق مقدار زیادی ویتامین سی به افرادی که دچار سرطان هستند باعث می‌شود که رشد سرطان در آن‌ها را متوقف کند. این ویتامین می‌تواند زنجیره‌ای مخرب در درون سلول بیمار بوجود آورد. گفته شده که تزریق این ویتامین به موش‌هایی که دچار تومور بودند، اندازه تومورهای آنان را به نصف کاهش داده‌است.  این ویتامین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشاء سلولی توسط عوامل اکسیدکننده جلوگیری می‌کند؛ با تداوم اکسید شدن سلول‌های چرب و ایجاد تغییراتی در سلول و ماده ژنتیکی سلول باعث بروز برخی سرطان‌ها می‌شود. محققان مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه کرده‌اند. زیرا کمبود ویتامین ث باعث تصلب شریان شده و کمبود آن در بیماران قلبی همراه با خشکی و سفتی رگها می‌شود و باعث بوجود آمدن درد در این افراد می‌گردد.

مسمومیت ویتامین ث

تاکنون گزارشی مبنی بر مسمومیت با ویتامین سی گزارش نشده است، با این حال زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز اسهال، خارش پوست، تولید اسید اگزالیک و سنگ اسید اوریک می‌شود. لازم به توضیح است، پختن غذاهای حاوی ویتامین c و یا نگهداری طولانی مدت آنها می‌تواند میزان ویتامین سی موجود در آنها را کاهش دهد. بنابراین بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین c مصرف خام آنها است. همچنین مکمل و قرص‌های ویتامین ث در اندازه‌های متفاوت، به صورت پودر در دسترس است و مقدار مصرف روزانه 500 میلی گرم تا 4 گرم در روز توصیه می‌شود.

کمبود ویتامین ث

ویتامین سی مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است. اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خون‌ریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود. در پژوهشی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود چربی در غذا باعث می‌شود که ویتامین سی خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد. دانشمندان می‌گویند وقتی مخلوط از بزاق و مواد غذایی در معده با شیره آن مخلوط می‌شوند، ویتامین ث موجود در مواد غذایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان موادی که سرطان‌زا هستند را از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به مقدار زیاد وجود دارند. اما در یک تحقیق، هنگامی که مقدار بیشتری چربی به همین مخلوط غذایی اضافه شد دیده شد که دیگر ویتامین سی نمی‌تواند این واکنش شیمیایی را انجام دهد. کمبود ویتامین سی سبب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶٪ موارد ناباروری در مردان می‌شود. اسکوربوت، نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین سی می‌شود. افراد زیر در معرض کمبود ویتامین سی هستند : نوزادانی که در سال اول زندگی از شیر گاو یا شیرهای تغلیظ شده‌استفاده می‌کنند افراد در معرض سوء تغذیه ( شامل الکلیسم، افراد مسن، بی اشتهایی و ایدز ) افراد مبتلا به دیابت تیپ یک افراد دارای بیماری‌های رودهٔ کوچک ( مانند بیماری کرون، سلیاک، ویپل ) زنان باردار و شیرده بیماران تحت دیالیز بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز سیگاری ها افراد مبتلا به اختلالات انباشت آهن در بدن افراد مبتلا به سوء تغذیه ( برخی افراد مسن، مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل، برخی از افراد مبتلا بیماری‌های ذهنی)

ویتامین ث میوه‌ی گوآوا

میوه‌ی گوآوا یکی از خوراکی‌های بسیار غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری است. یکی از ویتامین‌های فراوان گوآوا، آنتی‌اکسیدان ویتامین سی است، به‌ طوری که هر میوه‌ی گوآوا محتوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه‌ شده محسوب می‌شود. گوآوا همچنین سرشار از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. میزان مصرف:‌ یک عدد میوه‌ی گوآوا حاوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۲۰۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۷ کالری است.

مصرف زیاد ویتامین ث

معمولاً اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‌شود. اما مصرف خیلی زیاد آن باعث تکرر ادرار، سنگ کلیه و اسهال می‌شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین به صورت دارو باعث بروز اختلالات گوارشی، خطر ابتلاء به سنگ اگزالات در مجاری ادراری و اعتیاد بدن به مقدار زیاد مصرف این دارو می‌شود

ویتامین ث فلفل قرمز

یک قاشق غذا‌خوری از پودر فلفل قرمز ۵،۱۳ میلی‌گرم از ویتامین سی ضروری بدن شما را تأمین می‌کند. این میزان حدود ۹ درصدِ میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. این منبع شگفت‌انگیز از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی می‌تواند به غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه شود و شما را از مزایایی که برای سلامتی‌تان دارد، بهره‌مند سازد. میزان مصرف:‌ یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز حاوی ۵،۱۳ میلی‌گرم ویتامین سی (%۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۲۵ کالری است.

منابع طبیعی ویتامین ث

بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها ۲ سبزی‌های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین ث می‌باشد

ویتامین ث کلم فندقی

یک پیمانه از کلم فندقی یا همان کلم بروکسلی حاوی ۶۶۳،۵۲ میلی‌گرم ویتامین سی است که معادل ۱۳ درصد میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. جدا از این مسئله که آیا به دنبال جذب این ویتامین هستید یا نه، کلم فندقی گزینه‌ای عالی برای رژیم غذایی‌تان است چون این کلم‌ها منبعی عالی برای ویتامین K، پتاسیم، اسید‌فولیک و آهن است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه کلم فندقی حاوی ۶۶۳،۵۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۳ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۸ کالری است.

علائم کمبود ویتامین ث

*خستگی: خستگی مزمن و کاهش انرژی در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم فقر ویتامین ث است. *تغییرات خلق و خوی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث معمولا تحریک پذیر بوده و اصطلاحا سریع تر از کوره در می‌روند. *از دست دادن وزن: کاهش وزن ناگهانی از علائم دیگر فقر ویتامین ث است. *درد عضلات: درد مزمن در اندام یا مفاصل می‌تواند از نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین ث باشد. *کبودی: افراد مبتلا به فقر ویتامین ث به راحتی کبود می‌شوند. *مشکلات دهان و دندان: مصرف دوز صحیح ویتامین ث در روز به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به زوال لثه شود. مشکلات پریودنتال نشانه ای از کمبود ویتامین ث هستند. ضمنا مبتلایان به فقر ویتامین ث ممکن است به بیماری اسکوربوت نیز مبتلا شوند که با تورم و خونریزی لثه و از دست دادن دندان‌ها خود را نشان می‌دهد. *خشکی پوست و مو: ویتامین ث برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد. *ابتلا به عفونت: تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه‌های دیگر فقر ویتامین ث است.

ویتامین ث برگ سبز گیاه شلغم

برگ سبز گیاه شلغم مانند خود شلغم یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای رژیم غذایی‌تان است. یک پیمانه از برگ سبز خام شلغم ۳۳ میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان ویتامین سی دارد که تقریبا کمی بیشتر از نصف نیاز روزانه‌ی یک فرد بالغ را به ویتامین سی تأمین می‌کند. بهتر است در رژیم غذایی خود کمی بیشتر برگ شلغم و دیگر برگ‌های سبز تیره‌ی سبزیجات بگنجانید تا از فواید بسیار آن‌ها برای حفظ سلامتی خود بهره‌مند شوید. میزان مصرف:‌ یک پیمانه برگ شلغم حاوی ۳۳ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۵ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۸ کالری است.

بیشتر بخوانید : ویتامین دی ♥ ویتامین b6 ♥ ویتامین c ♥ ویتامین e ویتامین b

  • محسن عبدلی

قرص گریپین

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸ ق.ظ

قرص گریپین

قرص گریپین ,قرص گریپین ویکی پدیا,قرص گریپین 3 چیست,قرص گریپین 3 ویکی پدیا,قرص گریپین ۳,قرص گریپین شفا,قرص گریپین برای چیست,قرص گریپین تری

قرص گریپین

توضیحاتی در مورد قرص گریپین

نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان Adult Cold است.قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین.استامینوفن که ضد تب و کاهنده درد است، فنیل افرین نیز نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفنیرامین نیز ضد حساسیت است.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص گریپین 3 برای چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

موارد مصرف قرص ادالت کولد

از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می شود.

میزان مصرف قرص ادالت کولد

میزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر چهار ساعت استفاده می شود. در بزرگسالان نباید روزانه بیشتر از 12 قرص و در کودکان بیشتر از 6 قرص مصرف شود.

تاثیر قرص سرماخوردگی بزرگسالان در بدن

اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می شود. کلرفنیرامین با تاثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می دهد و فنیل افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی مدت شریانچه ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می شود.

عوارض قرص سرماخوردگی

تحریک پذیری، گیجی و خواب آلودگی از مهمترین عوارض مصرف این دارو به شمار می رود.

تداخل دارویی با قرص سرماخوردگی

این دارو با داروهایی همچون فنی توئین، ریفامپین، کاربامازپین تداخل دارویی دارد، بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا میزان کمتری دارو تجویز کند.

موارد مصرف قرص سرماخوردگی

کاهش علائم سرماخوردگی ترکیب 1: فنیل افرین (سودوافدرین) + استامینوفن (ایبوپروفن یا ناپروکسن) ترکیب 2: سودوافدرین + گایافنزین + استامینوفن ترکیب 3: کلرفنیرامین (دیفن هیدرامین) + استامینوفن ترکیب 4: استامینوفن + فنیل افرین (سودوافدرین) + دیفن هیدرامین (کلرفنیرامین یا کلماستین) (سرماخوردگی بزرگسالان: استامینوفن/فنیل افرین/کلرفنیرامین) یا کلداکس و کلد استاپ (استامینوفن/سودوافدرین/دیفن هیدرامین) ترکیب 5: دکسترومتورفان + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن ترکیب 6: استامینوفن + کلرفنیرامین + دکسترومتورفان ترکیب 7: دکسترومتورفان + کلرفنیرامین + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن ترکیب 8: دکسترومتورفان + گایافنزین + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن

مکانیسم اثر قرص سرماخوردگی

کلرفنیرامین مهار کننده پاسخ عضلانی به هیستامین است و در واقع آنتاگونیزه کننده اثرات انقباضی هیستامین روی عضلات صاف تنفسی است استامینوفن تولید پیام درد محیطی را مهار می کند و می تواند از تولید پروستاگلاندین در CNS جلوگیری کند. با مهار مرکز تولید گرما در هیپوتالاموس، تب را کاهش می دهد دکسترومتورفان سرکوب کننده سرفه است که بر مرکز سرفه در مدولا اثر می گذارد فنیل افرین منقبض کننده عروق و ضد احتقان است که علائم ناشی از آسیب بافت مجرای تنفسی فوقانی را بهبود می دهد؛ از تورم غشاهای موکوزی می کاهد، احتقان بینی و هایپرمی بافتی را کم می کند دیفن هیدرامین مهار کننده رقابتی اتصال هیستامین به گیرنده های H1 است؛ فعالیت آنتی موسکارینی قابل توجه داشته و به CNS نفوذ می کند در نتیجه ایجاد خواب آلودگی می نماید سودوافدرین گیرنده های آلفا آدرنرژیک را تحریک می کند که باعث اتساع ریه و انقباض عروق می شود گایافنزین ترشحات مجرای تنفسی را افزایش می دهد و به روان شدن خلط و ترشحات ریه کمک می کند ایبوپروفن با مهار سیکلواکسیژناز (COX-1 و COX-2) از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند ناپروکسن با مهار سیکلواکسیژناز (COX-1 و COX-2) از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند

قرص سرماخوردگی آدولت کلد

قرص آدولت کلد (adult cold) از ترکیب فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن ساخته شده است. این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان جزء داروهای مسکن، ضدالتهاب و ضدتب به حساب آورد که در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود بنابراین تا زمانیکه از هوشیاری خود اطمینان حاصل نکرده‌اید کارهایی که نیازمند دقت و هوشیاری است (مثل رانندگی) را انجام ندهید. نکته: بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌‌های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند زیرا این قرص دارای منقبض‌کننده‌های عروقی است و با تنگ‌کردن عروق موجب تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.

میزان مصرف قرص سرماخوردگی آدولت کلد

میزان مصرف این دارو در بزرگسالان دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر ۴ ساعت استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که داروهای ضدافسردگی و کاهنده فشار خون با این دارو تداخل دارد بنابراین هنگام استفاده از آدولت‌کلد، پزشک را از سایر داروهای مصرفی خود مطلع سازید. عوارض: عوارض قرص آدولت کلد شامل خواب‌آلودگی، تحریک‌پذیری، سرگیجه، سردرد، افزایش اشتها، بی‌قراری، تاکیکاردی (تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌) و افزایش فشار خون می‌باشد.

قرص سرماخوردگی کلداستاپ

قرص کلداستاپ حاوی 500 میلی‌گرم استامینوفن، 30 میلی‌گرم پسودوافدرین و 25 میلی‌گرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن، ضد ‌آبریزش بینی و ضدحساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند. نکته: در صورت ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اعتیاد به الکل، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، گاستریت (التهاب معده) و یا زخم معده، پرفشاری خون، پرکاری تیروئید و بزرگی پروستات قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. میزان مصرف این دارو در بزرگسالان هر ۶ ساعت دو قرص می‌باشد. مصرف این دارو در کودکان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین این دارو در افراد دارای فشارخون بالا و بیماران قلبی نباید خودسرانه مصرف شود، چراکه فشار خون فرد را می‌تواند بالا ببرد. عوارض: عوارض قرص کلداستاپ شامل گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان و بی‌خوابی می‌باشد.

قرص سرماخوردگی کلداکس

قرص کلداکس از داروهای ترکیبی است که بطور موقت برای تسکین علایم ایجاد شده توسط سرماخوردگی‌های معمولی، تب، حساسیت‌ها و دیگر مشکلات تنفسی (مثل سینوس و برونشیت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دارو در تسکین چشمان اشک‌آلود، خارش چشم، بینی و گلو، آبریزش بینی و عطسه موثر می‌باشد. توجه داشته باشید که از قرص کلداکس برای درمان علایم سرماخوردگی در کودکان کمتر از شش سال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد. اگر ناراحتی معده دارید باید از این دارو همراه با غذا استفاده کنید. توجه: قبل از مصرف این دارو در موارد مشکلات تنفسی، دیابت، کوری تدریجی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، اختلالات کبدی، حملات قلبی، ناراحتی معده و شکم، تیروئید بیش فعال، مشکل در ادرار قطعا با پزشک خود مشورت کنید. عوارض: عوارض قرص کلداکس شامل خواب‌آلودگی، خشکی دهان، گلو، بینی، یبوست یا اختلال در خواب می‌باشد.

درمان سنتی سرماخوردگی

طب سنتی بیماری سرماخوردگی را سردسته و رئیس همه بیماری‌ها می‌داند. برای درمان سرماخوردگی راهکارهای زیادی در طب سنتی وجود دارد. مصرف برخی از خوراکی‌های قابل دسترس مثل پیاز، نعنا و شلغم می‌تواند تا حد زیادی به سرعت بهبودی این بیماری کمک کند. علاوه بر این خوردن میوه‌ها مخصوصا میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند (پرتقال و لیمو) در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

درمان طبیعی سرماخوردگی

نعنا یک از گیاهان دارویی مفید برای درمان سرماخوردگی نعنا است. دم کرده نعنا برای زکام، برونشیت و سرفه بسیار مفید بوده به علت داشتن اسانس منتول خاصیت آنتی‌بیوتیک و میکروب کشی دارد و در درمان گریپ و سرماخوردگی بسیار قوی عمل میکند. همچنین مالیدن اسانس نعنا به پیشانی نیز برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. پیاز زمانی که در ابتدای سرماخوردگی هستید، میتوانید دو ورقه نازک پیاز را ببرید و هر کدام از آنها را در گاز پیچیده و داخل سوراخهای بینی بگزارید. اجاز دهید مدت 5 دقیه داخل بینی بماند و در این مدت سعی کنید با دهان بسته و از راه بینی تنفس کنید. این کار باعث خواهد شد که از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کنید. همچنین گزاشتن چند عدد پیاز قاچ شده در قسمتهای مختلف خانه باعث جذب عوامل بیماریزا شده و از ابتلای دیگر اعضای خانواده به سرماخوردگی پیشگیری خواهد کرد. سیر از دیگر گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی سیر است. سیر مدر بوده و برای درمان خانگی سر درد، سرماخوردگی های مزمن و رفع سرگیجه بسیار مفید است. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌شود دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌ را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید. عرق شوید استفاده از عرق شوید نیز برای بهبود سرماخوردگی موثر بوده و در پایین آوردن تب ناشی از آن مفید است. سرکه بخور سرکه از دیگر روشهای درمان خانگی سرماخوردگی است. مقداری سرکه را در گلاب بجوشانید و بخور دهید. این کار به رفع گرفتگی بینی کمک شایانی خواهد نمود. شلغم استفاده از شلغم نیز از قدیم دارویی برای درمان سرماخوردگی بوده است ولی علاوه بر پخت شلغم می‌توان ازشیره عسلی شلغم هم استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی با اکالیپتوس

یکی از راههای درمان خانگی سرماخوردگی بخور دادن است. بخور اکالیپتوس یک درمان شناخته شده برای بهبود علایم سرماخوردگی است. به این منظور یک مشت برگهای تازه اکالیپتوس را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید و روزانه 3 تا 4 مرتبه آن را استنشاق نمایید. بخار و روغن موجود در برگهای این گیاه به طرز شگفت آوری آرامبخش بوده و احتقان را در کل دستگاه تنفسی تسکین میدهد. برای بخور دادن میتوانید از برگ آویشن، مریم گلی و یا نعنا نیز استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی با ریحان

یک قاشق چایخوری از بزگ تازه یا خشک شده ریحان را را با کمی پودر شبدر و دارچین مخلوط نموده و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. کمی عسل به آن افزوده و در موقع سرماخوردگی از آن بنوشید. همچنین میتوانید آب ریحان تازه را گرفته و باشیر مخلوط کنید و در زمان سرماخوردگی مصرف نمایید.

درمان سرماخوردگی با اسطوخودوس

گیاه دارویی دیگری که برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است گیاه اسطوخودوس میباشد. برای استفاده از خواص اسطوخودوس به منظور بهبود زکام، پنجاه گرم از گل آن را در یک لیتر آب ریخته و 10 تا 15 دقیقه دم کنید. بعد آن را صاف نموده و روزی سه مرتبه از آن بنوشید.

درمان سرماخوردگی با میوه

خوردن برخی میوه ها به وِیژه میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. برخی از میوه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی عبارتند از: پرتقال هنگام خواب 2 تا 3 عدد پرتقال را آب گرفته و در یک لیوان بریزید. به آن چند حبه قند و کمی آب جوش افزوده و هم بزنید و تا گرم است آن را بنوشید. لیمو لیمو را برش برش کرده و در یک لیتر آب جوش به مدت دو ساعت بخیسانید و بعد آن را صاف کنید. سپس آن را با شکر شیرین نموده و میل کنید. خرما از دیگر میو های مفید برای درمان سرماخوردگی خرما است. خرما خاصیت دفع خلط دارد. به همین جهت آن را در یک لیتر آب بجوشانید و جوشانده آن را در زمان زکام و درد گلو استفاده کنید. انجیر تعدادی انجیر خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و در زمان سرماخوردگی میل کنید. آب انجیر برای سرماخوردگی های شدید و تورم حنجره بسیار مفید است.

درمان سرماخوردگی

غرغره کردن می‌تواند گلو‌ی‌تان را نرم کند و موقتا علائم آنفولانزا را تسکین دهد. روزی چهار دفعه محلول نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک‌دهم آب گرم غرغره کنید. برای کاهش خارش گلو می‌توانید برخی داروهای قابض را مانند چایِ حاوی تانین غرغره کنید تا غشای دیواره‌ی مجاری تنفسی‌تان سفت شود. یا هم‌چنین می‌توانید با استفاده از عسل و آب، یا مخلوط سرکه‌ی سیب و عسل محلولی غلیظ بسازید و با آن غرغره نمایید. یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا آب لیمو را در دو فنجان آب داغ بریزید؛ سپس یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کنید. پیش از غرغره کردن، اجازه دهید این مخلوط کمی خنک شود و به دمای اتاق در بیاید.مایعات گرم گرفتگی بینی را رفع می‌کند، از کم آبی بدن پیشگیری می‌نماید، و التهاب آزاردهنده‌ی سراسر مجاری بینی و گلو را تسکین می‌دهد. اگر گرفتگی بینی‌تان به حدی است که خواب شبانه را از چشمانتان ربوده است، از نوشیدنی خرمای گرم – به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی بسیار قدیمی – استفاده کنید.در این بخش به برخی از خوراکی‌هایی که برای مبارزه علیه سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید هستند، اشاره می کنیم: – ویتامینC در خوراکی‌هایی مانند فلفل دلمه ای وجود دارد. – بلوبری حاوی آسپرین طبیعی است و می‌تواند به کاهش تب و درد کمک کند. – فلفل قرمز می‌تواند سینوس ها را باز کند و خلط را در ریه ها کاهش دهد. – کرن بری از چسبیدن باکتری ها به سلول‌های غشای داخلی مثانه و مجرای ادراری پیشگیری می کند. – خردل یا ترب کوهی مخاط را در مجاری تنفسی از بین می برد. – پیاز حاوی موادی است که به درمان برونشیت و عفونت های دیگر کمک می کند. – چای سیاه و سبز حاوی کاتچین هستند – ماده ای که دارای خواص طبیعی آنتی بیوتیک و ضد اسهال است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص گریپین صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص لونژیل ♥ قرص لوزارتان ♥ قرص گلای وانس ♥ قرص گلی کلازیدقرص لوپرامید

  • محسن عبدلی

شریان ریوی

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۱ ب.ظ

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال در سایت جسارت

شریان ریوی ,فشار شریان ریوی,فشار شریان ریوی نرمال,تنگی شریان ریوی,تنگی شریان ریوی در نوزادان,کاتتر شریان ریوی,افزایش فشار شریان ریوی,کاتتر شریان ریوی چیست

شریان ریوی , فشار شریان ریوی , فشار شریان ریوی نرمال , تنگی شریان ریوی

توضیحاتی در مورد شریان ریوی

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان ریوی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان ریوی چیست

شریان ریوی (انگلیسی: Pulmonary artery) شریان مهمی است که خون فاقد اکسیژن را از بطن راست قلب به ریه می‌برد تا در آنجا تبادل گاز انجام شود. این شریان در واقع تنها شریانی است که حاوی خون فاقداکسیژن است. این شریان از دریچه شریان ریوی آغاز و پس از چند سانتی‌متر (در زیر قوس آئورت) به دو شریان ریوی راست و چپ تقسم می‌شود. هر کدام از این دو شریان خون را به یکی از ریه‌ها منتقل می‌کند؛ پس از انجام تبادلات گازی در ریه خون دارای اکسیژن از طریق وریدهای ریوی به دهلیز چپ منتقل می‌شود.

بیماری مزمن انسدادی مسیر هوایی

بیماری مزمن انسدادی شُش (به انگلیسی: chronic obstructive lung disease یا COLD) و بیماری مزمن انسدادی مسیر هوایی (به انگلیسی: chronic obstructive airway disease یا COAD) معروف است، نوعی بیماری انسدادی ریوی است که با محدود بودن علامت مسیر هوایی به صورت مزمن شناسایی می‌شود. این بیماری به مرور زمان بدتر می‌شود. اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری شامل مواردی همچون تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است. بیشتر افرادی که “”برونشیت مزمن”” دارند، به COPD مبتلا می‌شوند

پرفشاری شریان ریوی

یک بیماری ناشایع و پیش‌رونده است و معمولاً در صورت عدم درمان، منجر به مرگ بیمار می‌شود. میانگین بقا پس از تشخیص بیماری بدون درمان، تقریباً سه سال است. متغیرهای مرتبط با بقای کم عبارتند از نارسایی قلبی، پدیده رینود، فشار بالای دهلیز راست، افزایش قابل ملاحظه فشار میانگین شریان ریوی و کاهش شاخص قلبی، حداکثر بروز IPAII، بین سنین ۲۰ و ۴۵ سال است و این بیماری زنان را بیش از مردان درگیر می‌کند. علت IPAH مشخص نیست. با این حال، برخی موارد در خانواده‌ها رخ می‌دهند که پرفشاری فامیلی شریان ریوی (FPAH) نامیده می‌شود. علت ژنتیکی FPAH شناسایی شده و ناشی از جهش در گیرنده پروتئین ریخت‌زای استخوان نوع ۲ و گیرنده‌های مرتبط از خانواده عامل رشد تغییر دهندهٔ ‌ می‌باشد. برخی موارد پرفشاری شریان ریوی با علت ناشناخته با بیماری‌های دیگر مثل عفونت HIV، اسکلرودرمی، سیروز کبدی و مصرف داروهای ضد اشتها ارتباط دارند. مشخصات بافت‌شناختی IPAH، تغییرات در هر دوی دستگاه‌های شریانی و وریدی هستند. درگیری شریان‌ها شایع‌تر است و تغییرات در انتیما، مدیا و ادوانتیس دیده می‌شوند. هیپرتروفی عضلات صاف مدیا، ضخیم شدگی ادوانتیسی و ترومبوز درجایی شریان‌های کوچک ریوی دیده می‌شوند. شبکه شبکه شدن شریان‌های ریوی (plexogenic pulmonary arteriopathy)، یک یافته کلاسیک در IPAH است و شامل هیپرتروفی لایهٔ مدیا، تکثیر و فیبروالاستوز لایهٔ انتیما و آرتریت نکروزان می‌شود. ضایعه شبکه مانند، تکثیر غیرطبیعی سلول‌های اندوتلیوم ریوی همراه با کانال‌های شکاف مانند می‌باشد.

هایپرتنسیون ریوی

هایپرتنسیون ریوی یا پُرفشاری شش در پزشکی به افزایش فشار خون در سرخرگ ریوی یا سیاهرگ ریوی و بطورکل افزایش فشار خون در عروق شش‌ها شناخته شده‌است و منجر به تنگی نفس، سرگیجه، غش کردن، تورم پا و علائم دیگر می‌شود. فشار خون ریوی می‌تواند یک بیماری شدید با کاهش در تحمل فعالیت بدنی و نارسایی قلبی درنظر گرفته شود

پیشگیری از بیماری مزمن انسدادی ریه

با کم کردن میزان قرار گرفتن در معرض عوامل شناخته شده این بیماری می‌توان از آن جلوگیری کرد. این امر با تلاش‌هایی برای کاهش سیگار کشیدن و افزایش کیفیت هوای محیط‌های داخلی و خارجی نیز همراه است. درمان‌های بیماری COPD شامل این موارد می‌شود: ترک سیگار، واکسیناسیون، توانبخشی و مواد استنشاقی گشادکننده برونش و کورتیکواستروئیدها. درمان طولانی‌مدت با اکسیژن یا پیوند ریه می‌تواند برای برخی افراد مناسب باشد. برای آنهایی که بدتر شدن و حاد شدن را به صورت دوره‌ای دارند، ممکن است به استفاده از داروهای متعدد و بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد. در جهان، این بیماری حدود ۳۲۹ میلیون نفر، تقریباً پنج درصد از جمعیت دنیا را مبتلا ساخته است. در سال ۲۰۱۲، این بیماری سومین عامل اصلی در مرگ افراد بوده که بیش از ۳ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است. این میزان مرگ به دلیل افزایش نرخ سیگارکشیدن و بالارفتن میانگین سنی جمعیت در بسیاری از کشورها افزایش می‌یابد.

تنه مشترک شریانی

تنه مشترک شریانی (Truncus Arteriosus) نوعی ناهنجاری مادرزادی می‌باشد که در آن یک شریان بزرگ از قاعده قلب خارج شده و از همان شریان بزرگ، شریان کرونر، جریان خون سیستمیک و یک یا دو شریان ریوی قبل از شریان براکیوسفالیک جدا می‌شود. در مقایسه با این ضایعه، در (A.P window) دو دریچه از قاعده قلب خارج شده و لزوماً VSD وجود ندارد ولی در تنه مشترک شریانی معمولاً زیر دریچه یک VSD بزرگ وجود دارد. ناهنجاری تنه مشترک شریانی در انسان دارای چهار نوع مختلف می‌باشد: تیپ ۱: درست کمی بعداز دریچه ترونکال، یک دهانه شریان ریوی وجود دارد که یک تنه شریان ریوی کوتاه دارد. تیپ ۲: دهانه شریان ریوی راست و چپ شروع مشترک دارند و تنه شریان ریوی وجود ندارد. تیپ ۳: دهانه شریان ریوی راست و چپ جدا و دور از هم هستند. تیپ ۴: شریان ریوی راست و چپ مشخصی از تنه شریان صعودی جدا نمی‌شود، بلکه شریان‌های متعددی از آئورت نزولی جدا می‌شوند. این نوع Truncus معمولاً با آترزی پولمونر قابل تشخیص نیست. 

بیماری مزمن انسدادی ریه و دخانیات

عامل خطر اصلی برای بیماری COPD در سطح جهانی دخانیات است. حدود بیست درصد از افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به COPD هستند، و نیمی از آنهایی که در تمام عمرشان سیگار کشیده‌اند، به این بیماری مبتلا خواهند شد.  در ایالات متحده و بریتانیا، ۸۰ تا ۹۵ درصد از افراد مبتلا به COPD یا در حال حاضر سیگاری هستند یا این که قبلاً سیگار می‌کشیده‌اند. احتمال پیشرفت بیماری با میزان زمان کلی قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش می‌یابد. علاوه بر این‌ها، زنان بیشتر از مردان در برابر اثرات زیانبار سیگار کشیدن آسیب‌پذیر هستند. برای افراد غیرسیگاری، استنشاق دود سیگار افراد سیگاری در بیست درصد از موارد عامل این بیماری بوده‌است. دیگر انواع دخانیات مانند، ماریجوانا، سیگار برگ و قلیان نیز ممکن است ایجاد خطر نمایند .زنانی که در دورهٔ بارداری خود سیگار می‌کشند، ممکن است که خطر ابتلای کودک خود به بیماری COPD را افزایش دهند

اندازه گیری فشار شریان ریوی

از اکو داپلر به عنوان یک روش غیرتهاجمی در اندازه گیری فشار شریانی ریوی استفاده می شود. این روش، با روش کاتتریسم استاندارد می باشد، مقایسه شده است. از 75 بیمار کاندید کاتتریسم قلب راست، 62 بیمار که نارسایی تریکوسپید داشتند، مورد بررسی با داپلر قرار گرفته و با استفاده از فرمول برنولی، از روی سرعت جت نارسایی تریکوسپید، فشار شریان ریه محاسبه شد. در این مطالعه برخلاف مطالعات دیگران فشار تخمینی دهلیز راست به گرادیان بدست آمده اضافه نشده و مقایسه نتایج بدست آمده به روش اکوداپلر و کاتتریسم، ضریب همبستگی بالایی را نشان می دهد.

بیماری مزمن انسدادی ریه و آلودگی هوا

آن دسته از آتش‌های پخت‌وپز خانه که به‌ندرت تهویه می‌شوند و اغلب با سوخت‌هایی همچون سوخت زیست‌توده همچون چوب و فضولات حیوانات ایجاد می‌شوند، باعث آلودگی هوای محیط‌های داخلی می‌شوند و یکی از عوامل اصلی بیماری COPD در کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شوند. این نوع آتش‌ها توسط حدود سه میلیارد انسان برای پخت‌وپز و گرم کردن به کار می‌روند که در نتیجه سلامت این افراد تحت تأثیر این آتش‌ها قرار می‌گیرد و در این میان زنان به خاطر در معرض بودن زیادتر تأثیر بیشتری می‌بینند. این سوخت‌ها به عنوان سوخت اصلی در هشتاد درصد خانه‌های هندوستان، چین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا به کار می‌روند. مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، در مقایسه با مردم مناطق روستایی بیشتر در معرض بیماری COPD هستند. در حالی که آلودگی هوای شهری عاملی کمکی در تشدید این بیماری است، نقش کلی آن به عنوان عامل بیماری COPD نامشخص می‌باشد. در مناطقی که کیفیت هوای نامناسبی دارند، به عنوان مثال آنهایی که تحت تأثیر گازهای خروجی هستند، عموماً میزان بیشتری بیماری COPD مشاهده می‌شود. اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اثر کلی آن در برابر دود سیگار کمتر است.

سرخرگ کاروتید درونی

سرخرگ کاروتید درونی (به انگلیسی: Internal carotid artery) از مهمترین سرخرگ‌های سر و گردن است که از سرخرگ کاروتید مشترک  منشعب می‌گردد. به سرخرگ کاروتید درونی، خواب‌رگ درونی و شریان سبات داخلی هم گفته‌اند. دو سرخرگ کاروتید درونی وجود دارد که از سرخرگ کاروتید (سبات) مشترک همان طرف جدا می‌گردند. شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی در خونرسانی به نواحی پیشین مغز نقش دارند. تغذیه خونی بخش پشتی (خلفی) مغز از طریق سرخرگ مهره‌ای (ورتبرال) و سرخرگ قاعده‌ای (بازیلار) صورت می‌گیرد. دو شاخه انتهایی سرخرگ کاروتید درونی، سرخرگ مغزی میانی و سرخرگ مغزی پیشین نامیده می‌شوند. سرخرگ‌های کاروتید درونی و مغزی پیشین در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند.

تشدید حاد بیماری مزمن انسدادی ریه

تشدید حاد بیماری (بدتر شدن ناگهانی علائم) معمولاً با عفونت یا آلاینده‌های محیطی یا گاهی اوقات با عوامل دیگری همچون درمان‌های نامناسب بیشتر می‌شود. عفونت در ۵۰ تا ۷۵ درصد از موارد، منشأ آلودگی به این بیماری است. که در این میان باکتری‌ها ۲۵ درصد، ویروس‌ها ۲۵ درصد و هر دو با هم نیز ۲۵ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.  آلاینده‌های محیطی هم شامل کیفیت هوای داخلی و هم کیفیت هوای خارجی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار خود یا دیگران خطر را افزایش می‌دهد. همچنین هوای سرد نیز می‌تواند نقش داشته باشد، چرا که بیشتر موارد تشدید بیماری معمولاً در زمستان اتفاق می‌افتد. کسانی که به بیماری‌های شدید پنهان دیگر مبتلا هستند، موارد تشدید بیماری بیشتری دارند: در بیماری خفیف ۱٫۸ در هر سال، در بیماری حالت متوسط دو تا سه در هر سال، و حالت شدید ۳٫۴ در سال. کسانی که موارد بسیاری از تشدید بیماری را دارند، میزان کاهش عملکرد ریه‌هایشان بیشتر است. آمبولی ریوی (لخته شدن خون در ریه‌ها) می‌تواند نشانه‌های بیماری را در افرادی که از قبل مبتلا به COPD شده‌اند، بدتر نماید.

شریان فمورال

سرخرگ رانی یا شریان فمورال (Femoral artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه شریان ایلیاک خارجی تشکیل میشود. سرخرگ رانی خون پا را تامین میکند. نبض شریانی در ناحیه فمورال اغلب قابل لمس است. این شریان در بالای ران به دو بخش تقسیم میشود : شریان رانی عمقی (Deep femoral artery) که به عمق ران رفته و تغذیه عضلات و استخوان ران را به عهده دارد. شریان رانی سطحی (Superficial femoral artery) که در قسمت سطحی ران به سمت پایین تا پشت زانو آمده و در آنجا شریان پوپلیته را تشکیل میدهد. وظیفه اصلی این شریان خونرسانی به زانو و پایینتر از آن است. هر بخش خود به شاخه های متعددی تقسیم میشود مثلاً شاخه های شریان فمورال سیرکومفلکس خارجی از شریان رانی عمقی هستند و شاخه های ژنیکولر و سورال از شریان رانی سطحی. 

آزمایش تنفس‌ سنجی

آزمایش تنفس‌سنجی اندازهٔ مسدود بودن مسیر هوایی موجود را می‌سنجد و عموماً بعد از استفادهٔ bronchodilator به کار می‌رود که نوعی درمان برای باز کردن مسیرهای هوایی است. دو مؤلفهٔ اصلی با این تشخیص اندازه‌گیری می‌شوند: حجم هوای تنفسی تحمیلی در یک ثانیه (FEV1) از تنفس که بیشترین میزان هوایی است که می‌تواند در اولین ثانیهٔ تنفس وارد ریه‌ها گردد و ظرفیت حیاتی تحمیلی (FVC) که بیشترین میزان هوایی است که می‌تواند در یک نفس عمیق وارد ریه‌ها شود. معمولاً ۷۵ تا ۸۰ درصد از میزان FVC در اولین ثانیه خارج می‌شود و FEV 1نسبت FVC کمتر از هفتاد درصد در شخصی با علائم COPD نشان می‌دهد که وی مبتلا به این بیماری شده‌است. بر اساس این معیارها، آزمایش تنفس‌سنجی می‌تواند از قبل به تشخیص در سالمندان بینجامد معیار مؤسسهٔ ملی مزایای کلینیکی علاوه بر این‌ها شامل اندازهٔ FEV 1 کمتر از هشتاد درصد پیش‌بینی شده‌است. شواهد استفاده از تنفس‌سنجی برای افرادی که فاقد علائم هستند در تلاش برای تشخیص زودتر شرایط نتیجه قاطعی ندارد و در نتیجه در حال حاضر توصیه نمی‌شود. بیشترین میزان جریان تنفس‌سنجی (حداکثر سرعت نفس کشیدن)، که معمولاً در تشخیص بیماری آسم به کار می‌رود، برای شناسایی COPD کافی نیست

شریان ریوی

مطالب مرتبط :

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • محسن عبدلی

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۱ ب.ظ

بهترین روش برای درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان و بزرگسالان

بهترین روش برای درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان و بزرگسالان در سایت جسارت

درمان اسهال و استفراغ ویروسی ،درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی بزرگسالان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در نوزادان،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در طب سنتی،درمان اسهال و استفراغ ویروسی در بارداری

درمان اسهال و استفراغ ویروسی ، درمان اسهال و استفراغ ویروسی کودکان ، درمان اسهال و استفراغ ، درمان اسهال و استفراغ ویروسی در نوزادان

بیماری اسهال و استفراغ

یکی از شایع ترین بیماریهای فصل گرما به خصوص در میان کودکان ابتلا به اسهال و استفراغ است که نسبت به درمان آن نباید سستی کرد و فورا به فکر چاره باشیم چرا که اگر زمان این بیماری طولانی شود بستری شدن در بیمارستان و گاها عواقب خطرناکی حتی مرگ را هم به دنبال خواهد داشت. در 90 درصد موارد اسهال از طریق ویروس و باکتری های موجود در محیط اتفاق می افتد. پس رعایت بهداشت فردی که مهمترین آن شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون و یا مایع دستشویی است . انگل ها و ویروس های موجود بر روی پوست میوه های نشسته و محیط اطراف و آبهای کثیف بزرگترین عامل ابتلا به شمار می رود. دوری ازآفتاب یعنی تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. زمانی که علائم اولیه اسهال را در خود مشاهده کردید دفعات مصرف آب را بالا ببرید چرا که بدن به دلیل از دست دادن آب در این دوره دچار اختلالات کلیوی و.. می شود.در این مطلب از سایت جسارت به درمان اسهال و استفراغ ویروسی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم اسهال و استفراغ ویروسی

بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست است که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق می‌افتد. تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا می‌کنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم می‌شوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.فرد مبتلا به اسهال ممکن است علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف است ممکن است فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد.برعکس، یک فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن است ۲۰ یا بیشتر در هر روز دفع داشته باشد، که حتی اتفاق می‌افتد تا هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بیمار احساس دفع نماید. اسهال ممکن است با تب شکم درد و یا قوانج همراه باشد.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد. اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن جرعه ای عسل به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید حالتان بهتر است. شما همچنین می توانید زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.

درمان اسهال و استفراغ کودکان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند.موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند.چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با نعناع

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری برگ های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش.به مدت ۱۰ دقیقه.برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزیدبین وعده های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.حتی می توانید نعناع بدون قند برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

درمان اسهال و استفراغ با دمنوش بابونه

اگرچه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین دردهای ناشی از اسهال استفاده می‌شود و آن چای بابونه است. نکته‌ی عالی درباره‌ی این چای آن است که بخش‌های ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می‌شود.آن‌چه نیاز دارید : چای بابونه ،لیمو ، آب تمیز. ظرف چند دقیقه چای بابونه را با آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌تان آب‌لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بخورید. این کار به تسکین دردهای اسهال کمک می‌کند.

درمان اسهال و استفراغ

سیب ترد و خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند وضعیت سلامتی بدن را بهبود بدهند و از برخی بیماری‌ها مانند اسهال جلوگیری کنند. سیب را می‌توانید برای تهیه‌ی سرکه استفاده کنید، به صورت خام بخورید یا با آن خوراکی‌های خوشمزه تهیه کنید. این میوه دارای فیبر فراوانی است و بخشی از رژیم مبست که در بالا ذکر شد، است. سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می‌توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیش‌تری دریافت کنید. بهتر است ۲ تا ۳ سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن سریع از شر اسهال مصرف کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی با ترکیب نمک و شکر

در هنگام این‌که به دنبال کشف داروهای خانگی برای اسهال هستید، باید شکر و نمک را نیز به فهرست‌تان اضافه کنید، چرا که این محلول می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. محلول آب و شکر و نمک می‌تواند آب بدن را حفظ کند، و الکترولیت‌ها را در زمانی که دچار اسهال هستید، متعادل نگه دارد.  برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:– یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه بدهید در دمای اتاق سرد شود.– ۱/۲ قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری شکر را به این آب اضافه کنید.– خوب ترکیب را هم بزنید تا زمانی که نمک و شکر حل شود.– محلول به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید و روزی چند بار از آن استفاده کنید.

توصیه هایی برای درمان اسهال و استفراغ :

– قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.

– از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید.

– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید.

– از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید.

– رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید.

– استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است.

– نوشیدنی هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود.

– نوشیدنی های کافئین دار و گازدار استفاده نشود.

– وعده های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید.

– از مصرف الکل و نیکوتین در این دوران بپرهیزید.

– کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید.

– همچنین می توانیداز، آروماتراپی یا طب سوزنی برای درمان ورم معده و روده امتحان کنید.

اگر در عرض یک هفته بهتر نشدید، حتما با دکتر مشورت کنید.

درمان اسهال و استفراغ ویروسی

مطالب مرتبط :

معرفی قرص ها و روش درمان دارویی اسهال و استفراغ در بزرگسالان

موثرترین روش درمان اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان

همه چیز در مورد علت و درمان اسهال و استفراغ در نوزادان و شیرخواران

  • محسن عبدلی

درمان استرس و اضطراب

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۰ ب.ظ

روش های موثر برای کاهش و درمان استرس و اضطراب شدید

روش های موثر برای کاهش و درمان استرس و اضطراب شدید در سایت جسارت

درمان استرس و اضطراب شدید،درمان استرس و اضطراب شدید در طب سنتی،درمان استرس و اضطراب شدید با طب سنتی،درمان استرس و اضطراب شدید با دارو،درمان گیاهی استرس و اضطراب شدید،درمان دارویی استرس و اضطراب شدید

درمان استرس و اضطراب ، درمان استرس و اضطراب شدید در طب سنتی ، درمان استرس و اضطراب شدید با دارو ، درمان گیاهی استرس و اضطراب

 

بیماری استرس و اضطراب

اضطراب و استرس در دنیای کنونی و جوامع مدرن امروزی گسترش بسیاری یافته است. اگرچه میزان سطح دانش و آگاهی و رفاه افزایش یافته است ولی میزان استرس ناشی از کار و مسولئیت های زندگی پر تنش در شهرها نیز بشدت افزایش یافته است. از سوی دیگر ماهیت مشاعل امروزی ایجاب می کند که افراد در حین تحمل استرس و اضطراب بتوانند به وظایف خود نیز عمل کنند. در بسیاری از موراد به همین منظور لازم است تا افراد به درمان استرس در کمتر از یک ساعت بپردازند. اگرچه روشهای درمانی با داروهای ضد اضطراب و استرس این کار را در کمتر از 1 دقیقه برای شما انجام میدهد. ولی استفاده از روش های غیر دارویی مانند ورزش و برخی توصیه های روانشناسی می تواند استرس شما را در کمتر از یک ساعت کاهش بدهد. درمان استرس در کمتر از یک ساعت یک نوع درمان فوری با استفاده از ورزش و روشهای روانشناختی است ولی درمان اضطراب و استرس فقط به صورت بلند مدت و مشاوره با متخصص امکان پذیر می باشد. در این مطلب از سایت جسارت به درمان استرس و اضطراب می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم استرس و اضطراب

بسیاری از اضطراب و استرس ها در محیط های پرتنش رخ می دهد و افراد در کمتر از یک دقیقه دچار حالات استرس و تنش شده و ممکن است این اتفاق برای آنها در هر ساعت یک بار رخ بدهد. برای درمان استرس در کمتر از یک ساعت در افرادی که کارهای پر استرس دارند و باید در مورد بسیاری از کارها و وظایف خود نگران باشند، این تکنیک ها کاربرد دارد. این نوع استرس های ناگهانی و کوتاه مدت بسیار بروز می کند.ثرات فیزیولوژیکی متداول استرس بر بدن سردرد، درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده و بدخوابی هستند.همچنین استرس با اثر مستقیم بر روی خلق و رفتار شما، منجر به علائمی مانند اضطراب، بی قراری، فقدان انگیزه، تحریک پذیری، خشم غیر ضروری، غم و اندوه، افسردگی و انزوای اجتماعی می گردد.استرس می تواند حاد یا مزمن باشد. استرس بیش از حد می تواند عوارضی فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی، اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته باشد. نکته جالب اینجاست که استرس حتی میزان لذت شما را از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

راههای موثر درمان استرس و اضطراب

تنفس آرام و عمیق در موقعیت های استرس زا می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. همراه با تنفس عمیق، اکسیژن بیشتری وارد بدن شما می شود که می تواند منجر به آرامش ذهن و بدن شما شود. در واقع، روزانه 15 تا 30 دقیقه تنفس آهسته و عمیق می تواند به خوبی به جلوگیری از استرس کمک کند. تنفس آهسته و عمیق حتی می تواند به شما کمک کند که بهتر فکر کنید و در نتیجه می توانید از راه حل های بهتری برای مقابله با استرس استفاده کنید.وقتی که شما تحت استرس قرار دارید، در جای آرام و راحتی دراز بکشید.چشمانتان را ببندید و از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید.نفس خود را به ​​مدت 5 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی و به مدت ثانیه 5 نفستان را خارج کنید (بازدم).5 یا 6 بار این کار را تکرار کنید، تا زمانی که احساس آرامش به شما دست دهد.

درمان استرس و اضطراب با ماساژ

ماساژ بدن نیز به عنوان یک مسکن بسیار مفید برای درمان اضطراب و استرس عمل می کند. با توجه به طب سنتی چینی، ماساژ کمک می کند تا چاکراه های انرژی مسدود بدن، باز شوند و به کاهش استرس و بهبود سلامتی کمک کنند.ماساژ پاها، دست ها، پشت و سر با روغن گرم به شل شدن عضلات تنش، بهبود گردش خون و کاهش اضطراب کمک می کند.برای استفاده از ماساژ درمانی، شما می توانید از روغن کنجد، زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنید.روغن مورد نظرتان را کمی گرم کنید.از روغن گرم شده برای ماساژ پیشانی، گردن، شانه ها، پشت و پاهایتان استفاده کنید.سپس حمام آب گرم بگیرید.ماساژ روزانه بدن شما (به اندازه مورد نیاز) به کاهش استرس کمک می کند.

درمان استرس و اضطراب با اسطوخودوس

اسطوخودوس گل‌هایی بنفش رنگ می‌باشد که به عنوان گیاه آرام بخش برای بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب و درمان استرس بسیار مفید است همچنین خواص دیگری اعم از افزایش تمرکز، بهبود سردرد، بهبود عملکرد مغز، افزایش احساس شادی، درمان افسردگی و … را دارد . همچنین روغن اسطوخدوس یک داروی موثر در درمان بیماری‌های عصبی می‌باشد. عطر اسطوخدوس نیز باعث می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشید در نتیجه از تنش و استرس‌های روزانه کاسته می‌شود.

درمان استرس و اضطراب با چای بابونه

بابونه گیاهی بسیار موثر برای کاهش و درمان استرس می باشد. ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کند.برای مبارزه و درمان استرس شما می توانید روزانه 4 فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.شما همچنین می توانید گل بابونه تازه یا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنید و به عنوان تسکین دهنده اعصاب مصرف نمایید.شما حتی می توانید از این گیاه به عنوان مکمل جهت درمان استرس خود نیز استفاده نمائید. برای انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

درمان استرس با ورزش

ورزش برای مغز بسیار مفید است و یک پادزهر قدرتمند برای افسردگی و اضطراب به حساب می‌آید. به گفته‌ی دکتر درو رامزی (Drew Ramsey)، استادیار بالینی روان‌پزشکی در بیمارستان نیویورک- پرسبیترین، دانشگاه کلمبیا: «اگر شما به‌طور مرتب ورزش کنید، خودباوری بیشتری خواهید داشت و بیشتر احساس سلامتی می‌کنید. یکی از دلایل اصلی اضطراب، نگرانی در مورد سلامتی و بیماری است و اگر اندام متناسبی داشته باشید این نگرانی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.»

درمان اضطراب با مصرف امگا 3

حتما می‌دانید که روغن ماهی برای سلامت قلب مفید است. خوب است بدانید روغن ماهی برای جلوگیری از افسردگی مفید است و البته پیشگیری از اضطراب را هم به این فهرست اضافه کنید. در یک تحقیق دانشجویانی که به مدت ۱۲ هفته هر روز یک دُز ۲,۵ میلی‌گرمی اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کرده بودند نسبت به دانشجویانی که شبه‌دارو استفاده کرده بودند، قبل از امتحان استرس و اضطراب کمتری داشتند. به‌طور کلی کارشناسان توصیه می‌کنند به هر شکلی که ممکن است امگا ۳ مورد نیازتان را از غذا دریافت کنید. ماهی‌های آبِ سرد مانند سالمون، بهترین منابع اسیدهای چرب هستند. یک تکه‌ی تقریبا ۱۸۰ گرمی از سالمون وحشی گریل‌شده، حاوی ۳,۷۵ گرم امگا ۳ است. ماهی آنچووی، ساردین و ماسل (صدف دوکفه‌ای) نیز منابع خوب امگا ۳ هستند.

درمان استرس و اضطراب با ویتامین B

برای درمان استرس ، جلوگیری از اضطراب و بالا بردن روحیه خود مصرف ویتامین B را شروع کنید. هر 8 نوع ویتامین B از جمله B1، B2، B3، B5، B6، B7 و B12 عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی را ارتقا می دهند و همچنین به افزایش آرامش و مبارزه با استرس و خستگی کمک می کنند. در واقع، کمبود ویتامین B در بدن می تواند باعث تحریک پذیری (حساسیت بیش از حد)، افسردگی و بی تفاوتی شود. بنابراین هنگامی که شما تحت اضطراب قرار دارید، بیشتر از غذاهای غنی از انواع ویتامین B استفاده کنید.غذاهای غنی از ویتامین B شامل غلات سبوس دار، لوبیا، نخود، بادام زمینی، اسفناج، کلم پیچ، آووکادو، سیب زمینی، موز، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی می باشد که تمامی این موارد به درمان استرس کمک شایانی می‌کند. همچنین شما می توانید جهت درمان استرس و اضطراب خود مکمل های ویتامین B را مصرف کنید، برای انجام این کار ابتدا با یک دکتر مشورت کنید.

کاهش استرس و اضطراب

باید بدانیم که مغز انسان بهترین داروها را می‏سازد و بهترین درمان ها را در خودش گنجانده است. فقط راه استفاده از آنها را باید یافت و آن هم نیاز به کمی تمرین و ممارست دارد. در اینجا به راههای مهار استرس بر اساس تجربیات شخصی و پیشنهادات پزشکان متخصص می‏پردازم:

۱ – نفس عمیق به مدت چند دقیقه

۲ – پیاده روی و قدم زدن

۳ – سرگرم شدن به کاری خاص مثلا نظافت منزل یا رانندگی (پرت کردن حواس خودمان به جایی دیگر)

۴ – تماس با چند دوست (حضوری یا تلفنی)

۵ – گوش دادن به یک موسیقی بی‏کلام

۶ – ورزش و تحرک (ترجیحا در جمع)

۷ – تفکر و تجسم مثبت از موقعیتی دیگر و مکانی دیگر

۸ – در آغوش کشیدن کسی که دوستش داریم

۹ – عدم توجه به علائم استرس

۱۰ – مدیتیشن و ریلکسیشن

۱۱ – تماشای طبیعت، دریا

۱۲ – توکل به خدا و سپردن همه چیز به دست او

درمان استرس و اضطراب

مطالب مرتبط :

کاربرد و عوارض مصرف قرص ضد استرس برای امتحان رانندگی

آشنایی با روش های درمان استرس با داروهای گیاهی و دمنوش ها

روش های کاهش و درمان استرس با طب سنتی و گیاهان دارویی

تاثیر استرس در دوران بارداری بر روی جنین چه عواقبی دارد

همه چیز درباره درمان و کاهش استرس‌ در کودکان و بزرگسالان

  • محسن عبدلی

سرماخوردگی در دوران شیردهی

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۰ ب.ظ

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی و معرفی داروهای بی خطر

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی و معرفی داروهای بی خطر در سایت جسارت

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد،دارو سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی مادر شیرده

دوران شیردهی یک دوره خاص در زندگی هر مادر است. دورانی که تغذیه مادر و وضعیت روحی او همگی بر روی شیری که به نوزاد می‌دهد، اثرگذار است. ممکن است طی این دوره شیرین و حساس مادران شیرده به بیماری سرماخوردگی مبتلا شوند. از آنجایی که بسیاری از داروها از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شوند، قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است در این مورد با دکتر مشورت کنید و با آگاهی کامل نسبت به مصرف دارو‌ها اقدام کنید. با این کار از بروز عوارض ناخواسته در نوزاد پیشگیری خواهید کرد. وقتی شما به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده باشید، حتی اگر تب داشته باشید، باز هم می‌توانید به کودک خود شیر بدهید. در واقع، احتمالاً از یک روز قبل از شروع علائم شما‌، کودک نیز در معرض آن بیماری قرار گرفته است و از آنجا که سیستم ایمنی بدن شما در حال ساختن آنتی‌بادی‌های مبارزه با بیماری است، شما آن آنتی‌بادی‌ها را از طریق شیردهی به کودکتان انتقال می‌دهید که به محافظت از او نیز کمک خواهد کرد. اما در هر صورت برای درمان لازم است که به پزشک مراجعه کنید.در این مطلب از سایت جسارت به درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی

اگرچه مصرف برخی از دارو‌ها در دوران شیردهی بی‌خطر است، اما بیشتر دارو‌ها تا حدی به شیر مادر راه پیدا می‌کنند و حتی ممکن است در تولید شیر تاثیرگذار باشند. مقدار دارویی که وارد شیر مادر می‌شود و چگونگی تاثیر آن در کودک به عواملی مثل نوع دارو، مقدار و طریقۀ مصرف آن مرتبط است. اسهال، استفراغ، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی یا تحریک‌پذیری غیرمعمول در نوزادان، برخی از عوارض جانبی قرارگیری در معرض داروهاست. همچنین برخی دارو‌ها می‌تواند تولید شیر را کاهش دهد یا منجر به افزایش وزن نامتناسب در کودک شود؛ بنابراین قبل از مصرف هر نوع دارو لازم است با پزشک مشورت کنید.اصولا مصرف استامینوفن‌های معمولی و ایبوپروفن‌ها برای سرماخوردگی در دوران شیردهی ایراد ندارند. فراموش نکنید به هیچ عنوان از فرآورده‌های حاوی کدئین استفاده نکنید. همچنین درصورت مصرف قرص ایبوپروفن از بابت نداشتن کدئین اطمینان حاصل کنید. (در برخی از ایبوپروفن‌ها به دلیل قوی‌تر کردن آن از کدئین استفاده می‌شود.)

خطرات مصرف کدئین برای درمان سرماخوردگی در شیردهی

طبق مطالعات اثر کدئین مصرف شده توسط مادر شیرده بر روی فرزندش ثابت شده است. این کودکان به تپش قلب ضعیف، بی اشتهایی، کمبود انرژی، خستگی و دچار مشکل در تنفس می‌شوند. فراموش نکنید بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، حاوی مخدر هستند. به همین دلیل بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید و خود‌درمانی نکنید. بسیاری از قرص‌های معروف سرماخوردگی، ترکیبی هستند. یعنی در ترکیبات آن‌ها چندین ماده دارویی به کار رفته است که ممکن است یکی از آن‌ها برایتان مضر باشد.به جز کدئین، از مصرف هر دارویی که در آن آسپرین وجود داشته باشد، خودداری کنید. آسپرین وارد شیر و سپس بدن نوزادتان می‌شود. ورود آسپرین به بدن نوزاد باعث ایجاد سندروم ری می‌شود (این سندروم سوخت و ساز بدن را نامنظم می‌کند). مصرف نکردن آسپرین بخصوص در ماه‌های اولیه تولد نوزاد اهمیت ویژه‌ای دارد.

داروی سرماخوردگی در دوران شیردهی

داروهایی برای سرماخوردگی وجود دارد که مصرف آنها در دوران شیردهی بی‌خطر است. اما مراقب باشید، زیرا داروهای سرماخوردگی اغلب ترکیبی از چند داروی مختلف است که در یک مایع یا قرص گنجانده شده است. برای محدود کردن ورود داروها به بدن کودک، از داروهای چندمنظوره که با بیش از یک نشانۀ سرماخوردگی مبارزه می‌کند یا بیش از یک مادۀ مؤثره دارد، پرهیز کنید و به‌طورکلی از مصرف داروهای مختلف بدون اجازۀ پزشکتان خودداری کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی هنگام شیردهی شامل موارد زیر است :داروهای ضداحتقان : بیشتر داروهای ضداحتقان برای مصرف در حین شیردهی بی‌خطر است و فقط مقدار بسیار کمی از این داروها وارد شیر مادر می‌شود. در یک پژوهش، محققان دریافتند که این داروها ممکن است تولید شیر را کاهش دهد، اما این نظریه هنوز اثبات نشده است و وقتی شما چند ماه به کودک شیر داده‌اید و میزان تولید شیر در بدن شما تثبیت شده، بعید است که این داروها بتواند آن را تغییر دهد. همچنین لازم است این داروها را پس از تجویز و تأیید پزشک مصرف کنید. آنتی‌هیستامین‌ها: اگر آنتی‌هیستامینی که برای شما تجویز شده است برای درمان آلرژی نیز به کار می‌رود، معمولاً مشکلی وجود ندارد، زیرا این نوع آنتی‌هیستامین‌ها به‌طورکلی بی‌خطر است. اما به خاطر داشته باشید که آنتی‌هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن‌‌هیدرامین و کلرفنیرامین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی نوزاد شود، درحالی‌که آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم مانند لوراتادین و فکسوفنادین کمتر می‌تواند خواب‌آور باشد. پس در هر حال لازم است برای مصرف آنتی‌هیستامین در دوران شیردهی با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی دوره‌ای دارد که باید بگذرد و چه بهتر که خوش بگذرد پس خودتان را به صرف سوپ مرغ دعوت کنید. هضم مواد موجود در سوپ مرغ برای بدن آسان است و بخاطر لعاب گرمش گلوی شخص سرماخورده را تسکین می‌دهد.نوشیدنی عسل و لیمو هم در این زمینه شهرت خوبی دارد. عسل را در آب ولرم (نه آب جوش) حل کنید تا خواصش حفظ شود و بعد به آن آبلیمو اضافه کنید.شستن دهان، بینی و گلو با آب نمک یک روش قدیمی، موثر و بی‌ضرر است. خیلی‌ها برای این کار از سرم‌های موجود در داروخانه‌ها کمک میگیرند (برای شستن بینی). به اینصورت که مقدار کمی از سرم را کف دست ریخته و با دم مقدار کمی از آن‌را به داخل دماغ می‌کشند و سپس با بازدم دماغ را شستوشو می‌دهند. شما برای این کار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص دماغ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید (دکوسالین). برای شستوشوی گلو (قرقره کردن)، آب نمک باید شوری ملایمی داشته باشد؛ و اگر ولرم هم باشد چه بهتر.نوشیدن مایعات گرم مانند شیر نه تنها تا حد زیادی باعث تسکین شما می‌شود بلکه اگر در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک (که اصولا آب بدن را کم می‌کنند) یا دارو‌های دیگر شیر شما کم شده، میزان تولید شیر را بیشتر می‌کند. مصرف مایعات در دوره بیماری شما باعث می‌شود بدن‌تان قوی‌تر شده و حتی زودتر بهبود یابید.

توصیه هایی برای مادران شیرده

برای شیر دادن به کودکتان، قبل از شیر دادن حتما دست‌های خود را بشویید. این کار از ابتلای کودکتان به سرماخوردگی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک هم می‌تواند موثر باشد. بطور کل راه انتقال سرماخوردگی آب دهان، بینی و اشک چشم است. شما باید از تماس یا تنفس این‌ها توسط نوزادتان جلوگیری کنید. اما شیردهی را تا جایی که امکان دارد قطع نکنید. اجازه دهید او از آنتی‌بادی‌هایی که بدن شما برای مقابله با سرماخوردگی آزاد کرده است و در شیر شما هم موجود است بهره‌مند گردد.می‌توانید در دورۀ مصرف دارو، شیر خود را پمپ کنید و دور بریزید. دوشیدن و پمپ کردن شیر مادر باعث می‌شود سطح تولید شیر در بدن شما همچنان حفظ شود. در این فاصله نیز می‌توانید به کودکتان شیر خشک بدهید، اما در هر صورت ابتدا نظر پزشک خود را در این مورد بپرسید و خودسرانه یا با نظر اطرافیانتان اقدام به قطع شیردهی نکنید.

درمان سرماخوردگی در شیردهی

بهتر است در هنگام سرما خوردگی مادران شیرده داروهای گیاهی و درمان‌های طبیعی را جایگزین داروهای شیمیایی کنند و با نوشیدن آب به مقدار زیاد، خوردن سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل که مجاری تنفسی را باز می‌کند می‌توانند در کاهش بیماری و جلوگیری از انتقال آن به نوزاد بسیار موثر باشد. ترکیب عسل، لیمو ترش و آب جوش حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است. مصرف سبزی و میوه تازه به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادران می‌شود. همچنین بخور دادن با اسطوخودوس و غرغره کردن با آب نمک برای باز شدن مجاری تنفسی بسیار کمک کننده است. 

سرماخوردگی در دوران شیردهی

مطالب مرتبط :

درمان خانگی سرماخوردگی و سرگیجه با استفاده از مواد غذایی

درمان خانگی سرماخوردگی و تب در بارداری و حاملگی

تاثیر و عوارض خوردن و مصرف قرص سرماخوردگی کوریزان

روش های درمان خانگی سرماخوردگی کودکان با استراحت و داروهای گیاهی

فواید و خواص چای سبز برای سرماخوردگی چیست

  • محسن عبدلی

درمان آلرژی بینی

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۰ ب.ظ

بهترین و موثرترین روش درمان آلرژی بینی در منزل با گیاهان و طب سنتی

بهترین و موثرترین روش درمان آلرژی بینی در منزل با گیاهان و طب سنتی در سایت جسارت

 درمان آلرژی بینی با طب سنتی ، درمان آلرژی بینی ، درمان آلرژی بینی در کودکان ، درمان آلرژی بینی با طب سوزنی ،درمان آلرژی بینی کودکان،درمان آبریزش بینی،درمان آبریزش بینی کودکان،درمان آبریزش بینی نوزادان،درمان آبریزش بینی در کودکان

 درمان آلرژی بینی با طب سنتی ، درمان آلرژی بینی ، درمان آلرژی بینی در کودکان ، درمان آلرژی بینی با طب سوزنی 

بیماری آلرژی بینی

آبریزش بینی مشکل متداول و آزاردهنده‌ای است. این امر به دنبال افزایش مخاط در سینوس و حفره‌ی بینی اتفاق می‌افتد. افزایش تولید مخاط پاسخ بدن به ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، محرک‌ها و عوامل حساسیت‌زای بیرونی است. سرماخوردگی، واکنش‌های آلرژیک، عفونت سینوسی و تغییرات ناگهانی دمای محیط شایع‌ترین علل آبریزش بینی هستند. اگر درمان آبریزش بینی به موقع انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد سرفه، گوش‌درد، و سردرد شود و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد.حساسیت یا آلرژی بینی مشکل نسبتا شایعی است که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند. ژنتیک و محیط هر دو در بروز این مشکل موثرند.اگر یکی از والدین به حساسیت بینی مبتلا باشد، شانس ابتلای کودک 30 ‌درصد است و چنانچه پدر و مادر هر دو به حساسیت بینی مبتلا باشند، احتمال گرفتاری کودک به 50 ‌درصد می‌رسد.بروز آلرژی در هر سنی و در هر دو جنس ممکن است دیده شود. معمولا وقتی فردی به آلرژی مبتلا می‌شود تا مدت‌های زیادی از آن رنج می‌برد.سیستم ایمنی بدن بعضی افراد به‌خصوص کودکان ممکن است با گذشت زمان به تدریج حساسیت خود نسبت به ماده محرک را از دست بدهد و علایم آلرژی به تدریج برطرف شود.آلرژی بینی معمولا فصلی است و در بهار و اوایل پاییز، علایم بیماری عود می‌کند، امـا در مواردی دیده می‌شود که بیمار در تمام طول سال از آلرژی رنج می‌برد.آلرژی فصلی معمولا ناشی از حساسیت نسبت به مواد محرک بیرون از منزل مثل گرده درختان است، امـا آلرژی‌هایی که در تمام طول سال وجود دارد، معمولا ناشی از مواد محرک و حساسیت‌زای درون منزل مثل ذرات ناشی از پر پرندگان یا حیواناتی مثل گربه و… است.در این مطلب از سایت جسارت به درمان آلرژی بینی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم و تشخیص آلرژی بینی

– خارش بینی، دهان، چشم‌ها، گلو و پوست

– آبریزش بینی

عطسه

– ریزش اشک

– وجود خط عرضی روی پوست بینی

علایمی که دیرتر ظاهر می‌شوند، شامل احتقان و گرفتگی بینی، سرفه، احساس کیپ شدن گوش و کاهش حس بویایی است.گلودرد، سیاهی دور چشم‌ها، پف زیر چشم‌ها، خستگی، سردرد و خواب‌آلودگی نیز از علایم تاخیری هستند.معمولا شرح حال بیمار و علایم وی برای تشخیص کافی است. به‌طور مشخص بیمار مبتلا به آلرژی از عطسه‌های مکرر صبحگاهی، آبریزش بینی، خارش و انسداد بینی رنج می‌برد. این علایم معمولا در فصل بهار و شروع پاییز تشدید می‌شوند.تست آلرژی ممکن است نوع ماده‌‌ای را که بیمار به آن حساسیت دارد مشخص کند. تست پوستی رایج‌ترین روش تست آلرژی است. چنانچه پزشک تشخیص دهد که بیمار قادر نیست تست آلرژی را انجام دهد، از آزمایش خون هم می‌توان کمک گرفت.میزان ائوزینوفیل خون مبتلایان به آلرژی بالاتر از حد معمول است.با اندازه‌گیری مواد شیمیایی که بدن طی روند حساسیت ترشح می‌کند و به درون خون وارد می‌شود (مثل ایمونوگلوبین E) نیز می‌توان وجود حساسیت را اثبات کرد.در معاینه بالینی، مخاط داخل بینی که به طور معمول صورتی پررنگ یا قرمز است، کاملا رنگ‌پریده می‌شود. شاخک‌های بینی بزرگ و متورم هستند و ممکن است پولیپ بینی هم وجود داشته باشد.

درمان آلرژی بینی

بهترین درمان برای حساسیت بینی، اجتناب و دوری کردن از عامل حساسیت‌زاست. معمولا هر فرد بیماری بعد از مدتی به‌تدریج متوجه می‌شود که نسبت به چه موادی حساسیت دارد.خربزه، انگور و طالبی مواد خوراکی شایعی‌اند که حساسیت‌زا هستند. روشن است که به‌راحتی می‌توان از مصرف آنها خودداری کرد، امـا اجتناب از گرده درختان که در فصل بهار در تمام شهر پخش است، امکان‌پذیر نیست. ولی با بستن پنجره‌ها و استفاده از تهویه‌هایی که هوای بیرون را وارد نمی‌کنند می‌توان از ورود ذرات حساسیت‌زا به درون منزل جلوگیری کرد.جایگزین کردن لحاف و تشک و بالش هایی که از پشم یا پر حیوانات درست شده است، با انواعی که از مواد مصنوعی درست شده است و استفاده نکردن از فرش یا موکتی که پرز تولید می‌کند، روش‌های مثمرثمری است.شست‌وشوی بینی با سرم فیزیولوژیک برای مبتلایان به فرم خفیف حساسیت بینی سودمند است. با این کار ذرات حساسیت‌زا از درون بینی شسته می‌شوند. هر فردی می‌تواند خودش در منزل سرم شست‌وشو را درست کند. برای این کار کافی است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با آن بینی را شست‌وشو دهد.متاسفانه دارویی که بتواند به طور کامل حساسیت را ریشه‌کن کند وجود ندارد، امـا درمان ضدآلرژی به خوبی می‌تواند علایم بیمار را به طور موقت برطرف کند. 

درمان خانگی آلرژی بینی

کوئرستین یک فلاونول طبیعی است که باعث تثبیت سلول‌های مغز در مقابل انتشار هیستامین می‌شود. در یک واکنش آلرژیک، سلول‌های تحریک شده آنتی بادی منتشر می‌کنند که آن‌ها را به سلول‌های مغز متصل می‌کند. زمانی که هیستامین آزاد می‌شود ممکن است باعث خارش و سوزش چشم‌ها یا جاری شدن اشک ، باعث خارش بینی، عطسه و افزایش مخاط شود. همچنین ممکن است سبب خارش پوست و بروز کهیر و جوش شود. امکان دارد باعث گرفتگی سینوس‌ها و سردرد شود. تنگی نفس، اسپاسم و زخم معده از دیگر علائم انتشار هیستامین است.کوئرستین حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آلرژی و درمان سریع آن کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از کوئرستین هستند. مخصوصا مرکبات، سیب، پیاز و روغن زیتون.

 

درمان آلرژی و حساسیت بینی

شواهد نشان می‌دهد که عسل از تاثیرگذارترین مواد طبیعی بر روی درمان آلرژی و حساسیت است. خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود. همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود. پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از شروع علائم آلرژی، اقدام به خوردن عسل شود تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

آنتی هیستامین ها برای درمان آلرژی بینی

آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان حساسیت بینی بسیار موثرند. آنتی‌هیستامین دکونژستان، دیفن‌هیدرامین، کلرفنیرآمین مالئات، پرومتازین و لوراتادین از این دسته دارویی هستند. عیب اصلی این دسته دارویی، خواب‌آلودگی پس از مصرف آنهاست. خوشبختانه انواع جدید آن مثل سیتریزین چنین مشکلی ندارند. باید توجه داشته باشید که چنانچه به مدت طولانی از یک نوع آنتی‌هیستامین استفاده کنید، ممکن است بدن شما نسبت به آن عادت کند و دیگر اثر دارویی لازمه را نداشته باشد. در این صورت لازم است که آن آنتی‌هیستامین را قطع کرده و به جای آن از نوع دیگری استفاده کنید.نکته دیگر در مورد آنتی‌هیستامین‌ها استفاده آنها برای کودکان است. توجه داشته باشید که خواب‌آلودگی ناشی از آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است روی یادگیری کودکان تاثیرگذار باشد.

درمان آلرژی بینی با اسپری

اسپری‌های کورتیکواستروییدی موثرترین دارو برای درمان حساسیت بینی هستند. این اسپری‌ها آنقدر موثر هستند که ممکن است به تنهایی کافی باشند و بیمار نیاز به مصرف آنتی‌هیستامین یا دکونژستان نداشته باشد. ممکن است یکی، دو هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. در مواردی که علایم بیماری خیلی شدید باشد مصرف کورتیکواسترویید خوراکی به مدت چند روز نیز بسیار سودمند است.استفاده مداوم از این اسپری‌ها باعث خشکی بینی می‌شود. خوشبختانه انواع جدید آن مثل اسپری nasoflo حاوی ذرات ریز چربی نیز هستند، بنابراین مشکل خشک کردن بینی را ندارند.

درمان آلرژی بینی با پاکیزه نگه داشتن منزل

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ها و آلرژی‌های تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم. در محیط خانه آلاینده‌ها گوناگونی وجود دارد. علاوه بر آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن که از خارج محیط خانه وارد آن می‌شوند، آلاینده‌ها و ذرات معلق ناشی از مو و شوره سر حیوانات خانگی، دود ناشی از پخت و پز، گرد و خاک، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار مانند عطر و بو نیز ممکن است در هوای خانه انتشار یابند و باعث ابتلای افراد به آلرژی شوند.برخی از عوامل آلرژی‌ زا مانند گرد و خاک بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که باید پاک شوند. همچنین ممکن است آلاینده‌هایی از فضای برون وارد خانه شوند بنابراین باید پنجره‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از ورود این آلاینده‌ها جلوگیری شود. دیوار و کف حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را باید ضدعفونی کرد. شستن فرش و موکت نیز باعث می‌شود تا ذرات ریز موجود در پرزهای آن‌ها از بین برود. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز توصیه می‌شود.

درمان گیاهی آلرژی بینی

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی خانگی و مصرف ادویه‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌تواند تا حد زیادی از احتمال ابتلا به آلرژی جلوگیری کند. مصرف این گیاهان باعث کاهش مخاط و خالی شدن سینوس‌ها می‌شود و برای درمان آرژی و حساسیت بسیار موثر است.بابونه یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد حساسیت دارد و برای دل درد، نفخ شکم و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین باعث تعادل در کارکرد کبد و مزاج می‌شود.چای سبز نیز به دلیل وجود ویتامین ث در آن باعث تقویت و متعادل کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این باعث تسکین علائم و درمان آلرژی می‌شود و خاصیت آرامبخشی دارد.دارچین، زردچوبه و بادرنجوبه نیز از جمله گیاهانی هستند که به عنوان مسکن سیسم عصبی بدن عمل می‌کنند و علائم حساسیت و آلرژی را تسکین می‌دهند.

درمان آلرژی بینی

مطالب مرتبط :

علت و درمان آلرژی بینی و گلو در کودکان و نوزادان و طب سنتی

همه چیز در مورد آلرژی و بارداری به همراه روش های درمان

روش هایی برای کنترل و درمان آلرژی فصلی با طب سنتی

بررسی علائم آلرژی و راههایی برای کنترل آلرژی

درمان و علائم آلرژی چشمی و تاری دید در کودکان در طب سنتی

  • محسن عبدلی

شریان فمورال

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۵۹ ب.ظ

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی در سایت جسارت

شریان فمورال ,شریان فمورال کجاست,شریان فمورال مشترک,شریان فمورال سطحی,نبض شریان فمورال,مسیر شریان فمورال,شاخه های شریان فمورال,آناتومی شریان فمورال

شریان فمورال , شریان فمورال کجاست , شریان فمورال مشترک , شریان فمورال سطحی

توضیحاتی در مورد شریان فمورال

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند.سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان فمورال صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان فمورال چیست

سرخرگ رانی یا شریان فمورال (Femoral artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه شریان ایلیاک خارجی تشکیل میشود. سرخرگ رانی خون پا را تامین میکند. نبض شریانی در ناحیه فمورال اغلب قابل لمس است.

نحوه پونکسیون شریان فمورال

بیمار به وضعیت supine بر روی تخت می‌خوابد، سپس محل پونکسیون به وسیلهٔ بتادین ضد عفونی می‌شود. پس از تزریق 10ml لیدوکائین در محل پونکسیون جهت ایجاد بی‌حسی موضعی در اطراف شریان فمورال، سوزن پونکسیون وارد شریان شده، پس از اطمینان از اینکه سوزن در داخل شریان قرار دارد، ماندرن سوزن را خارج کرده و با مشاهده خروج خون از سوزن، بلافاصله سیم راهنما از داخل سوزن وارد شریان شده و در داخل شریان به اندازه مورد نیاز پیش برده می‌شود، سپس سوزن را خارج کرده و شیت شریانی(vascular sheath) با کمک دایلیتور (dilator) از روی سیم راهنما وارد شریان می‌شود. در این موقع، سیم راهنما و دایلیتور را خارج کرده و فقط شیت در محل پونکسیون قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که تمامی مراحل انجام آزمون بایستی به طریق استریل انجام شود. قرار گرفتن شیت در داخل شریان این کمک را می‌کند که برای هدایت کاتتر و نیز تعویض کاتترها در موقع لزوم، مشکلی برای وارد کردن مجدد کاتتر دیگر وجود نداشته باشد. این در حالی است که در گذشته قبل از ابداع شیت، از سیم راهنمای بلند استفاده می‌شد و جهت تعویض کاتتری که در داخل شریان است با یک کاتتر دیگر، ابتدا بایستی سیم راهنما از طریق کاتتر وارد شریان شود و سپس کاتتر خارج گردد و مجدداً کاتتر دیگری که قرار است وارد شریان بیمار شود از روی سیم راهنما وارد شریان می‌شود. این روش وقت گیر بوده و راحتی کار در هنگام استفاده از شیت را نیز دارا نمی‌باشد. پس از قرارگرفتن شیت درشریان بیمار، رادیولوژیست تحت هدایت فلوروسکوپی کاتتر را به سمت شریان مورد نظر هدایت می‌کند و با انجام مانورهای لازم بر روی کاتتر آن را وارد مدخل شریان مورد نظر می‌کند. در این هنگام پس از مطمئن شدن از محل قرارگیری کاتتر (به واسطه تست با ماده حاجب)، انژکتور را به سر کاتتر وصل کرده و حجم مورد تزریق و میزان تزریق در ثانیه برای دستگاه انژکتور مشخص می‌شود. همچنین تیوب اشعه xبر روی ناحیه مورد نظر که قرار است از آن آنژیوگرام تهیه شود، سانترشده و با توجه به نوع آزمون و آنچه قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

شاخه های شریان فمورال

این شریان در بالای ران به دو بخش تقسیم میشود : شریان رانی عمقی (Deep femoral artery) که به عمق ران رفته و تغذیه عضلات و استخوان ران را به عهده دارد. شریان رانی سطحی (Superficial femoral artery) که در قسمت سطحی ران به سمت پایین تا پشت زانو آمده و در آنجا شریان پوپلیته را تشکیل میدهد. وظیفه اصلی این شریان خونرسانی به زانو و پایینتر از آن است. هر بخش خود به شاخه های متعددی تقسیم میشود مثلاً شاخه های شریان فمورال سیرکومفلکس خارجی از شریان رانی عمقی هستند و شاخه های ژنیکولر و سورال از شریان رانی سطحی.

سیاهرگ یا ورید

سیاهرگ یا ورید (به عربی: الورید) در دستگاه گردش خون بدن، رگی است که خون را از اندام‌ها به قلب بازمی‌گرداند. دیواره سیاهرگ نازک‌تر از سرخرگ است اما قطر بیشتری داشته و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. در سیاهرگ‌ها دریچه‌هایی به نام لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه‌ها کمک می‌کنند تا خون از اندام پایینی مانند دست‌ها و پاها بهتر به سمت قلب حرکت کنند. به‌طور کلی خون تمامی قسمت‌های بدن توسط دو ورید به نام‌های اجوف فوقانی و تحتانی به دهلیز راست قلب برمی‌گردد. ایستادن زیاد، کم‌تحرکی و نارسایی‌های قلبی می‌توانند باعث تخریب این دریچه‌ها شده و در نتیجه خون در سیاهرگ‌ها تجمع می‌کند و شخص به بیماری واریس مبتلا می‌شود. همه سیاهرگ‌ها خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند به غیر از سیاهرگ‌های ششی که خون روشن ( خون حاوی اکسیژن ) را منتقل می‌کنند.

سرخرگ تهیگاهی خارجی

سرخرگ تهیگاهی خارجی یا شریان ایلیاک خارجی (External iliac artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از تقسیم شریان ایلیاک مشترک به دو شریان ایلیاک داخلی و خارجی تشکیل میشود. سرخرگ ایلیاک خارجی خون پا را تامین میکند. این شریان به سه شاخه اصلی منشعب میشود: شریان اپی گاستریک تحتانی ، شریان تهیگاهی عمقی سیرکومفلکس (Deep circumflex iliac artery) و مهمترین شاخه آن شریان رانی یا فمورال. این شریان به دیواره شکم و اندام‌های تناسلی برونی خونرسانی نموده در اندام تحتانی (پا) پایان می یابد. 

مویرگ‌

مویرَگ‌ها رگ‌های خونی بسیار ظریفی هستند که شریانچه‌ها به آن‌ها می‌رسند. مویرگ‌ها در حدود ۱۰–۵ میکرومتر قطر دارند و فضای درونی آن‌ها برای جاگیری یک گویچه قرمز کفایت می‌کند. دیواره مویرگ متشکل از یک ردیف سلول پهن و نازک به نام آندوتلیوم، تیغه پایه و شبکه ظریفی از الیاف رتیکولر می‌باشد.

سرخرگ تهیگاهی داخلی

سرخرگ تهیگاهی داخلی یا شریان ایلیاک داخلی (Internal iliac artery) یا هیپوگاستریک شریان بزرگی است که در هر طرف از تقسیم شریان ایلیاک مشترک به دو شریان ایلیاک داخلی و خارجی تشکیل میشود. این شریان معمولاً به دو شاخه قدامی و خلفی تقسیم میشود. شاخه های قسمت خلفی عبارتند از : سرخرگ‌های تهیگاهی ـ کمری ، ساکرال خارجی و سرینی بالائی (گلوتئال فوقانی) شریانهای منشعب از شاخه قدامی عباتند از : شریان سدادی (obturator)، سرینی پائینی (گلوتئال تحتانی)، نافی، پیشابدانی پائینی (inferior vesical)، زهدانی (unterine)، راست‌روده‌ای میانی (middle rectal)، و شرمگاهی داخلی (internal pudendal) پراکندگی خونرسانی : دیواره و احشاء لگن، کفل، اندام‌های تناسلی و در طرف داخلی ران پایان می یابد. 

کارکرد مویرگها

مویرگها رابط بین سرخرگچه‌ها‌ و سیاهرگچه‌‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد.

آنوریسم مایکوتیک شریان فمورال

آنوریسم مایکوتیک شریان فمورال به علت تزریق مواد مخدر در ناحیه کشاله ران با افزایش تعداد معتادان تزریقی امروزه رو به افزایش است. این بیماری درمان های متفاوتی دارد که هر کدام عوارضی دارند. درمان های اصلی آن شامل رزکسیون با دبریدمان وسیع بهمراه بازسازی عروقی بوسیله گرافت اتوژن یا صناعی به صورت اولیه یا تاخیری، و دیگری لیگاتور تنهای شریانی بدون بازسازی عروقی است. هدف این مقاله بررسی نتایج لیگاتور شریان فمورال مشترک بدون بای پس عروقی است. روش بررسی: در این مقاله توصیفی گذشته نگر، 44 بیمار از معتادان تزریقی که همگی دچار آنوریسم مایکوتیک شریان فمورال ناشی از تزریق مواد مخدر بوده اند، و از ابتدای سال 1378 لغایت 1383 به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه کرده اند، مورد بررسی قرار گرفتند. برای این 44 نفر از بیماران لیگاتور شریان فمورال انجام شده است و نتایج حاصله از لحاظ زنده ماندن عضو و یا عوارض حاصل از آن و نیاز به بازسازی عروقی بعدی برای مدت حداقل 2 سال بررسی و ثبت گردید. یافته ها: در دو مورد (4.5 درصد) بدنبال لیگاتور شریان فمورال مشترک آمپوتاسیون بالای زانو داشتیم. دو بیمار (4.5 درصد) هم به دنبال این عمل دچار اختلال حس اندام تحتانی به صورت پارستزی شدند. پنج نفر (11.63 درصد) هم متعاقبا کلودیکاسیون هنگام راه رفتن پیدا کرده اند. برای دو مورد از این پنج نفر (40 درصد) مجبور به انجام بازسازی عروقی با استفاده از گرافت مصنوعی شدیم. بقیه بیماران در این پیگیری بدون علامت بودند. در مجموع بیش از 95 درصد این بیمارانی که شریان فمورال آنها لیگاتور شده بود اندام تحتانی آنها حفظ شد. نتیجه گیری: با توجه به شرایط عفونی ناحیه و اطراف آن، احتمال موفقیت آناستوموز عروقی به شکل آناتومیکال و حتی غیرآناتومیکال در درمان اولیه این بیماران بسیار کم است. برداشتن توده آنوریسم بهمراه دبریدمان نسوج مرده و لیگاتور شریان فمورال بدون بای پاس با توجه به نتایج قابل قبول و عارضه کم آن به عنوان درمان مناسب در این بیماران پیشنهاد می شود.

ساختار مویرگ‌ ها

توضیحاتی مختصر در زمینه ساختار مویرگ‌ها: ساختار تمامی مویرگ‌ها از فقط یک لایه بافت پوششی سنگ‌فرشی تک‌لایه ساخته شده‌اند. این بافت پوششی دارای منافذی است که از طریق آن‌ها مواد شامل گازهای تنفسی، آب، مواد غذایی ساده و مولکول‌ها می‌توانند بین خون و سلول‌ها مبادله شوند. به‌طوری‌که در هر سانتی‌متر مربع از سطح مویرگ، چندین میلیون درز یا سوراخ ریز وجود دارد. مویرگهای مغز تنها مویرگهایی هستند که هیچ منفذی در سطح خود ندارند؛ تا بدین ترتیب خیلی از موادی که در متابولیسم سلول‌های مغزی نقش ندارند و همچنین میکروبها نتوانند وارد مغز شوند. (ایجاد سد خونی – مغزی برای محافظت بیشتر از مغز) توجه کنید که گلوکز و اکسیژن به راحتی می‌توانند توسط پروتئین‌های ویژه از مویرگهای مغزی عبور کنند و به سلول‌های مغزی بروند. هر مویرگ از ابتدا توسط دریچه‌ای از جنس بافت ماهیچه‌ای صاف حلقوی به سرخرگ متصل است. این دریچه که تحت فرمان نخاع می‌باشد، دارای دو نقش می‌باشد: ۱) فشار زیاد سیستولی خونی که قرار است وارد مویرگها که دارای مقاومت بسیار کمی هستند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا این فشار زیاد باعث پاره شدن دیواره مویرگها نشود. ۲) این دریچه خون را فقط در موقع لزوم (مواقعی که سلول‌های بدن نیاز به تبادل مواد با محیط دارند) وارد مویرگها می‌کند. هر مویرگ از انتها نیز توسط دریچه‌ای به سیاهرگ متصل و مربوط می‌شود.

تبادل مواد بین مویرگ و مایع میان سلولی

به‌طور کلی در هنگام تبادل مواد بین مویرگ و مایع میان سلولی، با ۴ فشار مواجه هستیم: ۱) فشار اسمزی خون: تمایل مویرگ به جذب پلاسما از مایع میان سلولی ۲) فشار اسمزی مایع میان سلولی: تمایل مایع میان سلولی به جذب پلاسما از خون داخل مویرگ ۳) فشار تراوشی خون: تمایل خون برای عبور از جداره مویرگها به سمت مایع میان سلولی ۴) فشار تراوشی مایع میان سلولی: تمایل مایع میان سلولی برای ورود به خون فشار تراوشی خون + فشار اسمزی مایع میان سلولی: عامل ورود پلاسما از خون به مایع میان سلولی فشار اسمزی خون + فشار تراوشی مایع میان سلولی: عامل ورود پلاسما از مایع میان سلولی به خون

انواع مویرگ‌ ها

انواع مویرگ‌ها بر اساس پیوستگی غلاف اندوتلیال و غشاء پایه: ۱-پیوسته (Continuous) یا سوماتیک: فقدان منفذ در دیواره- موجود در تمام انوع بافت‌های عضلانی، همبند، غدد برون ریز و دستگاه عصبی یافت می‌شود. ۲-منفذدار (Fenestrated) یا احشایی: با حضور روزنه‌های خلال سلولی حلقوی متعدد در غشاء اندوتلیوم که توسط غشاء سلول محدود می‌شود. لایه قاعده‌ای پیوسته است. در گلومرول کلیه دیده می‌شود. ۳- جیب‌مانند (Sinusoidal) یا ناپیوسته: مویرگهایی بسیار وسیع (تا ۴۰ میکرومتر) و دارای شکل نامنظم می‌باشند که سلول‌های آندوتلیال پوشاننده آن‌ها دارای منافذ بدون دیافراگم و تیغه پایه آن‌ها غیر ممتد است. علاوه بر این، وجود فضاهای بزرگ بین سلول‌های آندوتلیال باعث می‌شود که نه تنها پلاسما بلکه سلول‌های خونی نیز از آن فضاها به بیرون راه یابند که این فضاها گاهی بوسیله ماکروفاژها اشغال می‌شوند، سینوزوئیدها در کبد، مغز استخوان و طحال دیده می‌شوند. این مویرگ‌ها مسیر پر پیچ و خم زیادی دارند که باعث کندی جریان خون می‌شود. سلول‌های اندوتلیال لایه‌ای ناپیوسته می‌سازد که با فضاهای عریضی از هم جدا شده‌اند. دیافراگم ندارند. لایه قاعده‌ای ناپیوسته دارند. در کبد و اعضاء خونساز مثل مغز استخوان و طحال وجود دارد.

شریان فمورال

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • محسن عبدلی