عبدلیک

عبدل خان

عبدلیک

عبدل خان

بایگانی

ماست

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ب.ظ

ماست و فواید آن

خواص ماست,فواید ماست,ماست درمانی,خاصیت ماست,خواص ماست درمانی,خواص ماست برای پوست,خواص ماست برای مو,خواص ماست برای جوانی,خواص ماست برای بارداری,خواص خوردن ماست,فواید ماست خام,فواید ماست پخته

ماست,فواید ماست,خواص ماست

طبیعت ماست گرم و در درجه دوم سرد است (هرچه ماست ترش‌تر باشد سردی آن زیادتر است.)باکتری ویژه تهیه ماست، لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کند و عامل ژل مانند شدن ماست است. وجود اسید لاکتیک نیز باعث ترش مزه شدن ماست می‌شود.ماست حاوی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین و… می‌باشد و خواص درمانی زیر را شامل می‌شود:جلوگیری از پوکی استخوان (استئوپروز): کلسیم در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد.

2. مؤثر در درمان اسهال

3. مفید برای مو و پوست: شست‌وشوی سر با ماست، مو را تقویت کرده و از ریزش آن می‌کاهد. همچنین کشیدن ماست به دست و صورت باعث نرمی و لطافت پوست شده و از امراضی چون جوش غرور ، خارش و سوزش جلوگیری می‌کند.

4. کاهش خطر فشارخون بالا: کلسیم موجود در لبنیات در باز شدن عروق و کاهش فشارخون نقش دارد.

5. بهبود سیستم گوارش: ماست به بهبود مشکلات گوارشی مثل؛ عدم تحمل لاکتوز، یبوست، سرطان روده و عفونت پیلوری معده کمک می‌کند.

6. کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان: ماست باعث کاهش عفونت‌های ناشی از قارچ‌ها در دستگاه تناسلی زنان می‌شود.

7. ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن: کلسیم موجود در شیر و ماست سبب افزایش متابولیسم شده و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و در دراز مدت سبب کاهش وزن بدن می‌شود.

8. درمان مشکلات روحی: سویه‌های پروبیوتیک خاصی در ماست وجود دارد که مصرف آن در طول زمان می‌تواند در از بین بردن استرس، اضطراب و دیگر مشکلات روحی مؤثر باشد. بعلاوه؛ افرادی که روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک مصرف می‌کنند، عملکرد مغزی بهتری دارند.

9. جلوگیری از ابتلای نوزادان به اگزمای پوستی: پروبیوتیک‌ها یک سری موجودات ریز و زنده هستند که در روده‌ها باعث توازن میکروبی می‌شوند و برای سیستم گوارش مفیدند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. این نمونه در ماست‌های غنی شده وجود دارند که در از ابتلای نوزادان به اگزمای پوستی، جلوگیری می‌کنند.

* ماست، عمری طولانی را برای شما به ارمغان می‌آورد.*

ماست,فواید ماست,خواص ماست

ضررهای ماست
یک چهارم ماست اسید لاکتیک است، اسید لاکتیک در بدن شما اسیدوز ایجاد می‌کند که دو قسمت بدنتان فعال می‌شود. مورد اول ریه است که فرد به نفس نفس می‌افتد. و کلیه که فرسوده می‌شود تا این حالت اسیدی ماست را خارج کنئ. فعالیت نورون‌های مغزی را نیز کم می‌کند. از مضرات ماست چکیده نشده می توان به چند مورد اشاره کرد: پوکی استخوان و سائیدگی استخوان، شب ادراری بچه ها، یبوست، ناراحتی اعصاب و روان، صرع(برای کسانی که طبع سرد دارند)، عرق کردن زیاد(کف دست، زیر بغل، کف پا)، آلرژی، آرتروز، رماتیسم و همچنین کم شدن سیستم ایمنی بدن را کم می کند و… مصرف چای بعد از غذا و ماست و لبنیات همراه غذا، باعث کاهش جذب آهن در بدن می‌شود. (همیشه اولویت با کلسیم است.) کمبود آهن بیماری خطرناکی است که در زنان جوان بسیار مشاهده و باعث اختلالات شدیدی در بدن می شود.از با هم خوردن پرتقال و ماست بپرهیزید. چون باعث بروز اگزما می‌شود. ماست ترش به مراتب بهتر از ماست شیرین است. در موارد اسهال معمولا از ماست ترش استفاده کنید.

طرز تهیه‌ی ماست
شرط اصلی برای این که ماست بگیرد، باید شیر آن پاستوریزه و فاقد آنتی بیوتیک و بار میکروبی و میزان مواد جامد آن نرمال باشد. برای اینکه ماست سفت شود، بهتر است شیر را در دمای ملایم به میزانی حرارت دهید که حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود و مواد جامد آن افزایش یابد. (دلیل شل شدن ماست، پایین بودن مواد جامد شیر است.) حالا دمای شیر را به حدود 40 درجه سانتی گراد به گونه‌ای که انگشت را نسوزاند، کاهش دهید. به ازای هر لیتر شیر یک تا دو قاشق غذاخوری ماست به عنوان مایه به شیر بیفزایید و خوب به هم بزنید. بهتر است ماست را از قبل با مقدار کمی شیر مخلوط کنید و سپس در حین هم زدن شیر، عمل افزودن را انجام دهید.ظرف شیر مایه زده شده را حدود دو تا سه ساعت با چیزی مثل پتو بپوشانید تا از پایین آمدن دمای شیر جلوگیری کند. (گرمخانه‌گذاری) کمی بعد، ظرف را به آرامی داخل یخچال بگذارید و قبل از سرد شدن کامل به آن دست نزنید. اگر ماست زود از حالت قبلی خارج شود یا قبل از سرد شدن کامل تکان بخورد و یا اینکه قاشق در آن وارد شود، مانع بسته شدن کامل ماست شده و ماست آب می اندازد. (اگر هم ماست آب انداخت، آن را دور نریزید. چون آب ماست همان سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین های گروه B می‌باشد. این آب را همراه ماست استفاده کنید یا همچون شیر بنوشید.) اگر دمای شیر مایه زده شده بیش از 50 درجه سانتی گراد (سوزان) باشد، مایه ماست تازه نباشد یا میزان آن زیاد باشد، دمای گرمخانه‌گذاری بالا باشد، زمان تخمیر طولانی شود یا ماست پس از خروج از گرمخانه به کندی سرد شود، ماست ترش می‌شود. (ترشی ماست به جذب کلسیم کمک می‌کند.) حال اگر دمای شیر مایه‌زده شده و گرمخانه کمتر از دمای بدن باشد و مایه ماست تازه باشد احتمال این که ماست شیرین شود زیاد است و اگر زمان تخمیر یعنی گرمخانه‌گذاری کوتاه باشد چون مواد مولد شیر مایه زده شده برای ایجاد عطر و طعم خوشایند فرصت چندانی ندارد، ممکن از ماست بی‌مزه شود.

ماست,فواید ماست,خواص ماست

ماست میوه‌ای از افزودن انواع میوه‌جات تهیه می‌شود و از ترشی ماست می‌کاهد.ماست خامه‌ای(ماست یونانی) از مخلوط شیر و خامه تهیه می‌شود تا میزان چربی شیر را به ده درصد برساند که معمولاً به همراه عسل استفاده می‌شود.ماست موسیر را از ماست با سیر یا موسیر له‌شده(گاهی نیز به همراه سبزی ریز شده) تهیه می‌کنند.ماست چکیده از آبگیری ماست معمولی درست می‌شود. این کار را با گذراندن ماست معمولی از صافی‌های پارچه‌ای انجام می‌دهند.برای تهیه‌ی ماست و خیار نیز از ماست چکیده استفاده می‌شود و بعد از اینکه کمی آب به آن زده شد، خیار، نعنا، سیر، نمک و فلفل را به آن می‌افزایند.

منابع:

دنیای تغذیه – نگار بلورفروشان زیر نظر دکتر فرزاد شیدفر

سایت تبیان

سایت تیتر آنلاین

  • محسن عبدلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی