عبدلیک

عبدل خان

عبدلیک

عبدل خان

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

قفل شدن زانو

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ب.ظ

قفل شدن زانو

قفل شدن زانو ,قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانوی پا,قفل شدن زانو ها,قفل شدن زانو پا,قفل شدن زانو چیست,قفل شدن زانو درد,درمان قفل شدن زانو,قفل شدن مفصل زانو,قفل شدن پشت زانو,علت قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانو نشانه چیست,درمان قفل کردن زانو,درمان گیاهی قفل شدن زانو,راه درمان قفل شدن زانو,علت و درمان قفل شدن زانو,علت قفل شدن مفصل زانو

قفل شدن زانو ,قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانوی پا,قفل شدن زانو ها,قفل شدن زانو پا,قفل شدن زانو چیست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قفل شدن زانو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند. درد ایجاد شده در نتیجه کشیدگی زانو در یک زاویه خاص را قفل شدن زانو می‌گویند.

آشنایی با قفل شدن زانو

قفل کردن زانو به حالتی اطلاق میشود که در آن شخص در هنگام صاف کردن زانو خود با رسیدن به یک زاویه مشخصی زانو درد شدیدی را حس میکند . در هنگام صاف کردن زانو ، در زاویه ای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه ، مفصل زانو ، برای جلوگیری از بروز زانودرد ، باز نمیشود و شخص به صاف کردن زانوی خود نیست و در صورت تلاش برای باز کردن زانوی خود درد شدیدی را احساس می کند . در اکثر موارد دلیل به وجود آمدن این حالت پارگی مینیسک زانو ، ناهنجاری مادر زادی در شخص یا بیماری مانند آرتروز زانو است.

قفل شدن زانو چیست

به خالی کردن زانو که در اصطلاح زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو است که برای توضیح شرایط دردناک ایجاد شده در نتیجه کشیدگی زانو در یک زاویه خاص استفاده می شود. هنگام کشیده شدن مفصل زانو، مقدار کشیدگی باید محدود به 10 تا 30 درجه باشد تا به این ترتیب بتوان از ایجاد درد جلوگیری کرد. افرادی که دچار مشکل خشکی زانو شوند، امکان کشیدن عادی زانوی خود را به مقدار مورد نیاز ندارند. در این حالت هر گونه کشیدگی بیش از حد لازم می تواند باعث ایجاد زانو درد شدید شود. رایج ترین دلایل ایجاد زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو می توانند پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو باشد، در صورت بروز چنین اتفاقی باید به درمان پارگی مینیسک زانو بپردازید. اغلب در بین علایم پارگی مینیسک زانو تورم وجود دارد یا ممکن است چند ساعت پس از آسیب دیدن یا به طور معمول تر چند روز بعد بوجود آید. اگر بیمار به طرف داخلی مفصل زانو محکم دست بزند می تواند حساسیت به درد را تجربه کند. همچنین ممکن است در زانو احساس ضعف و بی ثباتی و احساس خالی کردن زانو وجود داشته باشد و زانو در طول حرکات خاصی صدا بدهد، قفل کند یا از حرکت بازایستد.

انواع قفل شدن زانو

دو نوع اصلی از قفل کردن زانو وجود دارد. نوعی که منجر به درد شدید زانو می‌شود، محدوده حرکتی مناسب را از زانوی شما صلب می‌کند. نوع دوم قفل شدن زانو به علت ممانعت مکانیکی است و حرکت نرم زانو را مختل می‌کند. اگر شما قادر به حرکت زانوی خود در یک موقعیت خاص نیستید، برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

عوامل قفل شدن زانو

پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب‌دیدگی یا ابتلا به بیماری‌هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو، متلاشی شدن غضروف یا استخوان، عوارض جراحی، شکستگی استخوان تیبیا یا فیبولا در مفصل زانو، آسیب دیدگی رباط، التهاب مفصل زانو، در رفتن استخوان کشکک و پارگی پلیکا رد قسمت میانی استخوان کشکک. غضروف یا قطعات استخوانی که به طور فیزیکی در مفصل زانو گرفتار می‌شوند، می‌تواند موجب قفل شدن زانو یا مفصل زانو گردد. “پارگی منیسک” دسته‌سطلی، علت‌ محدودیت صاف کردن مفصل زانو و یکی از علل اصلی قفل شدن زانو است. شکستگی استخوان درشت نی یا فیبولا در مفصل زانو می‌تواند باعث قفل شدن زانو و یا مفصل زانو شود. عوارض بعد از عمل جراحی می‌تواند موجب قفل شدن زانو یا مفصل زانو شود. گاهی اوقات با وجود نتیجه رضایت بخش جراحی، بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو موجب قفل شدن آن می‌شود. آرتروز- قفل شدن مفصل زانو در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل زانو موجب درد شدید ناشی از محدودیت حرکت زانو می‌شود. آرتروز و پیری طبیعی، احتمال قفل شدن زانو را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، غضروفی که استخوان‌های زانو را احاطه کرده است، به‌تدریج فرسوده شده و پاره می‌شود. آسیب رباط‌ها موجب قفل شدن زانو و ناپایداری و خالی کردن زانو می‌شود، که گاهی اوقات سستی زانو نیز نامیده می‌شود. درد زانو با صاف کردن آن و تحمل وزن، شدیدتر می‌شود. قطعاتی از بافت‌های شل شده (غیر از) غضروف که در داخل مفصل گرفتار می‌شود، می‌تواند باعث قفل شدن زانو گردد. التهاب مفصل زانو موجب تورم مفصل زانو می‌شود. تورم و ادم مفصل زانو با محدود کردن قابلیت کشیدگی زانو باعث درد شده و نهایتاً منجر به اسپاسم ماهیچه‌ای و قفل شدن زانو می‌گردد. دررفتگی پاتلای بالایی باعث محدودیت کشیدگی مفصل زانو و درد شدید ناشی از محدود کردن حرکت مفصل زانو و قفل شدن زانو می‌گردد. پارگی پلیکای پاتلای میانی – سینوویت مفصل زانو باعث آسیب مکانیکی به پلیکای داخل مفصل زانو شده و در نتیجه با ایجاد درد شدید و محدودیت کشیدگی مفصل زانو باعث قفل شدن زانو می‌گردد. استئو کوندریت دیسکان- بیماری است که غضروف مفصل زانو به طور کامل فرسوده شده و متعاقب آن قطعات استخوان خرد شده در مفصل گرفتار می‌شود. این وضعیت باعث محدود شدن حرکات مفصل زانو و درد شدید همراه با قفل شدن زانو می‌گردد. این وضعیت توسط ضعف شدید عضلات ساق پا ایجاد می‌شود.

علائم قفل شدن زانو

  تب، عفونت مفصل زانو و یا آبسه مفصل زانو .درد شدید هنگام کشیدن و صاف کردن زانو یکی از نشانه‌های قفل شدن زانو است. محدود شدن حرکت مفاصل زانو – زانوی قفل شده اغلب باعث دشوار شدن ایستادن بر روی پای آسیب دیده می‌شود. معاینه زانو- دردناکی و حساس به لمس شدن مفصل زانو. در زانوی قفل شده، خم شدن زانو در موقعیت ثابت و اغلب در زاویه ۴۵ درجه باقی می‌ماند. کشیدن غضروف زانو – فرد مبتلا به قفل شدگی زانو یا مفصل زانو قادر به صاف کردن پای خود نخواهد بود. می‌توان با استفاده از هر دو دست و با احتیاط، پا را برای تکمیل موقعیت کشیدگی زانو صاف کرد. صدای اصطحکاک و خرد شدن می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های قفل شدن زانو باشد. جنبش مفصل زانو به دلیل اصطحکاک قطعه‌ای از منیسک پاره شده که در مفصل گرفتار شده است، این صدا را ایجاد می‌کند. این صدای غیر طبیعی با درد شدید همراه است. نشانه رفلکس گیرافتادگی در پارگی رباط صلیبی قدامی دیده می‌شود.

تشخیص قفل شدن زانو

این بیماری از طریق آزمایش خون(شمارش گلبول‌های سفید خون، نسبت بالای رسوب گلبول قرمز، بالا رفتن سطح اسید اوریک در خون و…)، عکس برداری رادیولوژی و ام.آر.آی قابل تشخیص است. شمارش گلبول‌های سفید خونی – تعداد گلبولهای سفید خون در صورت عفونت مفصل زانو افزایش می‌یابد. فاکتور روماتوئید- در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل افزایش می‌یابد. افزایش رسوبات گلبول قرمز- در آرتریت‌های التهابی، التهاب مفاصل و یا لوپوسلوپوس منتشر (اریتماتوی سیستمیک) مشاهده می‌شود. افزایش سطح اسید اوریک در خون ممکن است نشان دهنده نقرس باشد. مطالعه مایع سینوویال برای تشخیص علت قفل شدن زانو یا مفصل زانو. اشعه X برای تشخیص علت قفل شدن زانو یا مفصل زانو. MRI برای تشخیص علت زانوی قفل شده.

درمان قفل شدن زانو

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید، داروهای ریلکس‌کننده عضلات، گرما درمانی و سرما درمانی، فیزیوتراپی و عمل جراحی(خارج کردن بخش‌های رها شده در مفصل زانو، عمل جراحی منیسکتومی، ترمیم منیسک، پیوند منیسک و تعویض مفصل زانو).

درمان قفل شدن زانو به روش جراحی

در موارد قفل کامل زانو (زمانی که چیزی به صورت فیزیکی، حرکت مفصل را متوقف کرده است)، برای برداشتن قطعات خرد شده غضروف یا استخوان، شما مطمئناً نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. در غیر این صورت، مشکل زانوی شما به احتمال زیاد ادامه یافته و ممکن است بدتر شود. جراح ارتوپد در اغلب موارد با آرتروسکوپی، جراحی سوراخ کلید را انجام خواهد داد و قطعات خرد شده را برداشته و هر گونه آسیب مرتبط را ترمیم می‌سازد. این یک عملیات ساده با زمان بهبودی سریع است. در وضعیت قفل کردن ناقص زانو (محدودیت خم و صاف شدن زانو)، علت زمینه‌ای درد نیاز به درمان دارد. ارزیابی انجام شده توسط پزشک یا درمانگر فیزیکی می‌تواند عامل محدودیت حرکتی زانو را شناسایی کند. درمان اولیه ممکن است شامل مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب و استعمال یخ برای کنترل کردن درد و التهاب باشد. درمان طولانی مدت ممکن است شامل تمرینات برای افزایش قدرت و ثبات زانو باشد. – خارج کردن قطعات پارگی و شکستگی در مفصل زانو باعث رفع قفل شدن زانو می‌شود. غضروف پاره شده از مفصل خارج می‌شود تا دیگر تحرک مفصل زانو را مختل نسازد. – جراحی منیسکتومی، برای برداشتن تمام قطعات منیسک پاره که می‌تواند موجب قفل شدن زانو شود، انجام می‌شود. – ترمیم مینیسک، این عمل جراحی، سرپایی برای ترمیم غضروف پاره شده زانو که می‌تواند باعث قفل شدن زانو گردد، انجام می‌شود. – پیوند مینیسک. – تعویض مینیسک.

درمان قفل شدن زانو به روش دستی

یک نوع از زانوی قفل شده وجود دارد که در آن ۱۰ تا ۴۰ درجه از کشیدگی زانو کاهش می‌یابد. درمان دستی مورد استفاده در درمان زانوی قفل شده، در درجه اول باید به عنوان یک روش کمک‌های اولیه برای بازگرداندن عملکرد زانو و برای جلوگیری از درد در نظر گرفته شود. این وضعیت معمولاً توسط یک ناهنجاری در منیسک خارجی ایجاد می‌شود و ممکن است بعداً جراحی منیسکتومی مورد نیاز باشد.

درمان قفل شدن زانو به روش گرما و سرما درمانی

در برخی موارد، شما می‌توانید از یک پد گرماساز بر روی زانوی خود برای برطرف کردن سفتی زانو استفاده کنید. آن را در دمای پایین تنظیم کنید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی زانوی آسیب دیده خود قرار دهید. اگر پد گرماساز در دسترس نباشد، یک حوله را در آب گرم خیس کنید و آن را روی زانوی خود قرار دهید. اگر درد و قفل شدن زانوی شما ناشی از پارگی منیسک باشد، می‌توانید یخ درمانی یا کرایوتراپی (سرما درمانی) را برای کمک به کاهش درد خود امتحان کنید. برای تسکین درد می‌توانید یخ را بر زانوی خود برای کمتر از پنج دقیقه قرار دهید.

درمان قفل شدن زانو به روش فیزیوتراپی

درمان فیزیکی و تمرینات مخصوص یوگا گاهی اوقات به برطرف شدن قفل زانوی شما کمک می‌کند. داروهای ضد درد خاصی موجود است که پزشک برای رهایی شما از درد و التهاب، ممکن است تجویز کند. اگر التهاب و درد شما بسیار شدید باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای ترمیم زانوی خود تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

درمان قفل شدن زانو به روش تزریق

اگر این اقدامات ساده‌ مفید واقع نشود، اغلب تزریق یک داروی بی حسی موضعی و یا یک شات کورتیزون می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند، تا حدی که به شما اجازه می‌دهد مفصل خود را خم کنید. تجویز داروهای ضد درد برای کاهش درد زانوی قفل شده، به‌ندرت لازم است و این داروها به دلیل اثرات جانبی احتمالی باید با احتیاط استفاده ‌شود. از دیگر روش های درمانی قفل کردن زانو میتوان به روش های طب سوزنی، مگنت تراپی و… اشاره کرد.

نکاتی در مورد قفل شدن زانو

اگر آسیب زانوی شما ‌تدریجی است و نشانه‌هایی از درد وجود دارد، از فعالیت‌های فیزیکی مانند کوهنوردی، بلند کردن اجسام سنگین، زانو زدن، دویدن و چمباتمه زدن اجتناب کنید. زیاده‌روی در این فعالیت‌ها تنها می‌تواند آسیب زانوی شما را تشدید کند. همچنین، لیستی از حرکات را که درد زیادی ایجاد نمی‌کند، برای خود تهیه کنید و فعالیت خود را با آنها ادامه دهید. هنگام خوابیدن در شب، زانوی خود را خم نکنید، به جای آن سعی کنید پای خود را هنگام به خواب رفتن، در حالت صاف دراز کنید. با احساس اولین نشانه درد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، تا در تشخیص مشکل زانوی شما و یافتن یک راه حل سریع برای درمان آن، به شما کمک کند.

پیشگیری از قفل شدن زانو

گرم کردن صحیح بدن قبل ازتمرین یا مسابقات از جمله عوامل بازدارنده قفل شدن زانو محسوب می شود. انجام ورزش در زمین های مناسب و آماده و هچنین گرم کردن صحیح بدن و کشش عضلات حمایت کننده زانو (همسترینگ،چهار سر ران) پیش از انجام تمرین و مسابقات از جمله مواردی است که از شیوع آسیب منیسک زانوها و در نتیجه قفل شدن زانو در ورزشکاران می کاهد.

قفل شدن کاذب زانو چیست

قفل شدن واقعی زانو نادر است. بسیاری اوقات مثلا به دنبال یک ضربه یا جراحت، فرد نمی تواند زانویش را حرکت دهد و فکر می کند زانویش قفل شده است. اما چیزی مانع حرکت زانو نشده است. این حالت را قفل شدن کاذب زانو می گویند. قفل شدن کاذب زانو فقط واکنشی نسبت به درد است. ساز و کار درد نمی گذارد مفصل کاملا‌ باز یا خم شود. گاهی درد ناشی از پیچ خوردن یا ضربه، زانو را قفل می کند. گاهی نیز خشک شدن ناشی از نشستن طولانی‌مدت به یک حالت، باعث آن می شود.

قفل شدن حقیقی زانو

مفصل زانو طوری طراحی شده است که می تواند خم و راست شده و اندکی نیز بچرخد. اگر چیزی در درون مفصل گیر کند، حرکت پا را محدود کرده موجب خشکی زانو شده و آن را قفل می کند. مانند این که زانو کاملا از کار افتاده و نمی تواند آن را حرکت داد. معمولا قبل از این که فرد دوباره بتواند پای خود را حرکت دهد، به چند دقیقه حرکت آرام و یا تکان دادن نیاز خواهد بود. در برخی موارد نیز، دخالت متخصص لازم است تا قطعه ی مشکل ساز را از سر راه بردارد. به این حالت قفل شدن حقیقی مفصل زانو می گویند، زمانی که جسمی به صورت فیزیکی جلوی حرکت مفصل را گرفته باشد. قفل شدن حقیقی زانو، بسته به موارد مختلف می تواند دردناک و یا بدون درد باشد. در این نوع از قفل شدن زانو، معمولا راست کردن پا مشکل شده و فرد نمی تواند پای خود را کاملا صاف کند.

درمان قفل شدن زانو با استراحت

استراحت دادن به زانوی آسیب‌ دیده به از بین رفتن تدریجی التهاب زانو کمک می‌کند. همچنین انجام برخی تمرینات ورزشی خاص به بهبود و در تناسب ماندن زانو کمک می‌کند. به صورت تدریجی فعالیت‌های خود را دوباره آغاز کنید.

درمان قفل شدن زانو با زانوبند طبی

زمانی که بی‌ثباتی و دررفتگی کشک زانو علت خالی شدن زانو باشد، چندین روش جراحی برای درمان این عارضه به کار برده می‌شود. تا زمانی که بافت آسیب‌دیده بهبود یابد، استفاده از زانوبندهای طبی برای درمان خالی کردن زانو و حفاظت از آن در حین حرکت توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید : التهاب زانو ♥ سرطان زانو ♥ آرتروز زانوآرتریتصدا کردن مفاصل

  • محسن عبدلی

حجامت

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۷ ب.ظ

حجامت

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت،حجامت برای جوش صورت،حجامت در ماه رمضان،حجامت عام چیست،حجامت عام یعنی چه،حجامت عام و ساکرال،حجامت عام و کبد،حجامت عام فواید،حجامت عام چیست؟،آموزش حجامت عام،شرایط حجامت عام،فایده حجامت عام،حجامت سرد،حجامت سر برای چیست

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد حجامت و خواص آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.حجامت یا کوزه‌اندازی تر به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین است. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن دانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است. امروزه، حجامت در کشورهای عربی و مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت این روش در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به این روش نقل شده است. 

حجامت در احادیث

حضرت رسول اکرم(صلی االله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»

تاریخچه حجامت

استفاده از حیوانات برای ایجاد اثر مَکِشی روی پوست جزو اولین روش های ابداعی بشر در امر درمان است. ساده‌ترین کاربرد آن مکش چرک یا سم و نیش حیوانات بوده است. شواهد این نوع کاپینگ در تمامی نقاط جهان یافت شده است. اما قدیمی‌ترین شواهد مستند مبتنی بر استفاده از کاپینگ در پزشکی به مصر باستان (۱۵۰۰ قبل میلاد) بازمی‌گردد. پس از آن شواهد این روش درمانی در نوشته‌های چینی در هزار سال قبل از میلاد یافت شده است. کاپینگ به عنوان بخشی از طب سنتی چین و در قلمرو طب سوزنی امروزه نیز کاربرد دارد. در قرن هفتم قبل از میلاد در لوحه‌های خط میخی یافت شده از امپراتوری آشور نیز از کاپینگ یاد شده است و پس از آن بقراط در قرن پنجم قبل از میلاد از این روش درمانی نام برده است.

حجامت چیست

این روش اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماریها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد.این روش به عنوان یک سنت الهی درروایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار(ع) مطرح گردیده و جزء احکام امضائی اسلام است و در طب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید به زبان علمی از این روش به (scarification؛wetcuppinq؛bloodiettinq؛drycuppinq ) تعبیر می شود که البته باتوجه به مفاهیمی که ازدیدگاه اسلام به دست می آید واژه های نامبرده کامل نیستند.

روش انجام حجامت

پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای این روش تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبار مصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی ؛بالینی وعروقی بیمار در سه الی پنج مرحله ازوی خون گرفته می شود.این عملیات مجموعا در مدت حدود 20 دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به 50 تا 70 سی سی بالغ می گردد.در روش خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

انواع حجامت

این روش به دو طریق انجام میشود خشک یا بادکشی یا تر.روش خشک : روشی است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام می شود. روش خشک خود بر دو قسم است: الف : سرد و خشک، ب ـ گرم و خشک حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. روش خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد اینگونه از این روش موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. روش تر با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. روش تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است. امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر، بین دو کتف و کمر روش موضعی : بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله این روش روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان این روش  از پشت گوش آنها انجام می‌شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می‌یابد. حجامتهای دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند روش زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت)، روش ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، روش سر (برای رشد مو)، روش زانو، روش کبد، روش کلیه‌ها، روش ساقین، روش پشت کمر، زیرناف، قوزک پا و غیره.

حجامت مرطوب

با قرار گرفتن لیوان به مدت 3 دقیقه بر روی پوست ،یک مکش خفیف صورت میگیرد درمانگر، سپس فنجان را برداشته و با استفاده از یک اسکنال کوچک برش های سطحی و کوچک را بر روی پوست ایجاد میکند بعد، پزشک برای بار دوم مکش را انجام میدهد، تا مقدار کمی خون خارج شود. در اولین جلسه ،شاید برای شما از 3-5 فنجان استفاده شودیا شاید فقط یکی را امتحان کنید، تا ببیند چگونه پیش میرود ؛انجمن حجامت بریتانیا، یادآور می شود که این نادرست است، که بیش از 5-7 فنجان دریافت کنید. بعد از حجامت، از پماد آنتی بیوتیک و باند برای جلوگیری از عفونت استفاده میشود و پوست شما در عرض 10 روز دوباره به حالت طبیعی برمیگردد . حامیان حجامت مرطوب، معتقدند که این روش مواد و سموم مضر بدن را از بین می برد و حالت تسکین دهنده دارد. اما این ثابت نشده است. بعضی افراد ،همچنین از “حجامت سوزنی” استفاده میکنند، که در آن درمانگر اول سوزن را وارد بدن می کند و سپس فنجان را روی آنها قرار می دهد.

جنبه علمی حجامت

تلاش علمی برای توجیه این روش در جهان شروع شده است و تالیفاتی نیز در این زمینه منتشر گردیده است ((حجامت یک روش درمانی آزموده ))حاصل پژوهشی است که آقای دکتر یوهان آبله درکشورآلمان انجام داده است .برخی از متخصصین آمریکایی نیز تحقیقاتی در زمینه این روش منتشر ساخته اند ویکی ازکلینیک های مجهز پژوهشی پیرامون حجامت درآمریکا تاسیس گردیده ودرحال بررسی علمی روی حجامت می باشد دربرخی ازکشورهای آسیایی نیز اثردرمانی حجامت می باشد.دربرخی ازکشورهای آسیایی نیز اثرحجامت برروی بیماریهای خاص موردمطالعه قرارگرفته است وگزارش آن منتشر گردیده است .دردانشگاه شهید بهشتی هم درسالهای 71-72چندطرح پژوهشی پیرامون حجامت اجراگردیده است ازآن جمله ((مقایسه خون ورید و خون حجامت ازنظر فاکتورهای بیوشیمیایی ))؛((مقایسه مواضع حجامت بامسیرمریدیان های طب سوزنی ))؛((بررسی تاثیر حجامت بر بیماریهای عصبی سردردهای میگرنی))؛به صورت پایان نامه دکتری می باشد.

ارزش درمانی حجامت

در منابع طب اسلام و طب سنتی این روش به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده است و در مورد بیماریهای خاص درمان تمامی بیماریهای ناشی از غلبه خون گفته شده است .بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق این روش قابل دفع است.

زمان مناسب حجامت

این روش در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمان‌های خاصی برای مؤثرتربودن آن توصیه شده است.حجامت به لحاظ ماه شمسی: تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و در ادامۀ آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز می‌توانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد. حزیران ۳۰ روز دارد و تقریبا از ۲۴ خرداد آغاز و به ۲۲ تیر ختم می‌شود. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده می‌شود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی می‌دهند. حجامت به لحاظ ماه‌ قمری: طبق حدیثی که از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتبۀ بعدی می‌توان روزهای ۱۰ تا ۲۳ ماه قمری را لحاظ کرد. حجامت به لحاظ روزهای هفته: حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیان‌آور است. حجامت به لحاظ فصول سال: بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز ۱۴ حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

حجامت کدام بیماریها را درمان می کند

این روش در مورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛دیابت غیر وابسته به انسولین ؛دردهای عضلانی ؛سردردهای عصبی ؛ومیگرنی ؛بیماریهای پوستی شامل آکنه ؛پسوریازیس ؛آلرژی های دارویی ؛غذایی ؛فصلی ؛اعتیادبه مواد مخدر؛بیماریهای انسدادی عروق کرونر؛عوارض بعدازیائسگی (منوپوز)دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمونوره)وبرخی بیماریهای عفونی ؛هورمونی وغددکاربردارد.

مزیت های حجامت

بطور کلی این روش یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد . مزیتهای درمان با حجامت می توان بطور خلاصه بدین شرح بیان کرد:

1-این روش یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است .

2-این روش برای تمامی سنین (به جزچهارماه اول زندگی )کاربرددارد.

3-این روش باحداقل توان فنی وتجهیزات اجرایی می تواند بیماریهای سخت ومزمن رادرمان کند.

4-این روش هیچگونه وابستگی فنی ؛علمی وابزاری به خارج ازکشورندارد.

5-این روش یک رفتاردرمانی سرپایی است ونیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد.

6-در این روش فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد و یک رفتارکامل موجب درمان می شود.

7-این روش یک دستور دینی است توان جلب تاثیرات روانی درآن بالاست وازاین طریق علاوه برافزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود.

توصیه های قبل از حجامت

با شکم گرسنه و سیر این روش را انجام ندهید. دوازده ساعت قبل از این روش سیگار نکشید. یک ساعت قبل از این روش انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می‌توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید. در وقت این روش انگشتر عقیق به دست نداشته باشید. از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را این روش کند اطمینان داشته باشید. قبل از انجام این روش حتماً عینک از روی چشم برداشته شود. امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»

روزهای خوب و بد برای حجامت

براساس گفته ی متخصصان طب سنتی روزهای چهارشنبه و جمعه روزهای خوبی برای ‏این روش نیست ولی بقیه روزهای هفته حجامت مانعی ندارد.‏بهترین روز این روش در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه است.

کبودی حجامت

کبودی می تواند برای چند روز تا دو هفته طول بکشد طبق گفته TCM Practitioner Casco، انتظار می رود که طی چندین هفته درمانهای مکرر ، کبودی ها کاهش یابد .این، نشان دهنده یک نتیجه ی موفقیت آمیز از یک پروتکل این روش است.

فرق خون دادن و حجامت

در این روش خون کمتر گرفته میشود و احتمال ضعف کم است، اما در خون دادن خونگیری زیاد و احتمال ضعف مستمر است. در این روش اول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود و این انجام بادکش و تیغ زدن باعث فعال شدن سیستمهایی در بدن میشود ولی در خون دادن اینطور نیست. در انجام این روش آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است و بنابراین این سیستم ایمنی از ورود میکروبها به بدن جلوگیری میکند. در این روش خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است که در زمان خون دادن خارج میگردد. این روش سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود و از ابتلا به 150 نوع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

خطرات حجامت

این روش پیشگیرانه خطرافرین نیست و به منظور پیشگیری از بیماریها می توان هر سال حداقل در فصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای این روش از یک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار؛پنجاه ساله و پنجاه روز یکبار و…ولی حجامت درمانی اگر توسط افرادغیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.در مورد افراد زیر نبایدحجامت کرد:

1-افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند.

2-کودکان از بدو تولد تا چهارماهگی

3-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری

4-زنان در مدت ایام عادت ماهیانه

5-افراد دارای کمبود پلاکت خون

6-افرادی که دچارفشارخون مقطعی بالا هستند(دراین افراد ابتدا باید با استفاده ازحجامت گرم و خشک به طریق مخصوص فشارخون را کاهش داده و سپس اقدام به این روش کرد)

توصیه های بعد از حجامت

تا دوازده ساعت سیگار نکشید. تا ۲۴ ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید. تا ۲۴ ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید. حداقل تا ۱۲ ساعت پس از انجام این روش جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع می باشد. قبل و بعد از این روش خوردن انار توصیه شده است. همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن شربتی از عسل پس از این روش توصیه شده است. تا ۱۲ ساعت قبل و بعد از این روش نزدیکی صورت نگیرد. طی شش ساعت اول پس از این روش خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل+یک لیوان آب ولرم+کمی گلاب) توصیه می شود. امام رضا (ع): «سفارش مىی کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏ دار تا مدت ۳ ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.» امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»

آداب حجامت کردن چیست

  این روشرو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود. حجامت کننده و حجامت شونده با وضو باشند و این روش را با نام خداوند آغاز کنند. قبل از شروع این روش حتماً آیه الکرسی تلاوت شود. دعای شریفی که در خصوص این روش از امام علی بن موسی الرضا (ع) وارد شده است، خوانده شود. نگاه کردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احادیث ـ مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود. ذکر صلوات به هنگام این روش فراموش نشود. در صورت امکان این روش در روزها و زمان های توصیه شده انجام شود. پزشک و بیمار هر دو به این نکته توجه داشته باشند که پزشک و عمل این روش هر دو تنها وسیله ای برای شفای بیماری است. مسلماً شفای هر بیماری تنها به خواست و اراده خداوند متعالی انجام پذیر می باشد. بعد از انجام این روش به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود. امام رضا علیه السلام براى این روش دعاى خاصى ذکر فرموده ‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان ‏هاى جسمى در طب اسلامى را اثبات می کند. متن دعا چنین است: وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: «اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیهَ وَ المُعافاه وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه می ‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى هر بیمارى‏ را طلب می کنم.» بنا بر فتاوی مراجع تقلید، نماز خواندن پس از حجامت بلا مانع است ونیاز به شستشو و حمام رفتن ندارد.

سن مناسب برای حجامت

در طب سنتی، برخی حکما ـ از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ این روش را از ۲ تا ۶۰ سالگی تجویز نموده اند. اما در طب اسلامی شروع این روش جهت پیشگیری، از چهار ماهگی تجویز شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در کتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد ۱ صفحه ۸۴ ـ وارد شده است، ایشان به حجامت نقره در اطفال بالای چهار ماه به فاصله هر ماه یکبار توصیه نموده اند و آثار فراوانی برای آن ذکر نموده اند. این فواصل برای پیشگیری از بیماری ها توسط این روش می باشد و فواصل مناسب جهت این روش فرد بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز شود. حضرت امام رضا (ع) در رساله ذهبیه این روش را در بالغین متناسب با سن تجویز نموده اند. مثلاً این روش برای فرد ۴۰ ساله هر ۴۰ روز یک مرتبه و برای فرد ۶۰ ساله هر ۶۰ روز یک بار تجویز شده است.

خواص حجامت

برطرف کردن انسداد عروق و پیشگیری از سکته مغزی و سکته قلبی تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی وکلسترول، تری گلیسرید و قند خون و رفع غلظت خون درمان سردردهای شدید مانند میگرن وسینوزیت، آرامش اعصاب، افزایش هوش وحافظه، قوت بینایی وجلای چشم درمان ناراحتی های پوست وخارش بدن، جوش، کهیر، لک و پیس صورت وآلرژی ها درمان آسم، تنگی نفس، واریس، رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز و بسته شدن دریچه قلب تقویت و واکسینه بدن در مقابل سرماخوردگی و ویروس های بیماری های مختلف و مسمومیت ها درمان ریزش موی سر و همچنین تقویت رشد موها بهبود در اندام های بدن، رفع قولنج، بی حالی، کسلی، سنگینی بدن، اسپاسم عضلات، بهبود بیماری های زنان و… حضرت علی (ع) فرمودند: «همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می نماید.» به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن، رفع لاغری، بی اشتهایی، ضعف، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بی قراری و پرخاشگری در ایشان می شود. در کتب طب سنتی، جهت درمان زردی ( یرقان فیزیولوژیک ) چند خراش کوچک سطحی در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجویز شده است. در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط این روش زیاد می شده است. مثلاً رازی در کتاب « الجدری و الحصبه » از این روش جهت واکسیناسیون افراد زیر ۱۴ سال در برابر آبله نام برده است. عده ای نیز معتقدند این روش در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود .

عوارض جانبی حجامت

1-خونریزی و عوارض ناشی از آن (بیماریهای قلبی عروقی در افراد مستعد و…) و ایجاد یا تشدید کم خونی در صورت ایجاد خراش‌ها پوستی بیش از حد مجاز2- اسکار یا اثر زخم در روی بدن در صورت ایجاد شکاف‌های‌های خطی توسط تیغ (درحجامت سوزنی (ایجاد زخم با نوک تیغ حجامت) جای زخم کوچک بوده و پس از مدتی اثر آن ناپدید می‌شود)3- افزایش ریسک بروز لخته‌های خونی، (سکته مغزی در پی حجامت در گردن) به همین دلیل متخصصان این روش توصیه می‌کنند بعد انجام این روش شخص دراز نکشد و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی همچون دویدن انجام دهد تا احتمال بروز لخته کاهش یابد.(در منابع طب سنتی هم انجام این روش در گودی پشت گردن به شدت منع شده و خطر دیوانگی برای آن ذکر شده است) 4- هموفیلی اکتسابی

حجامت در ایران

با فراگیر شدن پزشکی در برخی جوامع اسلامی، این روش در این کشورها نیز تقریباً مهجور گردید. در ایران به دلیل خطرات بالقوهٔ آن از قبیل انتقال عفونت، خطر خونریزی و… ، با مصوبهٔ معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷، انجام این روش بدست پزشکان در مطب‌ها ممنوع شد که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان با حکم دیوان عدالت اداری در ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد. با این حال بسیاری از پزشکان نسبت به استفاده از این روش هشدار داده‌اند. ایرج فاضل در این مورد در گفتگو با اطلاعات گفته است: امروز این روش هیچ پایه و اساس علمی ندارد و کسانی که آن را ترویج می‌کنند، قصد سوءاستفاده دارند و باید از فعالیتشان جلوگیری شود… مردم اگر اقدام به این روش می‌کنند، باید عواقب احتمالی آن از جمله ابتلا به هپاتیت، ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی را نیز بپذیرند. سازمان انتقال خون ایران از دریافت خون افراد حجامتکننده تا یک سال پس از این روش به علت احتمال انتقال بیماری‌های منتقله از خون، خودداری می‌کند. به گفته مدیر سازمان انتقال خون «طبق مقررات سازمان که مقررات جهانی است، ما نمی‌توانیم از فرد حجامت کننده خون بگیریم، چون خون او برای مصرف سالم نیست و حداقل باید یک سال از انجام این روش او گذشته باشد… سازمان انتقال خون ایران صددرصد با این روش مخالف است و به عنوان یک دستور حکومتی باید جلوی آن گرفته شود… وزارت بهداشت تحت فشار دادگاه مجبور به دادن مجوز شده است و به رغم سختگیری‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، همچنان مجوز صادر می‌شود. سازمان انتقال خون ایران با توجه به این احتمال در صورت انجام این روش تا یک سال فرد را معاف از اهدای خون می‌نماید. همچنین موسسه تحقیقات حجامت ایران برای پژوهش در این زمینه دایر گردیده است. نیز شروع به انجام طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه کرده است

بیشتر بخوانید : اهدای خون

  • محسن عبدلی

گودی کمر

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۲ ب.ظ

گودی کمر

گودی کمر , تشخیص گودی کمر , عوارض ناشی از گودی کمر , حرکات ورزشی برای گودی کمر , مدت زمان درمان گودی کمر , گودی کمر و افزایش قد , از کجا بفهمیم گودی کمر داریم , ازمایش گودی کمر , گودی کمر به انگلیسی , گودی کمر و درمان آن , گودی کمر,بیماری گودی کمر,گودی کمر در بارداری,علائم گودی کمر,درمان گودی کمر,درمان گودی کمر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهمی در مورد گودی کمر و علل و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ستون مهره‌ها از جلو نمایانگر قرار گرفتن مهره‌ها در یک خط صاف و عمود است و از کنار مهره‌های گردنی، سینه‌ای و کمری قوس‌هایی را درست می‌کنند.افزایش تقعر ستون مهره کمری را گودی کمر یا لوردوز می‌گویند. لوردوز کمری تا حدی طبیعی است. ولی زیاد شدن آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی مثل کمردرد و احساس خستگی در کمر شود.درد در ناحیه‌ی جلوی زانوها و درگیر کردن استخوان لگن نیز از آثار آن هستند.

گودی کمر چیست

یکی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. در ستون فقرات یکسری فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف وجود دارد. در حالت طبیعی فقرات گردن دارای یک انحنا ( تقعر ) به سمت داخل، فقرات پشتی انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحیه ی کمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) می باشند. این انحنای کمر، اصطلاحاً لوردوز نامیده می شود و اصولا توانائی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست. میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمتها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد. میزان انحنای کمر بیشتر از حد میزان طبیعی را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد کمر می نامند.

علت گودی کمر

– ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. عدم تعادل در عضلات نامبرده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها، موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد. در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد هیپرلوردوزیس، از سایر عضلات مهمتر است. – آکندروپلازی: این بیماری ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است. – التهاب دیسک کمر یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت: در این حالت ستون فقرات کمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد. – چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد. – پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود. – در رفتگی تدریجی مهر ه ها: این حالت اغلب در ناحیه ی کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی کمر و گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند. – ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختلف

عوامل گودی کمر

ضعف عضلات کمر و شکم، بزرگ شدن شکم، دررفتگی دو طرفه مفاصل ران، ناتوانی در صاف نگه داشتن مفصل ران، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های عضلانی(مثل دیستروفی‌های عضلانی یا پولیومیلیت(فلج اطفال)، پوکی استخوان، کیفوز مهره‌های کمری و افزایش سن.از مهمترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی بیشتر کند و گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می شود و حتی این امر می تواند در موارد طولانی تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود. از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود. طرز صحیح نشستن هم که موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می شود و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه ان دچار اسپاسم و خستگی و گرفتگی شوند. راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و لین حالت به افزایش گودی کمر کمک می کند .اگر کتف ما به صندلی که روی ان نشسته ایم نچسبد،سر به ناخوداگاه به حالت جلو می‌افتد و در نتیجه ان خستگی، گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما ایجاد می‌شود. نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پاین تر و سنین رشد این .شکل بنشیند، اینحالت ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شود عضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می توانند بیست و پنج درصد قدرت خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما شکل درست و محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود رشد کنند ستون فقرات شکل صحیح به خود می‌گیرد.اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره ها بدشکل شده که می تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد و البته بازدهی بسیار کمتر به نسبت دوران کودکی هستند.

درمان گودی کمر

تقویت عضلات کمر و شکم، داشتن فعالیت بدنی منظم و مناسب، استفاده از صندلی‌های مناسب، داشتن وزن مناسب و قرار دادن بالش‌های مناسب در پشت کمر به هنگام نشستن. طب سوزنی: در این روش علائم بیماری به شکل قابل توجهی بهبود می یابد و عوارض جانبی نیز ندارد. کایروپرکتیک و مانیپولاسیون کمر: این روش باعث بهبود علائم بیماری و حرکت ستون فقرات در جهت درست آن می شود. بسیاری از افراد درگیر در این معضل، تنظیمات ستون فقرات حاصل از این روش درمانی را بسیار مثمرثمر می دانند. استفاده از کمربندهای طبی: این کمربندها از ستون فقرات بیمار محافظت به عمل آورده و برخی علائم را بهبود می بخشند. شایان ذکر است که استفاده طولانی مدت از این کمربندها اغلب اثرات زیان باری بر عضلات کمر افراد دارد. این کمربندها می توانند غیر قابل انعطاف یا انعطاف پذیر باشند و اغلب برای محافظت از عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات مورد استفاده قرار میگیرند. این کمربندها دور ناحیه مورد نظر بسته شده و حرکت این ناحیه را محدود می نمایند. همچنین این کمربندها برای کمک به محافظت از مهره های شکسته و یا کمک به بهبود فرد پس از جراحی بکار گرفته می شود.

دلایل افزایش گودی کمر چیست

آکندروپلازی( عبارتست از یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)

اسپوندیلولیستزی ( عبارتست از جابجایی مهره های کمر)

جراحی در قسمت کمر

مشکلات مادرزادی ستون فقرات

اختلالات در قسمت لگن

قرارگیری بدشکل بدن

عارضه هایپرکایفوزیس( عبارتست از انحنای بیش از حد ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)

اختلالات عصبی عضلانی ( همانند دیستروفی عضلانی و یا اختلالات دماغی)

عارضه دیسک کمر

جسم غیرطبیعی در مهره (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد  کمر دیده می شود)

معضل پوکی استخوان

چاقی در افراد

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات اصلاحی گودی کمر+ تصاویر

برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای نیاز است.
1-مانند شکل زیر فرد به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرد و با انقباض عضلات شکم سعی می کند گودی کمر را از بین ببرد، در این حالت سر را به سمت پایین می برد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 2-بر عکس حالت قبل فرد، سر  و کمر را به حالت اولیه بر می گردد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

3- فرد مطابق شکل در حالی که به پشت خوابیده، با آرامی یکی از پاها را بالا آورده سپس پا را با آرامی پایین آورده و حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهد.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

4- فرد به پشت خوابیده  و زانوی خود را خم  کرده و در حالی که دستها از روی زمین بلند نمی شود ،آنها را به سمت پاشنه پاها کشیده و به مدت 3 ثانیه در همان حالت می ماند در این تمرین عضله شکم به خوبی منقبض می شود و تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات شکم است.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

5- این حرکت مانند تمرین قبلی است با این تفاوت که دستها روی زانو قرار گیرد  در این تمرین تا حدی از زمین بلند شوید که فشار روی عضلات شکم را احساس کنید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

 6- انجام حرکت درازو نشست

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

حرکات ورزشی برای کاهش گودی کمر

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر

* دو حرکت کششی مفید

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

 ورزش های ویلیامز برای گودی کمر

ویلیامز اعتقاد دارد که علت عمده بروز کمر درد، بر هم خوردن انحنای طبیعی ستون فقرات است. به بیان دیگر وی اعتقاد دارد که در اثر علل و عوامل مختلفی از جمله ضعف عضلات جداره شکم، میزان انحنا یا قوس ناحیه کمر افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب بروز درد کمر می شود.
همین  طور ویلیامز اعتقاد دارد که در اثر ضعف عضلات سرینی یا عدم انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و ران به ویژه عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ ) شخص در هنگام فعالیت یا کار از الگوی صحیح استفاده نمی کند و همین عامل موجب مختل شدن حرکات مفاصل بین لگن و ناحیه کمر می شود و در نتیجه باعث بروز درد کمر می شود. بنابراین ویلیامز برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای طرح نمود که همانطور که اشاره شد، اصطلاحاً به آن ورزش ها یا نرمش های ( ویلیامز ) می گویند.

 تشریح ورزش های ویلیامز

حرکت اول:

 فرد در حالی که به حالت راحت دراز کشیده و زانوهایش خم است، سعی می کند ضمن منقبض کردن عضلات شکم، لگن خود را کمی بلند نماید،هدف از انجام ورزش اول ویلیامز، تقویت عضلات باسن و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت دوم :

 فرد در حالی که خوابیده و زانوهایش کمی خم است، سعی می کند با دستهای کشیده به حالت نشسته در آید.هدف از انجام ورزش دوم ویلیامز ، تقویت عضلات شکم و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.

حرکت سوم :

 فرد در حالت خوابیده، سعی می کند زانوهای خود را تا آنجا که می تواند به طرف سینه حرکت دهد،هدف از انجام ورزش سوم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات و عناصر اطراف ستون فقرات است.

حرکت چهارم :

 فرد در حالی که نشسته است، سعی می کند به طور ملایم دستهایش را به مچ پا برساند،هدف از انجام ورزش چهارم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ) است.

حرکت پنجم :

فرد در حالی که در حالت استارت دو میدانی قرار گرفته است، سعی می کند با متمایل شدن به سمت جلو بر روی پای عقب خود فشار وارد کند.در مرحله بعد ضمن عوض کردن پاها، همین حرکت را برای پای دیگر انجام می دهد.هدف از انجام ورزش پنجم ویلیامز، کاهش انحنا یا قوس کمر است.
حرکت ششم :

فرد در حالی که کنار دیوار ایستاده است، سعی می کند بنشیند. در ضمن ممکن است این تمرین را با استفاده از یک صندلی انجام داد، یعنی فرد در کنار صندلی قرار میگیرد و به جای اینکه بر روی زمین بنشیند، بر روی صندلی می نشیند. هدف از انجام ورزش ششم ویلیامز، تقویت عضله چهارسر رانی است. همینطور در این تمرین عضلات سرینی تقویت می شوند.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی کمر

درست خوابیدن

در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید. وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد. درست خوابیدن بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

گودی کمر , درمان گودی کمر , ورزش برای گودی کمر 

توجه داشته باشید که پوشیدن کفش پاشنه بلندموجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد. از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.قوس کمر تا بیش از ۹۰درصد با شنا کردن بهبود می‌یابد.

علل گودی کمر شدید در زنان

به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. خانم‌ها در سنین نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست . استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان بیشتر از3 تا 5 سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد. بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری هم به طور مضاعف به این افزایش قوس کمک می کند. مادران باید هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود بگذارند و شیر خوار خود را روی آن قرار داده و بعد شیر دهند و در بعضی از فواصل هم خوابیده به کودک خود شیر دهند تا دائما فشار بر یک نقطه کمر یا غیر صحیح وارد نشود.

عوارض گودی کمر بر بدن

80% از افراد درگیر در این معضل با کاهش ظرفیت قلب، ریه و و ظرفیت قلبی عروقی روبرو هستند. دیافراگم هم تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد. گودی کمر باعث درد در بخش تحتانی کمر می شود. در واقع در حالت عادی عضلات شکمی و بخش تحتانی کمر ثبات نیم تنه بدن انسان را بوجود می آورند اما در گودی کمر با کشیده شدن عضلات شکمی این عضلات ضعیف شده در این حالت بخش تحتانی کمر باید ثبات مزبور را بوجود آورد که این منجر به خستگی و درد در فرد می شود. گودی کمر باعث فقدان قدرت در فرد می شود. در این عارضه افراد تنها از بخش تحتانی کمر و همسترینگ برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. این امر نسبت به استفاده از عضلات کل لگن کارامدی کمتری دارد. افراد درگیر در این مشکل به مرور دچار سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و سیاتیک می شوند که تمامی این موارد به علت داشتن ساختمان کشیده عضلات در یک طرف بدن و ساختمان عضلات کوتاه در طرف دیگر بدن که ناشی از این عارضه است بوجود آمده اند.

تشخیص گودی کمر

پزشک معالج با انجام معاینات پزشکی و آزمایشات مختلف در فرد گودی کمر را تشخیص می دهد. آزمایشات تشخیصی شامل موارد زیر می شود:

عکس برداری

ام آرا ای

اسکن در ناحیه استخوان

سی تی اسکن

آزمایش خون

گودی در پایین کمر

گودی در بخش پایینی کمر یا مهره‌های کمرگاهی شایع‌ترین نوع آن است. راحت‌ترین شیوه‌ی تشخیص به این صورت است که به پشت روی سطحی صاف دراز بکشید. هنگامی که در این حالت قرار گرفتید بررسی کنید که آیا دست‌تان از فاصله بین کمر و سطح به‌راحتی رد می‌شود یا نه.شخصی که به گودی کمر مبتلا است، فضای باز زیادی بین کمر و سطح پشت آن دارد. اگر گودی کمر چنین شخصی خیلی شدید باشد، هنگامی که می‌ایستد کمرش وضعیت C شکل و خمیده به خود می‌گیرد و شکم و کپل‌ها هم بیرون می‌زنند.

گودی در قسمت گردن

در یک ستون فقرات سالم گردن باید شبیه C خیلی باز باشد و قوس آن به سمت پشت گردن متمایل است. گودی در گردن هنگامی به‌وجود می‌آید که ستون فقرات در این قسمت به‌طرز غیرعادی‌ای منحنی شکل و قوس‌دار می‌شود. این وضعیت چند حالت دارد. به‌عنوان مثال:گودی خیلی شدید است. گودی در جهت مخالف به‌وجود آمده که اصطلاحا به آن قوس گردن برعکس می‌گویند. گودی به‌سمت راست متمایل است. گودی به‌سمت چپ متمایل است.

نشانه‌ها و علائم گودی کمر

یکی از متداول‌ترین علائمی که به وجود گودی کمر اشاره دارد درد عضلانی است. هنگامی که ستون فقرات‌تان به‌طرز غیرعادی‌ای خمیده شده‌ است، عضله‌ها به جهت‌‌های مختلفی کشیده می‌شوند. این مسئله موجب می‌شود عضله‌ها منقبض شوند یا اینکه فرد دچار گرفتگی عضلانی شود. درصورتی‌که مبتلا به گودی گردن هستید، درد آن به گردن، شانه و بخش بالایی کمر هم سرایت می‌کند. حتی ممکن است در حرکت گردن یا پایین کمرتان هم به مشکل بربخورید. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم می‌توانید با دراز کشیدن روی سطحی صاف بررسی کنید و ببینید بین انحنای گردن و کمرتان تا سطح مورد نظر چه مقدار فضا هست. اگر به‌راحتی می‌توانید دست‌تان را در فضاهای بین گردن یا کمر حرکت دهید، پس احتمالا به گودی کمر مبتلا هستید.

گودی کمر در کودکان

گودی کمر اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی در کودکان به‌وجود می‌آید. به این نوع از گودی کمر، گودی‌ کمر خوش‌خیم خردسالان می‌گویند. دلیل بروز آن هم ضعیف‌بودن یا سفت‌شدن عضلات دور کفل‌های کودک است. این نوع گودی کمر معمولا با بزرگ‌شدن فرزندتان آرام‌آرام اصلاح می‌شود. گودی کمر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی دررفتگی لگن هم باشد، به‌ویژه زمانی که ماشینی به فرزندتان زده یا از جایی پرت شده است. شرایط دیگری که موجب بروز گودی کمر در کودکان می‌شوند، ریشه در مشکلات سلسله‌اعصاب و عضلات دارد. این موقعیت‌ها به‌ندرت پیش می‌آیند، ولی در اینجا آنها را ذکر می‌کنیم. اختلالات دماغی؛ میلومننگوسل: این وضعیت به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود. در این حالت نخاع از بین فضای خالی‌ای که در مهره‌های کمر ایجادشده بیرون می‌زند و گاهی در آنجا گیر می‌کند. دیستروفی: نوعی ناهنجاری عضلانی مادرزادی که عضله‌ها را ضعیف می‌کند. اتروفی ستون فقرات – عضلانی: نوعی ناهنجاری مادرزادی که موجب بروز حرکات غیرارادی در عضله‌ها می‌شود. آرتروگریبوزیس: این عارضه در زمان تولد ایجاد می‌شود و در آن استخوان‌ها نمی‌توانند به‌اندازه‌ای که در حالت عادی حرکت می‌کنند تکان بخورند.

گودی کمر در بارداری

زنان باردار زیادی طی دوران حاملگی‌شان کمردرد را تجربه می‌کنند. شکم و کفل‌های بیرون‌زده‌ نشانه ابتلای آنها به گودی کمر است. باوجوداین، طبق تحقیقات صورت‌گرفته گودی کمری که در زمان بارداری ایجاد می‌شود درواقع عملی است که ستون فقرات در راستای تنظیم مرکز جاذبه بدن انجام می‌دهد. کمردردی هم که خانم‌ها در این دوران احساس می‌کنند، معمولا به این خاطر است که جریان خون در بدن تغییر می‌کند و این درد پس از زایمان از بین خواهد رفت.

درمان هایی برای گودی کمر

درمان دارویی برای کاهش درد ناشی از آن. فیزیوتراپی به‌صورت روزانه تا قدرت عضلات و گستره حرکت افزایش یابد. کاهش وزن برای حفظ شکل ظاهری بدن. استفاده از قوزبند برای کودکان و نوجوانان. در مواردی که گودی کمر شدید می‌شود و خطر آسیب رسیدن به بافت‌های عصبی وجود دارد اقدام به جراحی می‌شود. استفاده از مکمل های غذایی تقویتی نظیر ویتامین D

عوارض گودی کمر چیست

در بیشتر مردم گودی کمر مشکل آن‌چنان جدی‌ای برای سلامتی‌شان به‌وجود نمی‌آورد، ولی باید در حفظ سلامتی ستون فقرات نهایت تلاش‌مان را به‌کار ببریم. ستون فقرات عضو مهمی است، زیرا مسئول حجم زیادی از حرکت‌های بدن و انعطاف‌پذیری آن است. درصورتی‌که به‌دنبال درمان گودی کمر نرویم ممکن است در بلندمدت مشکلاتی برای‌مان به‌وجود بیاورد و به ناراحتی‌هایی دررابطه با ستون فقرات، کمربند کفلی، پاها و اندام‌های داخلی مبتلا شویم.

پیشگیری از گودی کمر

نمی‌توانیم دستورالعمل خاصی برای جلوگیری از ابتلا به گودی کمر ارائه بدهیم، ولی با انجام چند ورزش مخصوص می‌توانید حالت بدن خود را خوب نگه‌ دارید و سالم بمانید. این ورزش ها عبارت‌اند از : بالا و پایین بردن شانه؛ چرخاندن گردن به یک سو؛ تمرین های یوگا ازجمله حالت گربه و پل؛ دراز کشیدن روی زمین و بالا بردن پاها؛ نشستن روی توپ ثابت و خم‌ کردن لگن.ایستادن زیاد در بلندمدت بر انحنای کمرتان تأثیر می‌گذارد و آن را بیشتر می‌کند. مطالعه‌ای درباره این موضوع انجام شده و طبق نتایج به‌دست آمده نشستن به‌نحو چشمگیری باعث می‌شود، تغییرات قوس بخش پایینی کمر کمتر شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مجبورید به دلیل شغل‌تان یا برحسب عادت زیاد بایستید سعی کنید بین آن چندین وقفه بدهید و بنشینید. درضمن مطمئن شوید که پشتی صندلی‌ای که روی‌ آن می‌نشینید هم استاندارد است.

مراجعه به پزشک برای گودی کمر

درصورتی‌که به جلو خم شوید و قوس خودش را صاف کند (گودی کمر انعطاف‌پذیر باشد) پس نیازی به رفتن پیش پزشک و درمان ندارید. ولی درصورتی‌که با خم شدن قوس کمر تغییری نکند (گودی کمر انعطاف‌ناپذیر) پس باید به‌دنبال درمان آن باشید. همچنین اگر درد دارید و این درد شما را از انجام فعالیت‌های روزمره‌تان بازمی‌دارد هم باید حتما به پزشک مراجعه کنید. بخش اعظمی از انعطاف پذیری بدن‌ ما، حرکت آن و فعالیت‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهیم با سلامت ستون فقرات ارتباط تنگاتنگی دارد. پیشنهاد ما این است که به پزشک مراجعه کنید تا او راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به انحنای اضافی ستون فقرات‌تان به شما ارائه دهد. هرچه زودتر به درمان گودی کمر بپردازیم، از مشکلاتی که در آینده برای سلامتی‌مان پیش می‌آید (ورم مفاصل، کمردرد مزمن و…) پیشگیری می‌کنیم.

درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

دف از درمان فیزیو تراپی رفع گودی کمر ، بهبودی قوس غیر طبیعی و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه به وسیله ی تقویت عضلات شکمی و ماهیچه های جلو و پشت ران می باشد. زمانی که همه ی این عضلات قدرتمند تر شدند، می توانند با همکاری یکدیگر و با باز گرداندن باسن به زیر ستون فقرات و نگه داشتن آن در همان موقعیت، کمر را صاف کنند. فیزیو تراپیست همچنین فرد را معاینه کرده و او را از نظر وجود هر گونه عضله ی سفت و کوتاه و یا بلند و ضعیف، بررسی می کند. سپس یک برنامه ی باز توانی درمان گودی کمر با ورزش شامل تمرینات تقویتی و کششی با هدف اصلاح هر گونه ناهماهنگی در عضلات، طراحی می شود. در صورتی که درد شما شدید بوده و یا از بین نرود، فیزیو تراپیست ممکن است دارو های ضد التهاب تجویز کرده و یا از روش های مخصوصی مانند لیزر درمانی، فراصوت و یا تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS) استفاده کند. برای گرفتن نتایج مناسب، باید حداقل یک یا دو بار در هفته به فیزیو تراپیست مراجعه کرده و همچنین تمرینات خانگی را به طور روزانه و منظم انجام داد. برای کودکان و در برخی موارد برای بزرگسالان، استفاده از یک کمر بند طبی به منظور حمایت از کمر تا زمانی که ماهیچه ها تقویت شده و کمر به یک تراز طبیعی تر برسد، ضروری است. هر گونه درد ایجاد شده در اثر فیزیو تراپی و گودی کمر را می توان به وسیله ی دارو های ضد التهاب درمان کرد.

حرکات ورزشی برای گودی کمر

برای درمان گودی کمر مبتلایان بایستی روی کمر بخوابند، سرشان را از زمین جدا کنند و به سینه خود بچسبانند. این حرکت باعث می شود مهره های کمر حرکت رو به جلو داشته باشند و در نتیجه عضلات شکم منقبض شده و گودی کمر آهسته، آهسته برطرف می شود. در حرکتی دیگر افراد باید هنگامی که روی کمر خوابیدند، دو پای خود را هم زمان از زانو خم کنند و به سمت شکم آورند و سپس به حالت اول برگردانند. روش دیگر این است که افراد پاهای خود را به صورتی به سمت شکم خود آورند که زانو خم نشود که این روش آخر به دلیل سنگین بودن، بهتر است بعد از این که روش های دیگر به صورت متناوب انجام شد، صورت بگیرد. از دیگر حرکات ورزشی این است که افراد به روی کمر خوابیده و سپس یک پا را آهسته از زانو خم کنند و به سمت شکم بیاورند و بعد آن را به حالت اول برگردانند و پای دیگر را نیز به همین روش به سمت شکم آورند.

بیشتر بخوانید : درد فیله کمر ♥ درد یک طرفه کمر ♥ التهاب کمر ♥ کمر درد صبحگاهیکمر درد و حالت تهوع

  • محسن عبدلی

درد شست پا

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۲۷ ب.ظ

درد شست پا

درد شست پا ,درد شست پا چپ,درد شست پا نقرس,درد شست پا راست,درد شست پا در نقرس,درد شست پای راست,درد شست پا در خواب,درد شصت پا چپ,درد شصت پای راست,درد شصت پای چپ,درد انگشت شست پا چپ,درد شصت پای چپ,درد انگشت شصت پا چپ,درد ناخن شست پای چپ,علت درد شصت پای چپ,درد انگشت شست پای چپ

درد شست پا

توضیحاتی در مورد درد شست پا

استخوان سزاموئید استخوان کنجدی زیر برجستگی توپی کف پا است که تاندون‌های شصت پا از روی آن عبور می‌کند و باعث می‌شود که خم شدن شصت پا با قدرت انجام گیرد این برآمدگی باعث می‌شود پا به طرف پایین خم شود استخوان سزاموئید فشار ناشی از راه‌ رفتن و ایستادن را از بین می‌برد باعث مقاومت در بافت نرم زیر مفصل شصت می‌شود در بسیاری مواقع درد استخوان سزاموئیدی همانند درد میخچه می‌باشد. اگر میخچه در زیر شصت پا وجود داشته باشد این میخچه باعث ایجاد درد استخوان سزاموئید می‌شود.

درد شست پا هنگام راه رفتن

درد مفاصل پنجه پا یک مشکل شایع است. درد انگشتان پا بیشتر در بزرگ‌ترین انگشت پا (شست پا) رخ می‌دهد. هنگام راه رفتن 90 درصد وزن بدن بر روی شست پا قرار می‌گیرد و بنابراین خیلی عجیب نیست که بیشتر دردهای ناحیه انگشتان پا در شست پا بروز کند. درد شست پا ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در استخوان‌ها، بافت‌های نرم پا، ناخن و یا پوست باشد.تشخیص سریع‌تر علت ایجاد درد شست پا، احتمال موفقیت در درمان بلندمدت با روش‌های طب فیزیکی و توان‌بخشی را برای بیمار افزایش می‌دهد

درد شست پا و نقرس

یکی از دلایل شایع بروز درد در شست پا نقرس است. نشانه‌های شایع این مشکل، بروز درد ناگهانی و شدید، تورم، قرمزی، حساسیت و داغ بودن شست پا است. نقرس بیشتر بزرگ‌ترین انگشت پا (شست) را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما گاهی نیز بر سایر انگشتان پا اثر می‌گذارد.

مهمترین علت درد شست پا

مهمترین علت درد کف پا ناشی از استخوان سزاموئید زیر شصت پا می‌باشد ضربه، اولین طولانی و ناگهانی کفش نامناسب موجب آسیب استخوان سزاموئید می‌گردد.هنگامی که بافت اطراف استخوان سزاموئید ملتهب شود در اصطلاح به آن سزاموئیدیت می‌گویند این درد سزاموئید در اثر روئیدن مداوم، حرکات تکراری شصت پا ایجاد می‌شود همچنین هنگامی که قوس کف پا زیاد شود فشار بیشتری روی استخوان سزاموئید ایجاد می‌شود در صورت وجود آرتریت یا همان آرتروز مفصل شصت پا نیز استخوان سزاموئید دچار درد می‌شود. در صورتیکه استخوان سزاموئید دچار کاهش ذخیره خون می‌گردد که در اصطلاح پزشکی به آن استروکندریک یا همان استخوان مرده می‌گویند. در این حالت بدن جهت جبران این استخوان مرده شروع به تجمع کلسیم در آن نقطه می‌کند تا از آن استخوان مرده محافظت کند این حالت در عکس‌های رادیولوژی کاملا قابل مشاهده است. از علل دیگر درد شصت پا، شکستگی استخوان سزاموئید می‌باشد و هنگامی رخ می‌دهد که فرد به طور مداوم به شصت پا ضربه وارد کند که بیشتر در افرادی که با پای خود به توپ ضربه بزنند، مدام در حال انجام رژه باشند یا زیاد بر روی پنجه پای خود بپرند مانند تنیس بازها، بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها اتفاق می‌افتد. درد سزاموئید در افرادی که در حال راه رفتن هستند و به طور ناگهانی حتی برای زمان کوتاه شروع به دوندگی می‌کنند نیز ایجاد می‌شود. از دیگر عوامل درد سزاموئید می‌توان پوشیدن کفش پاشنه بلند در خانم‌ها در طولانی مدت را نام برد. 

درمان درد آرتروز شست پا

درمان هرچه زودتر شروع شود احتمال موفقیت آن بیشتر است. اصول درمان عبارتند از: * استفاده از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکوکسیب * سرد کردن محل با کیسه حاوی خرده های یخ ممکن است شدت درد را کاهش دهد. * کفش های با پنجه گشاد و پاشنه کوتاه بپوشید. کف کفش هرچه سفت تر باشد بهتر است چون موجب میشود مفصل شست پا در حین راه رفتن کمتر خم و راست شود. کفش های با کف نرم و قابل انعطاف شدت درد را بیشتر میکنند. * دو تشت آب یکی سردترین آبی که میتوانید تحمل کنید و دیگری گرمترین آبی که میتوانید تحمل کنید آماده کنید. ابتدا 30 ثانیه پایتان را در آب سرد گذاشته و سپس بلافاصله آنرا برای 30 ثانیه در آب گرم بگذارید. به مدت پنج دقیقه به تناوب این کار را تکرار کرده و با آب سرد آنرا تمام کنید. این کار را روزی سه بار انجام دهید. اگر پوستتان حساس است از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید. در صورت عدم جواب درمان های ذکر شده پزشک ارتوپد ممکن است تصمیم به استفاده از عمل جراحی بگیرد.

دلایل درد شست پا

درد شست پا می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی یا وجود ناهنجاری‌های مختلف در هر یک از ساختارهای آن، از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم باشد.‌ درد شست پا یکی از علائم نسبتاً شایع است، زیرا پاهای ما دائماً در معرض آسیب‌های ناشی از راه رفتن، دویدن و سایر فعالیت‌های ورزشی قرار دارند. بعضی از انواع دردهای شست پا با بی‌حسی، سوزش، گرم شدن یا سایر علائم همراه هستند. شایع‌ترین علل درد انگشت شست پا عبارتند از فرو رفتن ناخن در انگشت پا، بونیون (برجستگی کنار شست پا)، بریدگی یا خراشیدگی، سایر آسیب‌ها، تاول و میخچه و کال. انواع آرتریت (از جمله آرتریت روماتوئید، نقرس و سایر انواع آرتریت) و عفونت‌ها نیز علل دیگر درد شست پا هستند.

عفونت و درد شست پا

درد انگشت شست پا ممکن است ناشی عفونت‌های مختلف از جمله موارد ذیل باشد: پای ورزشکاران (عفونت قارچی) سلولیت (عفونت پوستی) عفونت محل زخم یا سایرجراحات اوستئومیلیت (عفونت استخوان) آرتریت عفونی (مفصل آلوده)

علل درد شست پا

درد انگشت شست پا می‌تواند در اثر شرایط دژنراتیو، التهابی، و عصبی‌ به وجود آید که استخوان‌ها، مفاصل و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت درد شست پا می تواند شامل موارد زیر می‌باشند: پینه پا آماس کیسه‌های مفصلی (التهاب کیسه بورس که اطراف مفصل را احاطه کرده است) نقرس (آرتریت‌های التهابی حاد) درمان هالوکس ریجیدوس (آرتریت مفصل انگشت شست پا) انگشت چکشی یا انگشت پتکی (تغییر شکل انگشتان پا که اغلب توسط کفش نامناسب ایجاد می‌شود) نورومای مورتون (باعث ایجاد فشار به عصب می‌شود) گیر افتادگی عصب و یا فشرده شدن آرتروز استخوان‌های پا نوروپاتی محیطی، مانند نوروپاتی دیابتی آرتریت روماتوئید التهاب تاندون (التهاب و عفونت در تاندون)

علائم درد شست پا

علائمی که ممکن است همراه با درد شست پا رخ دهند: احساس سوزش انگشتان سرد مشکل در حرکت دادن انگشتان علائم شبیه آنفولانزا (خستگی، تب، گلودرد، سردرد، سرفه، تیرکشیدن از شدت درد و درد) درد مفاصل بی حسی برآمدگی‌های روی پوست تغییر رنگ پوست مانند کبودی تورم

پینه و درد شست پا

پینه پا که به کمانی بودن شست پا نیز معروف است یکی دیگر از دلایل رایج احساس درد در انگشت شست پا است. با گذشت زمان، سر انگشت شست به سمت داخل پا تغییر مکان می‌دهد در حالی‌که انتهای آن به سمت خارج پا متمایل شده و حالت بیرون‌زدگی در پا ایجاد می‌کند.

درد شست پا و انگشت چمنی

انگشت چمنی از جمله دلایل بروز درد در شست پا بوده و هنگامی به وجود می‌آید که شست پا مقدار زیادی به سمت عقب خم شود. این مسئله باعث آسیب رسیدن به رباط‌های اطراف مفصل می‌شود. نتیجه این اتفاق، احساس درد در ناحیه شست پا، خشکی و تورم آن است.

درمان درد شست پا

توصیه‌های درمانی پزشک به دلیل درد شست پایتان بستگی خواهند داشت. برای مثال، اگر نقرس داشته باشید، نیاز خواهد بود که رژیم غذایی‌تان را تغییر داده یا داروهای نقرس مصرف کنید. اگر دچار بونیون باشید، باید برای اصلاح آن تحت جراحی قرار بگیرید. اگر گردش خونتان مشکل دارد، باید به یک متخصص عروق نیز مراجعه کنید. ‌اگر ناخن شست پایتان در گوشت فرو رفته و عفونی شده، می‌بایست آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و حاشیه ناخنتان نیز برداشته شود. در اینجا نیز، پزشک درمانی متناسب با علت عارضه تجویز می‌کند. درمان درد شما تا حد بسیار زیادی به علت و شدت دردتان بستگی دارد. داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن، می‌توانند التهاب و دردهای ملایم را کاهش دهند. همچنین، استفاده از کفش‌های پهن‌تر، کفی‌های طبی از جمله پدها یا انواع دیگر کفی‌ها، یا روش رایس، نیز به درمان درد کمک می‌کنند. رایس مخفف استراحت، یخ، فشرده‌سازی، و بالا نگه داشتن عضو است و معمولاً ورزشکاران از آن برای تسکین درد استفاده می‌کنند. روش‌های غیرجراحی موجود برای تسکین دردهای ملایم تا شدید عبارتند از: اصلاح کفش‌ها: استفاده از کفش‌هایی با محفظه پنجه بزرگتر باعث کاهش فشار بر انگشتان پا می‌شوند. همچنین، استفاده از کفش‌هایی با تخت‌های خشک یا کفش‌های گهواره‌ای هم توصیه می‌شود. تزریق کورتیکواستروئیدها کفی‌های طبی:‌ کفی‌های طبی سفارشی عملکرد پا را بهبود می‌دهند. انجام مرتب تمرینات کششی: این تمرینات در هنگام شروع توانبخشیِ آسیب‌ها به شما کمک می‌کنند.‌ علائمتان با یا بدون دخالت بیشتر پزشک، فیزیوتراپ یا مربی ورزشیتان رفع می‌شوند. فیزیوتراپی: می‌توان با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی انگشتان پا درد را موقتاً تسکین داد. سرما درمانی: درمان با سرما (یخ گذاشتن) درد را تسکین داده و التهاب را کاهش می‌دهد. از درمان با سرما می‌بایست هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار و همچنین بلافاصله بعد از فعالیت‌هایی که باعث تشدید علائم می‌شوند، استفاده کنید؛ مدت استفاده از آن در هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. از کیسه‌های یخ یا ماساژ با یخ هم استفاده کنید. درمان اولتراسوند: درمان اولتراسوند برای بسیاری از افراد جواب می‌دهد. در این روش امواج صوتی به ناحیه آسیب‌دیده و دردناک ارسال می‌شوند. امواج اولتراسونیک یا امواج صوتیِ دارای فرکانس بالا که توسط گوش انسان قابل شنیدن نیستند، از طریق ارتعاش مکانیکی در پروب دستگاه اولتراسوند تولید می‌شوند. سپس پروب روی سطح پوست ناحیه آسیب‌دیده حرکت داده شده و به بافت‌های آن انرژی انتقال می‌دهد. از آنجا که تماس امواج صوتی با هوا باعث پراکندگی امواج می‌شود، در اینجا یک ژل اولتراسوند مخصوص روی پوست اعمال می‌گردد که تماس بین پروب و سطح پوست را به حداکثر رسانده و به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که امواج صوتی می‌توانند از آن عبور کنند. این امواج می‌توانند به عمق بیش از ۵ سانتی‌متری بدن نفوذ کرده و باعث تسکین نواحی دردناک شوند.

درمان خانگی درد شست پا

کمپرس یخ باعث کم شدن درد مربوط به ورم مفاصل شده و تورم را کاهش می‌دهد. اگر از التهاب شدید رنج می‌برید استفاده از کمپرس آب گرم باعث تسکین آن خواهد شد.کفش راحت و مناسب برای هر شخص بسیار لازم است. کفش می‌بایست به اندازه کافی بزرگ باشد تا باعث وارد آمدن فشار بر پینه پا یا میخچه نگردد. زنانی که به مشکل ورم مفاصل پا یا پنجه پا مبتلا هستند نباید کفش پاشنه‌بلند بپوشند زیرا باعث وارد آمدن فشار غیر ضروری بر پا می‌گردد. کفش‌های ورزشی کف قوی‌تری دارند و هنگام راه رفتن فشار کمتری بر پای فرد وارد می‌کنند.روی یک بالش (یا یک کوسن که به اندازه‌ای ضخیم باشد که زمین را حس نکنید) در حالتی بایستید که پاها در کنار هم قرار داشته و دست‌ها در دو طرف بدنتان هستند. مطمئن شوید که وزنتان بطور یکنواخت روی پاها توزیع شده است. یک پا را بردارید و با پای دیگر تعادل خود را حفظ کنید. سعی کنید که دستان خود را از بدنتان جدا نکنید و وزنتان از طرفی به طرف دیگر حرکت نکند. به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. برای هر پای خود ۴ بار این حرکت را انجام دهید.در حالت صاف بنشینید به‌طوری که پاها به اندازه عرض شانه باز شده‌اند. در حالتی که کمرتان صاف است به‌طور متناوب با انگشتان پای خود به زمین ضربه بزنید. سعی کنید انگشتان پا را تا حد ممکن و سریع بدون بالا بردن پاشنه‌ی پا از زمین بالا ببرید. می‌توانید این تمرین را با قرار دادن نوارهایی در بالای زانو و اعمال کمی فشار دشوارتر کنید. دو ست شامل ۲۰ تا ۲۵ حرکت را برای هر پا انجام دهید.در حالتی بایستید که پای جلو روی یک حوله‌ی صاف قرار گرفته و زانو کمی خم شده است. زانوی عقب خود را صاف نگه دارید. از انگشتان پای خود برای گرفتن حوله استفاده کنید بطوری که سایر نواحی کف پا در تماس با زمین باشند. ۳ ست با ۱۵ بار تکرار را برای هر پا انجام دهید.روی پهلوی خود دراز بکشید به‌طوری که زانوها ۹۰ درجه خم شده و ران و شانه‌ها جمع شده باشند (در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از نوارهایی دور زانوها این کار را سخت‌تر کنید). زانوی بالایی خود را بلند کنید و سپس به آرامی به موقعیت اولیه بازگردید. مطمئن شوید که در طول این حرکت ران‌ها به طرف عقب یا جلو حرکت نمی‌کنند. دو ست با ۱۵ بار تکرار را برای هر زانو انجام دهید.

درد شست پا و مراجعه به پزشک

اگر بدون داشتن هرگونه عارضه پزشکی قبلی، شست پایتان دردناک شده است، باید به یک متخصص قوزک و مچ پا مراجعه کنید. تقریباً در تمامی موارد، تشخیص و درمان عارضه زمینه‌ای یا آسیب‌دیدگی در مراحل اولیه آن‌ها، احتمال پیشرفت عارضه و نیاز به جراحی را کاهش می‌دهد. به علاوه، بسیاری از عارضه‌های فوق را تنها می‌توان با گرفتن عکس رادیولوژی و انجام تصویربرداری‌های بیشتر، آزمایش‌های خون، کشت میکروبی، نمونه‌برداری یا آنالیز ادرار تشخیص داد. هر زمانی که به هر یک از علائم ذکر شده دچار شده یا هرگونه دغدغه‌ای در این زمینه دارید، می‌بایست به پزشک مراجعه کنید.موقعی که برای اولین بار به پزشک مراجعه می‌کنید، او از شما در مورد علائم، فعالیت‌ها و تاریخچه پزشکیتان می‌پرسد. این پرسش‌ها به او در انجام تشخیص صحیح کمک می‌کنند. از شما یک معاینه فیزیکی به عمل آمده و یک نمونه خون گرفته می‌شود تا با آزمایش آن عدم ابتلای شما به عارضه‌هایی مانند نقرس یا وجود عفونت بررسی شود. همچنین از شما عکس رادیولوژی و سایر آزمایش‌های تصویربرداری دیگر (ام‌‌آرآی، سی‌تی‌اسکن) گرفته می‌شود تا پزشک بتواند عدم شکستگی استخوان‌های شست پا یا عدم آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف آن‌ها را ثابت کند. پس از نهایی شدن تشخیص، می‌توان درمان را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید : میخچه پا ♥ درد مچ پا ♥ سوزش کف پا ♥ صافی کف پاخار پاشنه

  • محسن عبدلی

آرتروز

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۱ ق.ظ

آرتروز

آرتروز ,بیماری آرتروز,آرتروز در بارداری,علائم آرتروز,درمان آرتروز,درمان آرتروز با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان آرتروز,آرتروز را چگونه درمان کنیم,آرتروز در کودکان,آرتروز در بزرگسالان,آرتروز در نوزادان,آرتروز در بهار,آرتروز در تابستان,آرتروز در پاییز,آرتروز در زمستان,آشنایی با آرتروز,همه چیز در مورد آرتروز,آرتروز واگیردار است,آرتروز و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان آرتروز

آرتروز ,بیماری آرتروز,آرتروز در بارداری,علائم آرتروز,درمان آرتروز,درمان آرتروز با طب سوزنی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد انواع آرتروز و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آرتروز (به فرانسوی: Arthrose) یا اُستئوآرتریت (به انگلیسی: Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. به این بیماری، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود. آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است ولی علی‌رغم نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی) چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد. در آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر عبارتند از مفاصل دست ،پا، زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵٪ ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰٪ رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود (البته فقط 70٪ آنان علامت دارند).

آشنایی با ساختمان مفصل

مفصل جایی است که دو استخوان در کنار هم قرار میگیرند. مفصل باعث میشود قسمت های مختلف بدن نسبت به هم حرکت کنند و حرکت استخوان ها در مفصل به علت کششی است که از طریق عضلات به آنها اعمال میشود. دو انتهای استخوان ها در جایی که با هم مفصل میشوند به وسیله پرده بافتی محکمی پوشیده شده که به آن کپسول مفصلی میگویند. در اطراف کپسول مفصلی نوارهای بافتی محکمی قرار دارند که به آنها لیگامان یا رباط میگویند و مسئول پایدار کردن مفصل هستند. غضروف یک بافت سخت ولی صاف و قابل انعطاف است که روی انتهاهای استخوان ها در محلی که در کنار هم قرار می گیرند را می پوشاند.مقدار کمی از یک مایع غلیظ و لزج بین دو سر استخوان ها و در درون مفصل قرار گرفته که سطح غضروف را لیز کرده و اصطکاک بین دو سطح مفصلی را کم میکند و به آن مایع سینوویال Synovial fluid یا مایع مفصلی میگویند. مایع سینوویال به توسط بافت سینوویال ساخته می شود. بافت سینوویال لایه ای از سلول هاست که سطح داخلی کپسول مفصل را فرش کرده است.

آشنایی با آرتروز

آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و بدنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است. آرتریت Arthritis به معنای التهاب مفصل است و استئوآرتریت Osteoarthritis شایع ترین نوع آرتریت است. در استئوآرتریت مشکل اصلی در غضروف مفصلی است و بعد از مدتی استخوان مفصل هم دچار آسیب میشود. آرتروز Arthrosis یک کلمه یونانی به معنای مفصل است ولی به معنای استئوآرتریت هم بکاربرده میشود. در فارسی بجای کلمات استئوآرتریت و آرتروز از کلمه “ساییدگی مفصل” هم استفاده میشود

علت آتروز یا ساییدگی مفصل

در طول روز و به علت فعالیت های بدنی مفاصل بدن بطور مرتب در معرض ضربه قرار دارند و این ضربات مرتبا آسیب هایی را به آنها بخصوص به غضروف مفصلی وارد می کنند. بدن این آسیب ها را تا جایی که می تواند ترمیم می کند. پس در طول زندگی مفاصل بدن دائما در یک فرآیند آسیب و ترمیم قرار دارند. گاهی اوقات شدت آسیب های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به عللی قدرت ترمیم بدن کاهش یافته و نمی تواند آسیب های معمولی را مرتبا ترمیم کند. در این موارد غضروف مفصلی بتدریج خرابتر و خرابتر می شود و این شروع آرتروز است. در ابتدا سطح غضروف ریش ریش و لایه لایه می شود. با هر آسیبی مقداری از روی غضروف برداشته می شود تا اینکه بتدریج کلفتی غضروف کم می شود. کم شدن کلفتی غضروف که در رادیولوژی بصورت کاهش فاصله مفصلی دیده می شود از علائم اولیه شروع ساییدگی مفصل است.بعد از مدتی در اطراف استخوان دو طرف مفصل استخوان های اضافه ساخته می شود که به آنها استئوفیت Osteophytis می گویند. این استئوفیت ها هم در رادیوگرافی مفصل دیده می شوند. بافت سینوویال مفصل هم متورم می شود که به آن سینوویت Synovitis می گویند. بتدریج استخوان زیر غضروف سفت و محکم می شود که به آن عاجی شدن استخوان یا Eburnation می گویند. با پیشرفت آرتروز در استخوان زیر غضروف کیست های استخوانی ایجاد می شود.

نحوه به وجود امدن بیماری آرتروز

آرتروز بیماری مَفصلی است که ابتدا غضروف مفصل را درگیر می‌نماید. غضروف بافتی لغزنده است که انتهاهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند. استخوان‌ها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف‌ها جذب تکانه‌ها در طی حرکات فیزیکی می‌باشد. در بیماری آرتروز غضروف‌ها نازک شده و بتدریج در برخی نواحی از بین می‌رود که باعث می‌شود استخوان‌های زیر غضروفها به همدیگر ساییده شوند. نهایتاً درد، التهاب و کاهش حرکت در مفصل به وجود آید. به مرور زمان مفصل شکل طبیعی خودش را از دست می‌دهد و زوائدی استخوانی در لبه‌های آن ایجاد می‌گردد که خود باعث درد و ناراحتی بیشتر می‌شود. برعکس سایر التهاب‌های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز تنها مفاصل را درگیر می‌نماید و به سایر اندام‌ها کاری ندارد. روماتیسم مفصلی افراد جوانتر را مبتلا می‌کند و ممکن است علاوه بر درگیری مفصل فرد احساس مریضی، خستگی یا تب نماید.

استئو آرتریت (آرتروز)

آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون‌مهره‌ها بیشتر است. ٣ عامل اضافه‌وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز هستند. استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

عوامل موثر در پیشرفت آرتروز

آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی است. در بیمار مبتلا به آرتروز یا ساییدگی مفصل تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل بوجود میاید.

سن : با بالا رفتن سن آرتروز هم بیشتر میشود. میتوان گفت ساییدگی مفصلی جزئی طبیعی از روند پیری است که در همه انسان ها با افزایش سن ایجاد میشود ولی سن شروع آن در انسان های مختلف متفاوت است.

ژنتیک : در بعضی انسان ها بطور ژنتیکی و خانوادگی استعداد بروز آرتروز بیشتر است

چاقی : ساییدگی مفاصل ران و زانو در افراد چاق بیشتر و زودتر ایجاد میشود و این به علت نیروهای زیادی است که در افراد چاق به علت نیروی وزن به مفصل وارد شده و موجب تخریب زودرس آن میشود.

جنس : آرتروز در زنان بیشتردیده می شود

آرتریت‌روماتویید

دومین نوع رایج آرتریت، آرتریت‌روماتویید نام دارد. این شکل از آرتریت نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم‌ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند. این اختلال اغلب از میانسالی آغاز می‌شود و با درد، تورم، سفتی عضلات و مفاصل و اختلال حرکتی همراه است. آرتریت‌روماتویید معمولا به مچ دست و انگشتان حمله می‌کند. التهاب ناشی از آرتریت‌روماتویید به‌راحتی می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن ازجمله چشم‌ها، دهان و ریه حمله کند. این بیماری از طریق دارو و جراحی قابل درمان است.

آرتروز چیست

آرتروز شایع ترین شکل ورم مفاصل بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. آرتروز زمانی رخ می‌دهد که غضروف بالا و پایین استخوان شما از بین می‌رود. هرچند آرتروز می‌تواند به هریک از مفاصل بدن آسیب برساند، اما بیشتر اوقات این بیماری دست‌ها، گردن، پشت، زانوها و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گذر زمان آرتروز شدیدتر شده و شفایی هم برایش وجودندارد، بااینحال درمان آرتروز می‌تواند فرآیند پیشرفت بیماری و درد ناشی از بیماری را کم کرده و همچنین عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد.

انواع آرتروز

ساییدگی اولیه مفصل : این نوع ساییدگی در مفاصلی ایجاد می شوند که قبلا سالم بوده اند. اغلب بیماران سن بالای 50 سال دارند. در سن بالای 65 سال حدود نیمی از مردم دچار آرتروز می شوند. این آرتروز یا ساییدگی معمولا خفیف است ولی در 10 درصد موارد می تواند شدت پیدا کند.

ساییدگی ثانویه مفصل : این نوع ساییدگی مفصلی که معمولا در افراد جوانتر ایجاد می شود در افرادی دیده می شود که قبلا به علتی مفصل آنها بشدت آسیب دیده است و آن آسیب شروع و پیشرفت آرتروز را سرعت داده اند. آسیب هایی مانند عفونت مفصل، شکستگی داخل یا اطراف مفصل و یا آسیب های رباط ها یا منیسک مفصل

علایم شایع آرتروز

درد مفاصل، محدودیت حرکت و کاهش انعطاف‌پذیری مفاصل، التهاب و تورم مفصل، معمولاً بدون گرما یا تب همراه درگیری مفاصل، نشت (افیوژن) مفصل و صدای ترق و تروق یا صدای ساییده شدن با حرکت مفصل مبتلا (گاهی). درد ممکن است در آغاز خفیف باشد، ولی می‌تواند به قدری شدید گردد که زندگی و خواب بیمار را دچار اختلال کند. درد مفاصل موجب عدم تحرک کافی بیمار می‌شود که این خود باعث لنگیدن، تحلیل رفتن و ضعیف شدن ماهیچه‌های پیرامون مفصل مبتلا و شل شدن رباط‌ها می‌گردد. تغییرات مفصلی دایمی هستند و بیماری ماهیت پیشرونده دارد. در درگیری مفاصل انگشتان دست ما تورم استخوان را داریم که در مفاصل انتهایی انگشتان گره‌های هبردن (Heberden’s nodes) و در مفاصل میانی گره‌های بوشار (Bouchard’s nodes) نامیده می‌شوند.

علائم آرتروز

مهمترین علائم ساییدگی مفصل یا آرتروز عبارتند از

*درد ساییدگی مفصل بتدریج شروع شده و در طول زمان شدت آن کم کم بیشتر میشود. درد در حین انجام فعالیت های بدنی بیشتر شده و با استراحت کمتر میشود. با شدید شدن آرتروز درد ممکن است در حین استراحت هم وجود داشته باشد. درد ممکن است در مفصل مبتلا شده احساس نشود و در نقطه ای دورتر احساس شود. مثلا در مفصل ران ممکن است در ران احساس شود.

*خشکی و محدودیت حرکت مفصل : در بیماران مبتلا به آرتروز، خشکی مفصل معمولا در صبح ها بیشتر بوده و بتدریج در طول روز کم میشود. البته این خشکی زودتر از خشکی که در روماتیسم مفصلی دیده میشود خوب میشود. معمولا خشکی مفصل بیمار بعد از گذشت نیم ساعت خوب میشود.

*تورم مفصل مفصل از علائم آرتروز است ولی این تورم معمولا همراه با قرمزی و گرم شدن مفصل نیست

* بزرگ تر شدن مفصل: مفصل مبتلا به ساییدگی مفصل معمولا بزرگتر میشود که به علت رشد استخوان های اطراف مفصل است

* تغییر شکل مفصل: گاهی اوقات مفصل مبتلا به آرتروز تغییر شکل داده و امتداد استخوان های دو طرف آن تغییر میکنند. بطور مثال پرانتزی شدن زانو میتواند از علائم آرتروز زانو باشد

*لنگش و بد راه رفتن در اثر ساییدگی مفاصل ران و زانو ایجاد میشود. این بیماران احتمال بیشتری دارد که زمین بخورند

آرتروز ,بیماری آرتروز,آرتروز در بارداری,علائم آرتروز,درمان آرتروز,درمان آرتروز با طب سوزنی

علل آرتروز چیست

علت دقیق این اختلال ناشناخته است. به نظر می‌رسد نتیجه ترکیب یا تعامل عوامل مکانیکی با سایر عوامل در افرادی با زمینه ارثی باشد. عوامل افزایش دهنده خطر چاقی، بالارفتن سن و فعالیت‌هایی که با فشار به مفاصل (میکروتروما) همراهند نظیر رقص، فوتبال، موسیقی یا قالی بافی، دیابت، سندرم مارفان، بیماری ویلسون و آلکاپتونوری می‌باشند. تقریباً اغلب افراد بالای ۵۰ سال به درجاتی به استئوآرتریت مبتلا هستند. آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایان بروز می‌کند ولی دلیل آن هنوز به درستی مشخص نشده است.

تشخیص آرتروز

پزشک معالج پس از صحبت با بیمار و معاینه وی از رادیوگرافی ساده مفصل برای تشخیص استفاده می کند. در رادیوگرافی یک مفصل مبتلا به آرتروز علائم زیر دیده می شوند

*کم شدن فاصله مفصلی به عبارت دیگر کم شدن فاصله بین دو سر استخوانی که مفصل را تشکیل داده اند

*تشکیل استخوان اضافه در کنار سطح مفصلی استخوان ها که به آنها استئوفیت میگویند

*افزایش تراکم استخوان در زیر سطح مفصل

*ایجاد کیست های استخوانی در زیر سطح مفصل

*تغییر شکل سطح مفصل و کج شدن امتداد استخوان های تشکیل دهنده آن

آرتروز دست چیست

مفاصل متعددی در دست وجود دارند . توانایی انجام حرکات گوناگون در این مفاصل به مجموعه دست به عنوان یک واحد ، امکان انجام ظریف ترین و پیچیده ترین حرکات را می دهد . در هر مفصلی در بدن ، دو استخوان در مجاورت یکدیگر قرار دارند . روی هر یک از این دو استخوان لایه ای لغزنده از جنس غضروف پوشیده شده است و این مجموعه ( انتهای دو استخوان مجاور و لایه ی غضروفی پوشاننده هر یک ) در داخل پوششی از جنس بافت همبند به نام کپسول مفصلی قرار می گیرند . در داخل فضای مفصلی لایه ای از بافت پوشاننده به نام سینوویوم وجود دارد که سلول های آن با ترشح مایع شفاف و لغزنده ای به سهولت و نرمی حرکات دو استخوان روی یکدیگر کمک می کند . در آرتروز یا پدیده ساییدگی ، غضروف مفصلی شروع به فرسایش و تخریب می کند به طوری که لایه غضروف به تدریج نازک شده و از بین می رود ، در نتیجه دو استخوان مجاور در مفصل در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند و حرکات آن ها روی هم از یک طرف باعث ایجاد درد و ناراحتی شده و از طرف دیگر تحریک ناشی از این تماس و رها شدن عناصر ریز غضروفی و استخوانی در فضای مفصل باعث تحریک لایه پوشاننده سینوویوم و ایجاد پدیده التهابی به صورت تورم ، درد بیشتر و تجمع مایع در مفصل می شود . شدت التهاب در آرتروز یا ساییدگی مفصل متغیر بوده و بسته به شدت بیماری زمینه ای و میزان فشاری که به مفصل تحمیل می شود می تواند کاهش یا افزایش پیدا کند . در طول زمان و در نتیجه تلاش برای بازسازی بیمارگونه در مفصل ، استخوان سازی جدیدی دورتادور مفصل صورت می گیرد که به صورت برجستگی های استخوانی در حاشیه مفصل در رادیوگرافی ساده رویت شده و در مفاصل سطحی در زیر پوست به دست می خورند . درد ناشی از اصطکاک سطوح استخوانی و ممانعت حاصل از برجستگی های شکل گرفته به تدریج دامنه حرکات مفصل را کاهش داده و باز و بسته شدن آن بخصوص در انتها دچار محدودیت می شود . عدم استفاده از عضو دردناک باعث تحلیل رفتن و لاغر شدن ماهیچه ها در آن عضو شده و متقابلاً عضوی که عضلات آن ضعیف و ناتوان باشند فشار ناشی از فعالیت ها به صورت مضاعف بر مفاصل آن عضو تحمیل می گردد . و این چرخه بیمارگونه ادامه پیدا می کند .

عوارض آرتروز

متأسفانه این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است اما با کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داده و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.حدود یک سوم بیماران مبتلا به آرتروز ممکن است دچار ناتوانی‌های شدیدی شوند. گاهی درد و ناراحتی مفصل آنقدر شدید می‌شود که بیمار نمی‌تواند از آن مفصل استفاده کند.

پیشگیری و تشخیص آرتروز

حفظ وزن در حد مناسب، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه مناسب باعث پیشگیری بیماری می‌شود. تشخیص اصولاً بالینی است. بررسی‌های تشخیصی ممکن است شامل بررسی آزمایشگاهی مایع مفصل (برای ردکردن احتمال آرتریت التهابی) باشد. رادیوگرافی مفاصل درگیر، میزان کاهش فاصله مفصلی، اسکلروز و گاه کیست زیر غضروفی را نشان می‌دهد.

روش های جراحی آرتروز

این روش‌ها از پاکسازی فضای مفصلی تا تعویض کامل مفصل متفاوت هستند و جراح بر حسب شدت بیماری از یکی از این روش‌ها استفاده می‌کند.بیماران توجه داشته باشند که جراحی زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های دیگری که به تعدادی از آنها اشاره شد مؤثر واقع نشده باشند و بیمار قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره خود نباشد.

علت آرتروز دست

برخی از افراد به صورت ذاتی مستعد ابتلا به آرتروز مفاصل می باشند . ساییدگی مفاصل در این افراد به صورت منتشر بوده و علاوه بر مفاصل زانو و ستون مهره ها ، مفاصل دست نیز در سنین میان سالی دچار آرتروز و ساییدگی می شوند . فشارها و صدماتی که در طول سال ها در اثر اشتغال به فعالیت های سنگین به مفاصل وارد می شوند ، به تدریج به غضروف های مفصلی آسیب زده و در نهایت مفاصل را مستعد ابتلا به آرتروز و ساییدگی می سازند . آسیب های شدید مانند شکستگی هایی که سطح مفصلی را درگیر می کنند اگر به طور صحیح و کامل درمان نشوند و با یک درمان مناسب ، سطح مفصلی پیوسته و بدون جابجایی اعاده نگردد پس از مدتی در اثر اصطکاک سطوح ناصاف ، غضروف مفصلی تخریب شده و منجر به آرتروز و ساییدگی می گردد. در دست مفاصل متعددی وجود دارند که یک یک آن ها با علت های توضیح داده شده در بالا می توانند مبتلا به آرتروز و ساییدگی گردند . اما از این میان سه ناحیه زیر با احتمال به مراتب بیشتری مستعد ابتلا می باشند :

۱ مفاصل بین بند انتهایی و میانی انگشتان

۲ مفاصل بین بند میانی و ابتدایی انگشتان

۳ مفصلی که در قاعده استخوان اول کف دست قرار داشته و در حقیقت شصت را به مچ دست متصل می نماید .

مبتلایان به آرتروز

مهم‌ترین نکته برای بیماران مبتلا به آرتروز به ‌کارگیری روش‌هایی است که باعث کاهش درد و ناراحتی‌شان شود.مثل تمام بیماری ‌های دیگر داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم مفید خواهد بود.بیمار باید به حد کافی مواد مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا تامین کند چون اگر تغذیه نامناسب باشد بدن هم ضعیف می‌شود و به تبع آن مقابله با بیماری دشوارتر می‌شود. اگر پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز کرده حتما سر وقت آن‌ را بخورید چون اگر درد شروع شود و بعد شما تازه مسکن مصرف کنید درد دیرتر و سخت‌تر کنترل می‌شود اما مصرف مرتب و طبق دستور پزشک باعث می‌شود شدت حملات درد کاهش یابد.سعی کنید از مفصل بیمار خود کمتر کار بکشید.مثلا اگر مفاصل انگشتان یک خانم مشکل دارد بهتر است از کیفی استفاده کند که روی شانه می‌افتد نه کیفی که باید با انگشتان دائما در دست گرفته شود.اگر دست شما مشکل دارد سعی کنید برای برداشتن اجسام از دست سالم خود بیشتر استفاده کنید تا فشار کمتری روی مفصل دردناک وارد شود.بیمارانی که در مفصل زانو یا ران دچار مشکل هستند بهتر است در صورت صلاح دید پزشک از عصا موقع راه ‌رفتن استفاده کنند. سعی کنید بدنتان در هنگام راه رفتن یا نشستن،در وضعیت صحیحی قرار داشته باشد.آب درمانی،هم به‌عنوان ورزش و هم به‌عنوان عاملی جهت تصحیح وضعیت ایستادن و راه رفتن می‌تواند به شما کمک کند.پزشکتان شما را درباره وضعیت صحیح و غلط قرارگیری بدن راهنمایی خواهد کرد.

درمان دارویی آرتروز

استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین و بروفن جهت کاهش درد و تخفیف التهاب به کار می‌روند. تزریق کورتون به داخل مفاصل شدیداً درگیر ممکن است به طور موقت باعث تخفیف درد و ناراحتی گردد. NSAIDs موضعی، مسکنهای مخدر، تزریق اسید هیالورونیک نیز تجویز شده‌اند. سایر داروهایی که برحسب نیاز ممکن است تجویز شوند شامل گلوکوزآمین کندروئیتین، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین E، سلنیوم، فولات یا ویتامین B۹ و ویتامین B۱۲، ویتامین دی، (SAMe)، شل کننده‌های عضلانی و مسکن‌های قوی‌تر هستند.

علائم آرتروز دست

یک علامت مهم در آرتروز مفاصل درد است . درد ممکن است به صورت دائم وجود داشته باشد یا این که در هنگام فعالیت و استفاده از مفصل مورد نظر این درد تشدید شود . این درد استفاده از عضو مورد نظر را با مشکل و محدودیت همراه می سازد . گاهی در مفصل مبتلا التهاب تشدید شده و باعث تورم و افزایش درد می گردد . یکی از علائم مفاصل مبتلا به آرتروز خشکی صبحگاهی می باشد به طور که پس از برخاستن از خواب و برای مدتی در حدود پنج تا ده دقیقه در آن مفاصل احساس خشکی و محدودیت در حرکات وجود دارد . پدیدار شدن زوائد استخوانی در پیرامون مفصل باعث به وجودآمدن برجستگی هایی در ناحیه مفصل شده و در زیر پوست به صورت ندولهایی رؤیت می گردند . این زواید استخوانی ممکن است در جهاتی مانع حرکت مفصل شوند . زواید استخوانی ، محدودیت در حرکات و تورم در مفاصل باعث تغییر شکل در دست مبتلا می شوند . پزشک معالج با معاینه بالینی می تواند تشخیص آرتروز و ساییدگی مفصل را به راحتی مطرح نماید . برای قطعیت تشخیص از رادیوگرافی ساده استفاده می شود . در رادیوگرافی ساده آرتروز مفصل به شکل نامنظمی و کاهش فاصله مفصلی ، زوائد استخوانی در دو سوی مفصل و به وجودآمدن تغییراتی در استخوان زیر غضروف به شکل کیست های کوچک استخوانی و تغییر دانسیته استخوانی با پدیدار شدن یک لایه سفیدتر در آن ناحیه دیده می شود

اقدامات درمانی برای آرتروز

برای تخفیف درد، مفاصل مبتلا را گرم کنید و عضلات اطراف مفاصل درگیر را ماساژ دهید. برای آرتروز گردن از یک گردن بند بی حرکت کننده گردن استفاده کنید. در آرتروز ستون فقرات، هنگام خواب به پشت بخوابید و از یک تشک سفت استفاده کنید. جراحی‌های توصیه شده برای استئوآرتریت شدید (مقاوم به درمان) شامل مفصل‌سازی (آرتروپلاستی) و مفصل‌خشکانی (آرترودز)، یا برداشتن تکه‌های استخوانی در پی معاینه با مفصل‌بین می‌باشد. مفصل‌بین (آرتروسکوپ) وسیله‌ای برای معاینهٔ داخل مفصل و تشخیص و عمل جراحی است. فعالیت ورزشی متوسط برای آرتروز مفید است. استراحت تنها در مرحله حاد بیماری که مفاصل خیلی دردناکند ضروری است. درمان فیزیکی برای توان‌بخشی عضلات و مفاصل (تنها برای موارد شدید). فیزیوتراپی یکی از درمان‌های قابل توجه در این بیماری است. در فیزیوتراپی، درمانگر با دادن تمرینات مناسب به بیمار و حرکات مفصلی و تحریکات اولتراسوند زمینه را برای بهبودی مهیا می‌کند ممکن است جلوگیری از حرکت زیاد مفصل لازم باشد (با استفاده از چوب‌های زیربغل، عصا، واکر و زانوبند کشی) تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف هندوانه در کاهش علائم آرتروز زانو و رماتیسم و تقویت دستگاه ایمنی و دفاعی بدن علیه عفونت‌ها نقش مؤثری دارد. عسل طبیعی به خاطر خاصیت ضد باکتری بالا و خواص ضد التهابی طبیعی آن ، محبوبیت زیادی در درمان درد مفاصل دارد. عسل به صورت طبیعی باعث کاهش التهاب مفاصل و کاهش درد می شود. برای آماده سازی، 2 قاشق غذاخوری عسل خالص را با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین به 1 فنجان چای سبز گرم اضافه کنید، این نوشیدنی عسل و دارچین را روزانه در صبح و شام استفاده کنید.

درمان آرتروز دست

در مراحل اولیه درمان غیرجراحی برای کاهش درد و افزایش عملکرد آن مورد استفاده قرار می گیرد . طبیعتاً در این مرحله باید الگوی زندگی را تغییر داده و از مجموع فعالیت هایی که به مفصل فشار می آورد پرهیز کرد . حرکاتی که با افزایش درد در مفصل مبتلا همراه می باشند طبیعتاً به آن مفصل صدمه می زند و باید از آنها پرهیز نمود . بی حرکت کردن مفصل مبتلا برای مدتی می تواند از التهاب به وجودآمده در آن مفصل کاسته و به کاهش درد کمک نماید . برای مفاصل انگشتان می توان از آتل انگشتی برای استفاده در شب و برای استخوان اول کف دست می توان از مچ شصت بندهایی که برای همین منظور ساخته شده است استفاده نمود . استفاده دوره ای از داروهای ضد التهاب غیر کورتونی در زمان افزایش درد به بهبود آن کمک می کند . گرما درمانی به طرق مختلف در کنار سایر درمان ها می تواند با کمک به کاهش التهاب مکمل درمان های دیگر باشد . فیزیوتراپی نیز گاهی به صورت موقت به کنترل عارضه کمک می نماید . تزریق موضعی کورتون گرچه باعث بهبود و درمان ساییدگی مفصل نمی شود ولی با اثر ضد التهابی مؤثری که دارد برای مدتی به بهبود درد کمک می کند . داروهایی با عنوان غضروف ساز وجود دارند که برای بهبود عوارض ناشی از آرتروز و ساییدگی تجویز می شوند . این داروها از مواد تشکیل دهنده غضروف با نام گلوکزآمین و کندرویتین تشکیل شده اند و توسط برخی از پزشکان تجویز می گردند . در مورد میزان و نحوه تأثیر این داروها اختلاف نظر وجود دارد و رسیدن به اطمینان در مورد تأثیر بخشی این داروها در درمان آرتروز نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری آینده دارد . در مواردی که درد و محدودیت ناشی از آرتروز شدید بوده و با درمان های نگهدارنده و غیرجراحی نتیجه مطلوب حاصل نشود ، از درمان به روش های جراحی استفاده می شود . روش های جراحی متعددی برای درمان آرتروز مفاصل دست (hand joints arthrosis) وجود دارد که پزشک معالج با در نظر گرفتن مسائل مختلف از جمله شدت عارضه ، مفصل مبتلا ، سن فرد و توقعات و انتظارات او از درمان یکی از این روش های درمانی را برمی گزیند . یکی از روش های جراحی خشک کردن مفصل مبتلا می باشد . در این روش درد بیمار بهبود پیدا می کند ولی توانایی مفصل برای خم و راست شدن از بین می رود . این نوع جراحی بیشتر برای مفاصل انتهایی انگشتان مورد استفاده قرار می گیرد . در نواحی دیگر در صورت نیاز به عمل جراحی ، مفصل مبتلا تحت بازسازی قرار می گیرد به این صورت که سطوح مفصلی مبتلا برداشته شده و در محل آن یا از بافت نرم پیرامونی مانند قسمتی از تاندون مجاور و یا از پروتزهایی که برای این منظور ساخته شده و در دسترس می باشد استفاده می شود . در این روش جراحی گرچه توانایی حرکت در مفصل حفظ می شود ولی قدرت و توان آن کاهش پیدا می کند . در مواردی که برجستگی های استخوانی در اثر آرتروز مفصل با فشار روی بافت ها و لیگامان های اطراف باعث ایجاد درد و محدودیت شده باشد ، می توان ضمن عمل جراحی اقدام به تراشیدن این زواید استخوانی نمود .

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو ♥ شکستگی

  • محسن عبدلی

سرطان نای

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۱ ب.ظ

سرطان نای

سرطان نای ،سرطان نای چیست،سرطان نای و مری،علائم سرطان نای،سرطان نای بند،سرطان نای و ریه،سرطان نایژه،سرطان نای و حنجره،نشانه سرطان نای،علت سرطان نای،علائم سرطان نای چیست،علائم سرطان نای و مری،علائم سرطان نای،علایم سرطان نای ومری،علائم اولیه سرطان نای،علائم سرطان مری و نای،علائم سرطان نای و حنجره،نشانه های سرطان نای

سرطان نای

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان نای و علائم ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرطان مری نوعی سرطان است که در لوله غذایی ایجاد می‌شود. این لوله غذایی که مری نام دارد، بین گلو و معده قرار دارد.

انواع سرطان نای

دو نوع سرطان مری وجود دارد که عبارتند از سرطان سلولی سنگ فرشی (سرطانی که در سلول‌های سنگ فرشی مری ایجاد می‌شود) و آدنوکارسینوم (سرطانی که در سلول‌ها شروع شده و باعث ترشح ماده‌های مخاطی و سایر مایع‌های احتمالی می‌شود) می‌باشد. سرطان نوع آدنوکارسینوم رایج‌ترین سرطان مری در بین افراد مبتلا است.

درمان سرطان نای با جراحی

چند نوع عمل جراحی برای سرطان مری وجود داردکه انتخاب آنها به محل واقع شدن تومور به مری بستگی دارد. جراح ممکن است تمام مری و یا فقط بخشی از آن را که حاوی تومور است خارج کند. معمولا جراح بخشی از مری را به همراه غدد لنفاوی و بافت های اطراف آن خارج می کند. بخشی از معده و یا حتی تمامی آن نیز ممکن است خارج شود. فرد می تواند در مورد این جراحی با پزک خود مشورت کند. پزش برشی را در فقسه ی سینه و یا شکم فرد برای خارج کردن تومور می زند. در اغلب موارد پزشک معده را بالا می کشد و آن را به باقی مانده ی مری متصل می کند و یا از قسمتی از روده ها برای اتصال مری به معده استفاده می کند. در صورت خارج کردن معده، جراح از قسمتی از روده ی فرد برای اتصال باقی مانده ی مری به روده ی کوچک فرد استفاده می کند. حین جراحی پزشک ممکن است لوله ای را جهت غذا رساندن به بدن فرد به روده ی وی وصل کند. این لوله کمک می کند تا مواد غذایی مورد نیاز فرد برای بهبودی کامل به بدن وی برسد. فرد ممکن است تا چندین روز پس از جراحی احساس درد داشته باشد. اما از مسکن ها برای کاهش درد استفاده می شود. قبل از انجام جراحی فرد باید با کادر درمانی خود درباره ی روش های تسکین این درد مشورت کند. این روش ها پس از جراحی برای تسکین درد فرد استفاده خواهند شد. کادر درمانی محل های برش و جراحی را از لحاظ نشت کردن مواد غذایی بررسی خواهد کرد. آنها همچنین پنومنی و سایر عفونت ها، مشکلات تنفسی، خون ریزی و مشکلات دیگر را نیز بررسی می کنند و در صورت نیاز درمان های اضافی را تجویز می کنند. بسته به نوع جراحی مدت زمان بهبودی فرد پس از جراحی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد ولی بیمار معمولا حداقل یک هقته در بیمارستان بستری می ماند.

درمان سرطان نای با پرتو درمانی

پرتو درمانی استفاده از اشعه ی X پرانرژی برای ازبین بردن سلول های سرطانی ست. این درمان فقط سلول های ناحیه ی درمان را تحت تاثیر قرار می دهد. پرتو درمانی می تواند قبل یا بعد از جراحی تجویز شود یا می تواند به جای جراحی به کار رود. برای درمان سرطان مری معمولا از ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود. پزشکان از انواع روش های پرتو درمانی زیر برای درمان سرطان مری استفاده می کنند: § پرتو درمانی خارجی: پرتو از طریق دستگاه بزرگی در خارج از بدن بیمار به وی تابانیده می شود. این دستگاه پرتو را به سمت منطقه ی تحت درمان هدایت می کند. این درمان در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. درمان معمولا 5 روز در هفته و طی چند هفته انجام می شود. § پرتو درمانی داخلی (براکی تراپی): پزشک از یک اسپری برای بی حس کردن گلو و دارویی برای بی حس کردن بیمار استفاده می کند. سپس لوله ای را از دهان به مری می فرستد. سورس رادیواکتیو از طریق لوله به محل تومور فرستاده می شود. پس از اتمام درمان لوله به بیرون کشیده می شود و هیچ اثری از رادیواکتیویته در بدن باقی نمی ماند. این درمان معمولا در یک جلسه انجام می شود. عوارض جانبی پرتو درمانی به دز پرتو و نوع آن بستگی دارد. پرتو درمانی خارجی به ناحیه ی سینه و شکم می تواند عوارضی از قبیل زخم گلو، دردی مشابه سوزش قلب، درد در معده یا روده ها ایجاد کند. از عوارض دیگر آن می توان به تهوع یا اسهال اشاره کرد. کادر درمانی برای کنترل این عوارض داروها و دستورالعمل هایی تجویز خواهند کرد. پوست ناحیه ی درمان ممکن است قرمز، خشک و حساس شود و موی آن ناحیه نیز بریزد. به ندرت نیز ممکن است به قلب، ریه ها و طناب نخاعی آسیب وارد شود. فرد ممکن است حین پرتو درمانی احساس خستگی شدید کند مخصوصا در هفته های پایانی درمان. این عارضه تا چند هفته پس از اتمام درمان نیز ممکن است ادامه داشته باشد. بیمار باید به خوبی استراحت کند در عین حال نباید تحرک خود را از دست بدهد. پرتو درمانی می تواند اختلالات بلع نیز برای بیمار داشته باشد. به عنوان مثال گاهی اوقات پرتو به مری آسیب وارد کرده و باعث ایجاد درد حین بلع غذا می شود یا می تواند موجب باریک تر شدن مری شود. برای باز نگه داشته شدن مری می توان از یک لوله ی پلاستیکی استفاده شود. اگر پرتو درمانی سبب اختلالات تغذیه ای شود غذا خوردن بیمار اندکی دشوار خواهد شد. برای دریافت یک برنامه ی غذایی مناسب کادر درمانی بیمار می تواند کمک کننده باشد.

درمان سرطان نای با شیمی درمانی

اکثر افراد مبتلا به سرطان مری شیمی درمانی دریافت می کنند. در این درمان از داروهایی برای ازبین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای سرطان مری داروهای شیمی درمانی معمولا به صورت وریدی تزریق می شوند. فرد این درمان را می تواند در کلینیک، مطب پزشک و یا خانه ی خود دریافت کند. برخی از بیماران برای دریافت این درمان باید بستری شوند. شیمی درمانی معمولا به صورت دوره ای انجام می شود. هر دوره ی درمانی شامل زمان تزریق دارو و استراحت پس از آن می باشد. عوارض جانبی این درمان به نوع دارو و میزان مصرف آن بستگی دارد. داروهای شیمی درمانی روی سلول های سرطانی که رشد سریع دارند اثر می گذارد اما ممکن است روی سلول های سالمی که رشد سریعی دارند نیز اثر بگذارد: § سلول های خونی: هنگامی که در اثر مصرف داروهای شیمی درمانی سطح سلول های سفید خون پایین می اید فرد مستعد عفونت یا خون ریزی می شود و احساس ضعف و خستگی شدیدی می کند. آزمایش خون فرد به طور مرتب توسط کادر درمانی چک می شود. در صورتی که سلول های خون فرد کم شوند پزشک ممکن است به طور موقت درمان را متوقف کند و یا دز دارو را کم کند. برخی از داروها نیز وجود دارند که می توانند سلول های سفید خون را بالا ببرند. § سلول های موجود در ریشه ی موها: شیمی درمانی می تواند سبب ریزش موها گردد. پس از اتمام درمان موهای بیمار مجددا شروع به رشد خواهند کرد اما رنگ و ضخامت آنها ممکن است اندکی تغییر کند. § سلول های مخاط سیستم گوارش: شیمی درمانی می تواند موجب کاهش اشتها، تهوع، استفراغ یا زخم دهان و لب ها شود. کادر درمانی بیمار داروها و توصیه هایی را جهت کنترل این عوارض به او می دهد. این عوارض معمولا پس از اتمام درمان برطرف می شوند. برخی از داروهایی که برای درمان سرطان مری استفاده می شوند ممکن است سبب لکه های پوستی، ریزش مو و خارش یا بی حسی دست و پاهای بیمار شوند. داروها و روش هایی برای کنترل این عوارض وجود دارند.

سرطان نای چیست

سرطان مری (به انگلیسی: Esophageal cancer) نوعی سرطان است که در لولهٔ غذایی، ایجاد می‌شود. این لولهٔ غذایی که مری نام دارد، بین گلو و معده قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل سختی در بلعیدن و کاهش وزن می‌شود. از نشانه‌های دیگرِ این بیماری می‌توان به درد هنگام بلعیدن، گرفتگی صدا، گره‌های لنفاوی متورم شده، (ایجاد غده) اطراف استخوان ترقوه، سرفهٔ خشک و احتمالاً سرفه کردن یا استفراغ خون اشاره کرد.

علائم سرطان نای

متأسفانه در ابتدا، بیمار علامتی ندارد ولی در مراحل پیشرفته بیمار دچار دیسفاژی (اختلال در بلع) می‌شود دشواری بلع زمانی بروز می‌کند که تقریباً ۷۵٪ قطر طبیعی مری اشغال شده باشد که ابتدا در مورد غذاهای جامد است ولی به تدریج حتی نوشیدن مایعات نیز دشوار می‌شود. کاهش وزن، احساس توده و برجستگی در گلو و بلع دردناک نیز ممکن است با پیشرفت بیماری دیده شوند. رگورژیتاسیون (بالا آمدن غذای هضم شده بدون زور و فشار) غذای هضم نشده همراه با تنفس بدبو، سکسکه که ممکن است با استفراغ و پنومونی آسپیراتیو (التهاب لایه‌های ریه) همراه باشد، از دیگر علائم این بیماری هستند. در صورتی که سرطان به خارج از مری انتشار یابد اغلب نخست به غدد لنفاوی می‌رود در مراحل بعدی به کبد، ریه‌ها، مغز و استخوانها گسترش می‌یابد. پیش آگهی سرطان مری در مراحل پیشرفته وخیم است. این بیماری در ایران به خصوص استان گلستان شایع است. علایم شایع شامل مشکل یا درد به‌هنگام بلع٬ کاهش وزن سریع٬ استفراغ مخاط خون‌آلود است.

تشخیص سرطان نای

در صورت پیدایش دشواری بلع یا علائم دیگر ارزیابی و تشخیص را می‌توان با آندوسکوپی یا رادیوگرافی با باریوم انجام داد. مزیت آندوسکوپی این است که امکان نمونه برداری از تومور را میسر می‌نماید.

علل سرطان نای

صرف دخانیات و الکل، سموم قارچی در سبزیجات ترش شده، رژیم غذایی پر چرب و حاوی روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، انواع ترشی و نوشابه گازدار و کنسرو، رژیم غذایی با پروتئین و کربوهیدرات کم، مصرف نیتروزامین که یک افزودنی غذایی است. افزایش سن، جنسیت (مردان سه برابر بیشتر نسبت به زنان)، تحریک طولانی مدت مری به وسیله اسید(بیماری رفلاکس معدهمری بارت (سلول هایی که مری را می پوشانند در اثر تماس طولانی مدت با اسید معده، شبیه سلول های پوشاننده معده می شوند) تماس شغلی با مواد شیمیایی همچون پرکلرواتیلن (این ماده در صنایع خشکشویی به کار می رود) مصرف زیاد مایعات خیلی داغ، آسیب های مری، کمبود شدید آهن، سابقه قبلی سرطان، بیماری آشالازی.

نشانه های سرطان نای چیست

مراحل اولیه سرطان اغلب بدون علامت هستند. مشکل در بلع غذا (دیسفاژی)، حالت تهوع، وجود درد در ناحیه سینه یا پشت سینه در زمان بلع غذا از نشانه های سرطان مری در مراحل بعدی است. دیگر نشانه های سرطان مری عبارتند از کاهش وزن، استفراغ خونی، سرفه در زمان بلع غذا گرفتگی صدا، رفلکس اسیدی، درد در ناحیه سینه و سوزش سر دل از دیگر علایم سرطان مری هستند. علایم سرطان مری شامل گره‌های لنفاوی متورم شده، ایجاد غده اطراف استخوان ترقوه نیز می شوند. تنفس بدبو، سکسکه که ممکن است با استفراغ و پنومونی آسپیراتیو (التهاب لایه‌های ریه) همراه باشد نیز از علایم سرطان مری است. تشخیص سرطان مری توسط آزمایشهای آندوسکوپی، مطالعه با باریوم، سی تی اسکن، پی ای تی اسکن و توراکوسکوپی صورت می گیرد.

پیشگیری از سرطان مری

خودداری از کشیدن سیگار و اجتناب از مصرف الکل درمان مناسب و سریع بیماری هایی که می توانند در ایجاد سرطان مری نقش داشته باشند. برخی تغییرات دیگر در شیوه زندگی مثل کاهش مصرف چربی، اجتناب از خوردن مایعات داغ، عدم مصرف نیتروزامین، مصرف مناسب میوه ها و سبزیجات. مصرف آرد گندم و مصرف چای داغ، شانس ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. حفظ وزن در سطح مناسب

پیشگیری از سرطان مری با طب سنتی

تعریق بیشتر بدن به وسیله ورزش

مصرف میوه‌ ها و سبزیجات

مصرف آب و آب جوش ولرم

نرمش و ورزش سبک مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا

پاکسازی بدن از سموم و انگل

درمان سرطان مری با طب سنتی

به منظور درمان سرطان مری با طب سنتی روشهای زیر را زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی پیگیری کنید.صبح ها میخک (قرنفل) میل کنید. شب قبل از خواب برگ سداب بخورید. مصرف سبزی هاى دارای برگ سبز تیره، سیب، گیلاس، انگور، خربزه، پیاز، نخودفرنگى، انواع لوبیا، آلو و کدو حلوایى داروهای شافیه، سنای مکی، طریفل، ثفا (داروی ترکیبی) نیز برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید زیر نظر پزشک متخصص با تجربه طب سنتی تجویز و مصرف شوند.

سرطان نای و مراجعه به پزشک

اگر علایم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر مبتلا به بیماری مری هستید، ریسک ابتلا به سرطان با برگشت اسید مزمن افزایش میابد ز پزشک خود بپرسید که چه علائم و نشانه هایی برای مشاهده این که وضعیت شما در حال بدتر شدن است. غربالگری برای سرطان مری به طور معمول انجام نمی شود ، به جز بیماران مبتلا به مری بارت به دلیل نشناختن گروه های پرخطر . اگر مری بارت دارید ، مزایا و معایب غربالگری را با پزشک بررسی کنید.

سرطان نای آدنو کارسینوم

از سلول های غدد ترشح مخاط در مری آغاز می شود. بیشتر در قسمت پایینی مری رخ می دهد. آدنو کارسینوم رایج ترین شکل سرطان مری در آمریکا است و عمدتا بر مردان سفید تاثیر می گذارد.

سرطان نای سنگ فرشی

سلول های سنگ فرشی مسطح هستند سلول هایی که سطح مری را تشکیل می دهند . سلول سنگ فرشی اغلب در قسمت بالایی ، میانی مری رخ می دهد. سلول سرطانی یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است. انواع نادر سرطان مری را small cell carcinoma, sarcoma, lymphoma, melanoma and choriocarcinoma.می توان گفت

فاکتورهای خطرناک در سرطان نای

عصبانیت در سلول های مری می شوند و ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهند عبارتند از :بیماری رفلکس

سیگار کشیدن

تغییراتی در سلولها

چاقی

نوشیدن الکل

رفلکس کیسه صفرا

بلع دشوار به دلیل اسفنکتر مری

عادت به نوشیدن مایعات داغ

نخوردن میوه و سبزیجات

تشعشاتی که برای درمان سینه یا شکم استفاده می شود

عوارض سرطان نای

مسدود شدن مری : سرطان ممکن است عبور غذا ومایعات را از مری مشکل و یا غیر ممکن کند. درد: سرطان مری پیشرفت میکند و موجب درد می شود. خون ریزی مری: سرطان مری می تواند باعث خونریزی شود. اگرچه خونریزی معمولا تدریجی است اما گاهی اوقات می تواند ناگهانی و شدید باشد.

کنترل سرطان نای

– روش های زیر ممکن است به تخفیف و کنترل علایم شما کمک نمایند . – وعده های غذایی کم حجم اما مکرر داشته باشید. – توصیه های پزشک مشاور تغذیه خود را رعایت نمایید تا غذاهایی میل کنید که قدرت شما را حفظ می نمایند و بعد از درمان درمان به شما مواد غذایی اضافی را که برای کمک به ترمیم و بهبود شما لازم هستند ، می رسانند . – استراحت و خواب کافی داشته باشید . – اگر پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز کرده است آن را مصرف نمایید . – در طی درمان و دوره بعد از آن، نگاه مثبت و امیدوار خود را به آینده حفظ نمایید . کنترل سرطان مری با درمان های موجود اندکی مشکل است. بنابر این بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بیماران در آزمایش های بالینی برای پیدا کردن روش های بهتر درمانی شرکت کنند. شرکت در این آزمایش ها اقدام مهمی برای تمامی بیماران مبتلا به این سرطان می باشد. ممکن است تیمی متشکل از چندین متخصص در درمان بیمار شرکت کنند. پزشک ممکن است بیمار را به متخصص دیگری ارجاع دهد. فرد ممکن است بخواهد توسط یک متخصص سیستم گوارشی معاینه شود. متخصص دیگری که در درمان مبتلایان به سرطان مری نقش دارند عبارتند از:جراح قفسه ی سینه، جراح انکولوژیست، متخصص رادیوتراپی-انکولوژی، پرستار انکولوژی یا متخصص تغذیه نیز ممکن است در کادر درمانی بیمار باشند. اگر مسیر هوایی فرد توسط سرطان مسدود شود فرد به متخصص سیستم تنفسی ارجاع داده می شود.

پیش بینی عمر افراد مبتلا به سرطان مری

اگر سرطان، در اولین مراحل خود تشخیص داده شود، شانس بیمار برای زندگی، بدون سرطان تا 5 سال بعد از درمان ، به خوبی ثابت شده است. متاسفانه بیشتر حالتهای سرطان مری ، فقط وقتی تشخیص داده میشوند که بیمار برای مشکل بلع خود، به نزد پزشک می رود. در این حالت هیچ درمانی نمیتواند ازگسترش آن جلوگیری کند ؛ چون هم مراحل آخر سرطان است و هم مری بسیار ضعیف است .

مراحل پیشرفت در سرطان نای

مرحله 1. این مرحله از سرطان در لایه‌های سطحی سلول‌های مری بیمار مشاهده می‌شود. مرحله 2. این مرحله از سرطان به لایه‌های عمیق‌تر مری نفوذ کرده و می‌تواند غدد لنفاوی نزدیک مری را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. مرحله 3. این مرحله از سرطان به عمیق‌ترین لایه‌های دیواره مری نفوذ کرده و بافت‌ها یا غدد لنفاوی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مرحله 4. در این مرحله سلول‌های سرطانی در سایر اعضای بدن بیمار نیز پخش می‌شوند.

بیشتر بخوانید : سرطان مری بدخیم ♥ مری بارت چیست ♥ عفونت گلو و گوش ♥ علائم سرطان قلبعوامل سرطان جگر

  • محسن عبدلی

سرطان دهان

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ب.ظ

سرطان دهان

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان,درمان سرطان دهان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان دهان,سرطان دهان را چگونه درمان کنیم,سرطان دهان در کودکان,سرطان دهان در بزرگسالان,سرطان دهان در نوزادان,سرطان دهان در بهار,سرطان دهان در تابستان,سرطان دهان در پاییز

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دهان و علائم و ععل ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان های دهانی (دهان، زبان، بخش هایی از بینی، گلو، لبها و حنجره) همگی کسانی هستند که از تنباکو استفاده می کنند.

علل سرطان دهان

مصرف کنندگان تنباکو : اکثر استفاده کنندگان هرگونه توتون مبتلا به این سرطان می شوند. در حقیقت کسانی که سیگار می کشن ۶ برابر بیش از کسانی که سیگار نمی کشند به این سرطان دچار می شوند.

مشروبات الکلی : الکل مداوم و سنگین یکی از موارد بسیار مهم ابتلا به این سرطان است. تقریبا می گویند که ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که این سرطان دارند اغلب به صورت تفریحی حتی مشروب می خوردند. دقیقا مثل افرادی که سیگار می کشند کسانی که الکل می خورند نیز ۶ برابر کسانی که الکل نمی خورند در معرض این سرطان هستند.

مشروبات الکلی و سیگار : استفاده همزمان از این دو ماده خطر ابتلا به این سرطان را دقیقا دو برابر می کند.

جنسیت : تحقیقات نشان داده که مرد ها دو برابر زن ها دچار این سرطان می شوند. شاید به دلیل این باشد که آنها به مقدار زیاد تری از سیگار و مشروبات الکلی نسبت به خانم ها استفاده می کنند.

سن : بعد از سن ۴۰ سالگی خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و میانگین سن ابتلا به این بیماری ۶۰ سال است.

فاکتور های خطرناک دیگر

عفونت های ویرووسی

عدم داشتن ایمنی کافی بدن

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش

اشعه های مربوط به محیط کار

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان

توجه داشته باشید که بعد از ۵ سال از شناسایی بیماری تنها ۵۰ درصد از مبتلایان بهبود پیدا می کنند. هرچه زودتر بیماری شناخته شود امکان بهبود نیز سریعتر رخ می دهد.

علائم و نشانه های سرطان دهان

درد و یا زخم های روی لب که به راحتی خوب نمی شود و یا اینکه به آسانی خونریزی می کند.

یک تکه گوشت اضافه سفید و یا قرمز در زیر زبان که از بین نمی رود.

برآمدگی در زبان، گلو و دهان

گلو دردی که در طول یک دوره خاص از بین نرود.

قورت دادن و جویدن همراه با دردسر و درد باشد.

اگر شما هر کدام از این علائم را دارید سریعا به دکترتان مراجعه کنید. مشاهده و چک کردن این سرطان یکی از کار های عادی در زمان دندان پزشکی است به همین دلیل کار بسیار ساده ای است که زمانی که برای تمیز کردن دندانهایتان می روید این موضوع را نیز پیگیری کنید.

سرطان دهان و گلو

سرطان دهان و زبان به صورت رشد غیر قابل کنترل سلول‌هایی تعریف می‌شود که باعث از بین بردن و آسیب به بافت‌های اطراف می‌شود. این سرطان با رشد توده و یا زخمی در دهان ظاهر می‌شود که برطرف نمی‌گردد. این سرطان ، که شامل سرطان لب، زبان، گونه‌ها، کف دهان، کام سخت و نرم، سینوس‌ها و ریه (گلو) است، در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند مرگبار باشد.

سرطان دهان چگونه است

این سرطان یکی از انواع کشنده سرطان است که در گروه سرطان‌های سر و گردن قرار دارد و ممکن است در هر یک از بخش‌های حفره‌ دهانی به وجود بیاید. بیشتر سرطان‌های دهانی از ناحیه زبان و کف دهان آغاز می‌شود. معمولا این سرطان از طریق دستگاه لنفاوی منتشر می‌شود. سلول‌های سرطانی که وارد دستگاه لنفاوی می‌شوند توسط مایعی شفاف و رقیق که لنف نامیده می‌شود به سایر نقاط منتقل می‌شود البته در بیشتر موارد سلول‌های سرطانی ابتدا در غدد لنفاوی نزدیک به گردن ظاهر می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده در سراسر جهان، در حال حاضر این سرطان جزء شایع‌ترین سرطان‌ها طبقه‌بندی می‌شود و تقریباً 5 درصد کل سرطان‌های بدن را شامل می‌شود خود یکی از عوامل شایع در مرگ و میر است. سرطان‌هایی که در ناحیه لب، زبان، لثه و یا مخاط دهان ایجاد می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. اما بروز این نوع سرطان بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود با توجه به این که احتمال بروز آن نیز به بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. دکتر اکبر فاضل دندان‌پزشک گفت: این سرطان در ابتدا ممکن است برای خود دهان باشد و یا به صورت ثانویه بوده و منشأ دیگری داشته باشد و در دهان خودش را نشان می‌دهد. در هر صورت دهان نشان دنده بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌های دیگر است که اگر دندان پزشک به موقع متوجه آن شود برای بیمار بسیار کمک کننده خواهد بود.

تشخیص سرطان دهان

هر چقدر تشخیص این سرطان زودتر انجام بگیرد بهتر است. اگر قبل از آنکه سرطان دهان گسترش پیدا کند، تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن افراد مبتلا تا 90 درصد افزایش پیدا می کند. متاسفانه در 40 سال گذشته میزان زنده ماندن افراد مبتلا به این سرطان پیشرفت خاصی را نشان نداده است و می توان علت اصلی این قضیه را در تشخیص دیر هنگام علایم این سرطان دانست. در واقع بیش از دو سوم افراد مبتلا به این سرطان در مراحل آخر سرطان متوجه علائم سرطان شده و این سرطان آنها تشخیص داده می شود.

عوامل خطرزای سرطان دهان

میزان شیوع این سرطان در حال افزایش است و همچنین حداقل سن ابتلا به این سرطان در حال کاهش است (اگر چه هنوز هم بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهان بالای 40 سال سن دارند.) مصرف دخانیات اصلی ترین علت ابتلا به سرطان دهان است تا آنجا که سه نفر از هر چهار نفر مبتلا به این سرطان به علت مصرف دخانیات به این سرطان دچار می شوند. مایکل داگلاس عادت داشت که هر روز نصف پاکت سیگار بکشد که البته در سال های اخیر این عادت بد خود را ترک کرده است. نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی نیز می تواند باعث ایجاد سرطان دهان شود. افرادی که به صورت همزمان هم سیگاری هستند و هم الکلی هستند تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. یافته های اخیر نشان می دهد که سرطان دهان با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV – یک عفونت مقاربتی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان منتقل می شود.) در ارتباط است. رژیم غذایی نامناسب یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان دهان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه ی ماهی، سبزیجات، میوه ها و تخم مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را کمتر کند. در گذشته بیشتر افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشکیل می دادند اما امروزه با تغییر عادت سیگار کشیدن و مصرف الکل در زنان، میزان ابتلای زنان به این سرطان در حال افزایش است. تا سی سال پیش مردان مبتلا به سرطان دهان 5 برابر زنان بودند اما امروزه این میزان به دو برابر رسیده است.

درمان سرطان دهان

بعد از تشخیص، درمان این سرطان می تواند شامل ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. همچنین ممکن است عمل جراحی نیز الزامی باشد که این عمل می تواند باعث تغییر صدا و یا به طور کلی از دست دادن صدای فرد مبتلا شود. به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت عوامل خطرزا برای این سرطان و پیشگیری از آنها می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد. مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند در تشخیص سرطان به شما کمک کند. تقریبا نیمی از سرطان های دهان توسط دندانپزشک ها تشخیص داده می شود. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و چنانچه هر گونه مشکلی در دهان خود حس می کنید حتما به ایشان اطلاع بدهید.

پیشگیری از سرطان دهان

1. حداقل ماهی یک‌بار این آزمایش را انجام دهید

از نور و یک آینه کمک بگیرید. لب‌ها و جلوی لثه‌ی خود را ببینید و لمس کنید. سرتان را عقب برده و سقف دهان خود را ببینید و لمس کنید. زبان خود را بیرون آورده و تمام سطوح را ببینید و کف دهان خود را بررسی کنید. گلوی خود را ببینید. غدد یا غدد لنفاوی در دو طرف گردن یا زیر فک را لمس کنید. در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر در ظاهر دهان یا هر یک از علائم و نشانه‌های ذکر شده در این مطلب فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

2. برنامه‌ منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید

هیچ گاه برنامه‌ی خود را برای معاینه عقب نیاندازید. چرا که گاهی خال یا زخم‌های ایجاد شده در دهان کوچک‌تر از آن هستند که خودتان بتوانید آن‌ها را مشاهده کنید. انجمن سرطان آمریکا آزمایش سرطان دهان را برای افراد بالای 20 سال، هر 3 سال  و برای افراد بالای 40 سال، هرسال توصیه می‌کند. تشخیص سرطان دهان در مراحل اولیه‌ی آن شانس درمان موفقیت آمیز را در بیماران افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید : درمان بوی بد دهان ♥ برفک دهان چیست ♥ سرطان لب و علایم آن ♥ سرطان لثه چه علائمی دارد

  • محسن عبدلی

تب و لرز

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱ ب.ظ

تب و لرز

تب و لرز ،تب و لرز در کودکان،تب و لرز به انگلیسی،تب و لرز در بارداری،تب و لرز و اسهال نشانه چیست،تب و لرز و بدن درد،تب و لرز قبل از پریود،تب و لرز و حالت تهوع،تب و لرز سرماخوردگی،تب و لرز در کودکان نشانه چیست،تب و لرز در کودکان،درمان تب و لرز در کودکان،علت تب و لرز در کودکان،علائم تب و لرز در کودکان،تب و لرز در کودک،تب و لرز شدید در کودکان،تب و لرز ناگهانی در کودکان

تب و لرز

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد تب و لرز و راه های درمان آن صحبت کنیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تب و دمای بالای بدن و هم‌زمان داشتن احساس سرما و لرز یکی از شگفتی‌های بدن انسان است. آیا سیستم تنظیم‌کننده‌ی دمای بدن هنگام تب و لرز دچار مشکل شده است؟ چون میکروب‌ها در دمای بالای ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد توان رشد و نمو ندارند، بخشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن میکروب‌ها، بالا بردن دمای بدن است. درواقع، تب نشانه‌ی مبارزه‌ی بدن با عوامل بیماری‌زا است، اما چرا هم‌زمان با وجود دمای بالای بدن، احساس سرما می‌کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی علت تب و لرز و مراقبت‌های بعد از آن صحبت کنیم.

تب و لرز در کودکان

بیشتر والدین از تب می ترسند. با افزایش دمای بدن کودک ضربان قلب آن ها بالا می رود. این ترس در زمستان شدیدتر است زیرا احتمال آنفولانزا نیز وجود دارد. بیشتر والدین فکر می کنند تب خطرناک است اما در بیشتر موارد موضوعی جدی نیست. در واقع تب خوب است؛ تب نشان می دهد سیستم ایمنی بدن کودک کار خود را به خوبی انجام می دهد و در مقابل عفونت و سرما واکنش نشان می دهد. مغز به دمای بدن دستور می دهد افزایش یابد، در این حالت گلبول های سفید خون به مبارزه با ویروس ها و باکتری های می پردازند و آن ها را از بین می برند. نکته جالب این است که کودکان تب تا دمای 41 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند و هیچ اتفاقی برای آن ها نمی افتد. دمای بدن کودک شما هیچ گاه به 41 درجه نمی رسد ولی مراقب باشید. اقداماتی که باید در هنگامی که کودک تب دارد انجام دهید به سن او بستگی دارد. اگر فرزند شما زیر سه ماه است و دمای بدنش بالای 38 درجه سانتیگراد است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. زیرا سیستم دفاعی بدن نوزاد کامل نشده است بنابراین به عفونت هایی مانند مننژیت و ذات الریه حساس است؛ علائم این عفونت ها تب است. برای نوزادان 6-3 ماه در صورتی که دمای بدن به 38.3 درجه سانتیگراد رسید با پزشک تماس بگیرید. با جدول کنترل تب نوزاد با استامینوفن آشنا باشید. اگر فرزند شما بالای 6 ماه است و دمای بدنش به 39.5 درجه سانتیگراد رسید و یا دمای بدنش به 39 درجه سانتیگراد رسید و علائمی مثل سرفه، گلودرد، آب ریزش بینی، بدن درد، سردرد، لرزش، خستگی و اسهال مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. این ها علائم آنفولانزا می باشد که تا 24 ساعت پس از تب ظاهر می شوند؛ در این حالت پزشک توصیه می کند برای کاهش علائم قرص های ضد ویروسی تامیفلو به فرزندتان بدهید.

تب و لرز در بارداری

اگر تب کرده‌اید یا احساس لرز می‌کنید، ممکن است به یکی از این مشکلات رایج دچار شده باشید. نگران نباشید، چون این نشانه‌ها موقت و قابل درمان هستند.تا 10 درصد از زنان باردار در مرحله‌ای از بارداری‌شان به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند. سیستم ادراری شما شامل مجرای ادرار، مثانه، حالب و کلیه‌ها هستند. عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد این دستگاه می‌گردد و تکثیر می‌شود. بیشتر عفونت‌های دستگاه ادراری مربوط به عفونت مثانه هستند و اگر در همان زمان بروز با آنتی بیوتیک و مایعات زیاد درمان شوند، جدی نیستند. اما عفونت مثانه اگر درمان نشود و باقی بماند می‌تواند به کلیه‌ها برسد و انواع مختلفی از مشکلات را مانند زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و … را ایجاد کند.آنفلوانزا : شما ممکن است در مرحله‌ای از زندگی‌تان، تب، لرز، درد، سرفه، تهوع و استفراغ که علایم ابتلا به آنفلوآنزا است را تجربه کرده‌اید، بنابراین می‌دانید که خیلی جالب نیست. زنان باردار در معرض خطر بالاتری از ابتلا به آنفلوآنزا و سخت مریض شدن از آن قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها سرکوب شده است.

تب و لرز و اسهال نشانه چیست

درد شکم و لرز با هم ممکن است در نتیجه یک بیماری عفونی باکتریایی و یا ویروسی باشد.بیماری های مرتبط با درد شکم و لرز عبارتند از:

آپاندیسیت

اسهال و استفراغ ویروسی یا باکتریایی

مونونوکلئوز عفونی

مالاریا

مننژیت

ذات الریه

عفونت مجاری ادراری

التهاب کیسه صفرا

پانکراتیت

در موارد نادر، درد شکم و لرز نتیجه یک حمله قلبی می باشد. در این مورد، علائم دیگری نیز وجود دارد.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

1- یک پارچه را داخل آب سرد بخیسانید و آب اضافه آن را بگیرید و بر روی سر، پا و بازوها قرار دهید تا دمای بدن کاهش یابد. همچنین می توانید پارچه سرد را بر روی پیشانی و پشت گردن قرار دهید. لباس های باید به طور مرتب بعد از چند دقیقه عوض شود. این روش برای حالتی که دمای بدن خیلی بالا است مناسب است و برای تحت کنترل نگه داشتن دمای بدن مفید است. همچنین می توانید در وان، آب ولرم بریزید و به بدن اجازه دهید آرام شود. دوش بگیرید هر چند خیلی ایده خوبی نیست. سعی کنید استراحت کنید تا بدن با بیماری مبارزه کند. نکته: از آب خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث می شود دمای داخلی بدن خیلی افزایش یابد.

2-ریحان گیاهی مناسب برای کاهش تب است. این گیاه به صورت آنتی بیوتیک نیز موجود است. خاصیت ترمیم این گیاه به کاهش دمای بدن به سرعت کمک می کند. بیست برگ ریحان را همراه با یک قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده در یک فنجان آب بریزید و بجوشانید تا نصف شود. مقداری عسل به آن بیفزایید و این محلول را به مدت سه روز، روزی دو یا سه بار بخورید یک قاشق چایخوری ریحان را با یک چهارم قاشق چایخوری فلفل در یک فنجان آب بجوشانید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس محلول را هم بزنید و چای را بنوشید. روزی دو یا سه بار این محلول را بخورید تا بهتر شوید.

3-سرکه سیب ماده ای مناسب برای کاهش دمای بدن است. این ماده به سرعت تب را کاهش می دهد و اسید موجود در آن به کاهش دمای پوست کمک می کند. همچنین این ماده غنی از مواد معدنی است و به افزایش مواد معدنی کاهش یافته در بدن و موادی که کمبود آن ها باعث تب شده است کمک می کند. نصف فنجان سرکه سیب به آب ولرم حمام بیفزایید و ده دقیقه در آن دراز بکشید. بعد از بیست دقیقه بهبود را مشاهده می کنید. هنگامی که تب بالا رفت دوباره این کار را تکرار کنید. یک پارچه را در مخلوط سرکه سیب و آب قرار دهید (سرکه سیب نصف آب باشد). پارچه را فشار دهید و روی شکم و پیشانی خود قرار دهید. همچنین می توانید پارچه را دور یکی از پاهای خود بپیچید. هنگامی که پارچه گرم شد آن را با پارچه ای جدید جایگزین کنید و در محلول سرد قرار دهید. این کار را تکرار کنید تا تب کاهش یابد. دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را روزی دو یا سه بار بخورید.

4-طبیعت گرم سیر باعث کاهش دمای بدن و افزایش عرق کردن می شود. همچنین مواد سمی را از بدن خارج می کند و بهبود را سرعت می بخشد. همچنین سیر ضد باکتری و ضد قارچ است و عفونت را از بین می برد. یک حبه سیر را نصف کنید و در آب داغ قرار دهید. بگذارید ده دقیقه بماند سپس آن را روزی دو بار بخورید تا بهتر شوید. ترکیب دو سیر له شده و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. سپس ترکیب حاصل را بر روی هر پا قرار دهید و چند نقطه از پا را نپوشانید. بگذارید ترکیب در هنگام خواب بر روی پا بماند. این ماده باعث کاهش دمای بدن در طول شب می شود. نکته: سیر برای خانم های باردار و بچه های کوچک توصیه نمی شود.

علت تب و لرز در بزرگسالان

1- بیماری ویروسی بیماری های ویروسی شایع ترین علت تب در افراد بزرگسال هستند، مانند بیماری آنفلوآنزا. 2- بیماری باکتریایی عفونت های باکتریایی ایجادکننده تب، می توانند روی هر کدام از اندام های بدن تأثیر بگذارند. این بیماری ها با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. 3- عفونت قارچی عفونت قارچی در هر اندامی می تواند دیده شود. برای درمان این نوع عفونت، از داروهای ضد قارچ استفاده می شود. 4- تماس با حیوانات برخی افرادی که با حیوانات سروکار دارند، در معرض آلودگی با باکتری های نادری هستند که باعث تب می شوند. این باکتری ها در چهارپایان اهلی، شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و در ادرار حیوانات بیمار وجود دارد. در این نوع علاوه بر تب، سردرد، درد عضلات و مفاصل نیز دیده می شود. 5- مسافرت هر کسی که مسافرت می کند خصوصا به خارج از کشور، می تواند در اثر غذاهای جدید، مسمومیت ها، حشرات و بیماری های قابل پیشگیری با واکسن دچار تب شود.

بیشتر بخوانید : ویروس تب زرد ♥ تب یونجه چیست ♥ تب مالت و درمان آن

  • محسن عبدلی

مارچوبه

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۶ ب.ظ

مارچوبه

مارچوبه چیست,مارچوبه در غذا,مارچوبه به انگلیسی,مارچوبه در جدول,مارچوبه طرز تهیه,مارچوبه خواص,خواص مارچوبه خشک و سبز و سفید و تازه,مارچوبه در بارداری

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

به گزارش ساتی جسارت مارچوبه گیاهی گلدار است که بومی بیشتر مناطق اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیا است.مار چوبه گیاهی علفی چندساله و دوپایه از راسته مار چوبه، تیرهٔ مارچوبگان (Asparagaceae) و سردهٔ مارچوبه (Asparagus) است.گل‌های بسیار کوچک آن در روی پایه‌های نر و ماده قرار دارند. گل‌های آن دارای ۶ کاسبرگ و ۶ گلبرگ و ۶ پرچم و یک مادگی سه برچه‌ای است گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز بوده، کاملاً از گل‌های ماده که معمولاً به رنگ قرمز در می‌آیند قابل تشخیص می‌باشند.معمولاً برداشت مار چوبه از سال سوم، یعنی دو سال بعد از انتقال تاج آن به محل اصلی آغاز می‌شود.محل کاشت آن در ایران، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است و پرورش آن در دزفول رواج پیدا کرده‌است.همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان بصورت خودرو رشد میکند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود.مار چوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف است. جالب است بدانید که مار چوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید برگهای آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تائی خارج می گردد.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

خواص داروئی مارچوبه

گفتنی است که بعلت زیبا بودن این گیاه را بصورت تزئینی در باغچه ها می کارند مار چوبه را در اوائل پائیز می چینند و بهترین فصل چیدن آن پاییز است .جالب است بدانید که این گیاه از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است و حتی در اهرام ثلاثه مصر نقاشی هایی وجود دارد که مار چوبه را نشان می دهد .قابل ذکر است که مار چوبه را می توان بصورت مختلف مصرف کرد . باید مار چوبه را با کمی آب و حرارات کم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت .آب مار چوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح می باشد . وقتیکه مار چوبه می خرید دقت کنید تازه است یا مانده .در واقع شاخه های مار چوبه تازه راست و نرم بوده و نوک آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوک آن باز باشد نشانه این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است و بهتر است استفاده نشود.گفتنی است که از نظر طب قدیم ایران مار چوبه گرم و خشک است پس آنهایی که سرد مزاج هستند باید آنرا با عسل بخورند و آنهایی که گرم مزاج هستند باید آنرا با سرکه بخورند .قابل ذکر است که مار چوبه گیاهی است ادرار آور و دارای خواص زیادی می باشد.جالب است که بدانید خوردن آن دید چشم را تقویت می کند.قابل ذکر است که برای تقویت نیروی جنسی مفید می باشد. لازم است بدانید که ضعف مثانه را رفع می کند در واقع برای تقویت قلب مفید می باشد. ملین است و یبوست را رفع می نماید. مار چوبه تب بر می باشد.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

مارچوبه و مو

مصرف مار چوبه مانع از ریزش مو می شود.بنابراین کسانی که دارای موها کم پشت هستند و ریزش مو دارند حتما زا گیاه مار چوبه استفاده نمایند.

مارچوبه در ایران

محل کاشت آن در ایران، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان و روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان در فروردین ماه بصورت خودرو رشد میکند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. کاشت این گیاه در شهرستان دزفول رواج پیدا کرده است.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

مارچوبه خشک

مار چوبه را برای بیماران مبتلا به استسقا و بعضی ناراحتی های قلبی که در اثر آن بافت های بدن آب می آورند و بعضی از انواع یرقان استفاده می کنند مقدار خوراک آن از عصاره ریزم ها و ریشه های تازه گیاه چهل تا پنجاه گرم و اگر اندام خشک گیاه باشد یعنی ریشه های خشک شده باشند پنجاه گرم خشک شده را جوشانده و آب صاف شده را می خورند، لازم به ذکر است که افراد مبتلا به ناراحتی های عصبی و دارندگان سنگ کلیه و رماتیسم های مزمن در خوردن آن مجاز نیستند.

خواص مارچوبه

1)خوردن آن دید چشم را تقویت می کند 2)برای تقویت نیروی جنسی مفید است 3)ضعف مثانه را برطرف می کند 4)برای تقویت قلب مفید است 5)ملین است و یبوست را برطرف می کند 6)تب بر است 7)مار چوبه بعلت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده کنند . 8) مار چوبه به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند

طرز پخت مارچوبه

مار چوبه را ممکن است درسته پخت و یا طول ۲ تا ۳ انگشت برید و بعد طبخ کرد. سر مار چوبه معمولا لطیفتر از ته ان است ممکن است سر انرا بطول ۳ انگشت برید و به مصرف تزیینات کنار غذا رسانید، در هر حال برای پختن مار چوبه نیز اب را جوش می اوریم و مار چوبه را در اب جوش میریزیم و می گذاریم اب ان که رفت با کره و انواع سس به مصرف می رسانیم.(در صورتیکه مار چوبه کمی سفت و ریشه دار باشد باید یک ورقه روی انرا تراشید و از مغز نرم ان استفاده کرد.)

خواص مارچوبه سبز

محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌ اند که عصاره ی مارچوبه حاوی اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که می ‌تواند حالت خواب آلودگی و کسالت را برطرف کند و از سلول های کبدی در برابر مواد سمی محافظت نماید. مارچوبه در عین حال خاصیت ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد و ادرار آور نیز می باشد. هر 100 گرم مارچوبه فقط 20 کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پُرکالری است. مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می کند. فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می‌ شود. فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، 66 درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود. برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید. دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

مارچوبه در بارداری

خوردن ۴ برگ از مارچوبه می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین کند. اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند بسیار ضروری است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مکمل‌های اسید فولیک خطر زایمان زودرس را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

بیشتر بخوانید : کلم بروکلی در بارداری ♥ اسفناج در بارداری ♥ کرفس و کم کاری تیروئید

  • محسن عبدلی

آزمایش اسپرم

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۵ ب.ظ

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم ،آزمایش اسپرم چگونه انجام میشود؟،آزمایش اسپرموگرام،آزمایش اسپرم در خانه،آزمایش اسپرم خانگی،آزمایش اسپرم به انگلیسی،آزمایش اسپرم نرمال،آزمایش اسپرم Progressive،آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت،آزمایش اسپرم مردان چگونه است،ازمایش اسپرموگرام چگونه انجام میشود،آزمایش اسپرم چگونه انجام میشود،آزمایش اسپرم مردان چگونه انجام میشود

آزمایش اسپرم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آزمایش اسپرم و طریقه خواندن و تفسیر آن صحبت کینم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

آزمایش اسپرم

آزمایش مایع منی (Semen Analysis Test) میزان اسپرم تولید شده توسط مرد را اندازه گیری میکند. همچنین در این آزمایش تعداد و کیفیت اسپرم نیز قابل بررسی است. آزمایش آنالیز مایع منی یا آزمایش آنالیز اسپرم معمولا یکی از نخستین تستهایی است که کمک میکند تا مشکلات ناباروری در مردان تشخیص داده شود. به طور کلی مشکلات مربوط به مایع منی و اسپرم، در میان یک سوم از زوجهایی که به ناباروری مبتلا هستند مشاهده میشود.

تفسیر آزمایش اسپرم

پارامتر اصلی در تعیین کیفیت مایع منی ، تحرک اسپرمها است . چون  اسپرمهای غیر متحرک قادر به عبور  از مجاری تناسلی زن نبوده و نمی تواند  تخمک را بارور سازد .در طبقه بندی قدیم چهار درجه بندی برای حرکت اسپرم ها در نظر گرفته شده بود که پس از مشاهده اسپرم ها در زیر میکروسکوپ برحسب میزان سرعت آن ها در این چهار گروه با معیار درصد بیان می شدند. که به صورت A و B و C و D یا ۴ و ۳ و ۲ و۱ تعریف می گردد. که A معادل ۴ بوده و به معنی حرکت سریع اسپرم ها می باشد. همچنین D معادل ۱ بوده و به معنی اسپرم های بدون حرکت یا immotile می باشد. در این تقسیم بندی حداقل حرکت A > 25% یا A+B > 50% باید باشد. کمبود حرکت اسپرم ها، آستنوسپرمی نامیده می شود.

در سیستم گریدینگ (درجه بندی) جدید سرعت اسپرم اهمیت کمتری دارد و این که اسپرم حرکت رو به جلو داشته باشد، در اولویت قرار دارد و حرکت اسپرم ها در ۳ گروه تقسیم میگردد:

  1. حرکت پیشرونده Progressive motility
  2. حرکت غیر پیشرونده Non progressive motility
  3. بی حرکت Immotile

در این سیستم درصد حرکت پیشرونده اسپرم ها (Progressive motility) حداقل ۳۲% و کل اسپرم های دارای حرکت باید حداقل ۴۰% باشند.

چگونه آزمایش اسپرم بدهیم

بهتر است نمونه با دست و با روش تحریک مصنوعی (masturbation) و بدون بکار بردن صابون یا مواد لغزنده کننده که می توانند اسپرم کش باشند تهیه شود. به هیچ عنوان از کاندوم برای جمع آوری نمونه نباید استفاده نمود. البته در برخی مراکز کاندوم های مخصوص بدون مواد آسیب رسان به اسپرم ها وجود دارد، که می توان با سهولت بیشتری نمونه داد. اگر نمونه با روش نزدیکی تهیه شود، احتمال آلودگی نمونه با ترشحات واژن و نتایج کاذب وجود دارد. دقت شود که تمام نمونه در ظرف ریخته شود و بهتر است با در دست گرفتن ظرف نمونه گیری دمای آن را به دمای بدن نزدیک نمود.

شرایط آزمایش اسپرم

برخلاف اینکه در جامعه ما بلافاصله بعد از اینکه زن و شوهری در باروری دچار مشکل می‌شوند، از خانم می‌خواهند آزمایش بدهد، توصیه می‌شود در مرحله اول مرد با انجام این آزمایش بررسی شود و برای انجام آن باید حداقل ٣ روز و حداکثر ۵ روز از آخرین انزال در آقایان گذشته باشد.

wbc در آزمایش اسپرم

میزان طبیعی WBC یا گلبول سفید کمتر از ۱۰ در میلی لیتر است. مقادیر بیشتر از این مطرح کننده عفونت یا التهاب مایع منی بوده و لکوسیتوسپرمی نامیده می شود و نیاز به آنتی بیوتیک دارد .

جواب آزمایش اسپرم

مایع شدن سیمن ( Liquefacation time )

مایع منی ، مایعی ویسکوز(کشدار)  ، کدر ، سفید یا خاکستری و دارای بوی تند و زننده است و بلافاصله بعد از انزال منعقد (لخته) می شود . در دمای 37 درجه سانتی گراد در عرض  45-5 دقیقه به حالت شفاف و مایع در خواهد آمد . در یک نمونه طبیعی ، مایع شدن ( لیکوفیکیشن ) ، ظرف 30 دقیقه کامل می شود .

* حجم مایع منی ( Volume )

بعد از مایع شدن کامل ، تمام نمونه بوسیله پی پت و یا سرنگ به لوله آزمایش منتقل می شود و در این زمان حجم مایع منی اندازه گیری می شود . حجم نرمال مایع منی بین 1.5 تا 5 میلی لیتر است که حتماً باید در هر اسپرموگرام قید شود .

* ویسکوزیته ( Viscosity )

ویسکوزیته منی نیز مانند سایر مایعات با درجه حرارت تغییر کرده و گذشت زمان نیز آن را کاهش می دهد . بعد از مایع شدن کامل می توان به راحتی با مکش سرنگ میزان ویسکوزیته را مشخص نمود که به یکی از صورتهای زیر قابل مشاهده است :

Thin : آبکی بوده و به راحتی از پی پت خارج می شود .

Normal : حالت ژله ای یا آبکی نداشته و بصورت قطره قطره از پی پت ( سرنگ ) خارج می شود .

Some what thick : قدری حالت ژله ای دارد و به راحتی از پی پت ( سرنگ ) خارج می شود .

Thick : حالت ژله مانند شدیدی داشته و به راحتی نمی توان آن را به داخل سرنگ کشیده و یا از آن خارج نمود .

آنالیز آزمایش اسپرم

Concentration : غلظت اسپرم های زنده در واحد حجم – میلی لیتر

% Motility : درصد اسپرم های متحرک

% Morphology : درصد اسپرم های دارای مورفولوژی نرمال

Functional Sperm Concentration = FSC : غلظت اسپرم های دارای مورفولوژی نرمال و حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b در واحد حجم – میلی لیتر

Motile Sperm Concentration = MSC : غلظت اسپرم های دارای حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b در واحد حجم – میلی لیتر

Sperm Motility Index = SMI : اندکس کیفیت تمام نمونه با در نظر گرفتن تعداد و حرکت و مورفولوژی و میزان فضای آکروزومی اسپرم

Total Sperm in Sample : تعداد کل اسپرم های زنده در کل حجم نمونه

Total Functional Sperm in Sample : تعداد کل اسپرمهای دارای مورفولوژی نرمال و متحرک پیشرونده گرید ۳ و ۴ در کل حجم نمونه

Total Motile Sperm : تعداد کل اسپرم های متحرک در کل حجم نمونه

آزمایش اسپرم در خانه

در آزمایشگاه های مراکز ناباروری معمولا اتاق ویژه نمونه گیری در اختیار زوجین قرار می گیرد، اما اگر نمونه دادن در این مکان ها دشوار باشد، میتوان نمونه را در منزل تهیه نمود و کمتر از نیم ساعت در دمای بدن (ظرف نمونه چسبیده به بدن)، آن را به آزمایشگاه رساند.ظرف نمونه گیری باید از آزمایشگاه گرفته شود و کاملا تمیز باشد. دهانه ظرف نیز باید به اندازه کافی گشاد باشد. نمونه باید حداکثر طی یک ساعت پس از انزال مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش اسپرم خانگی

با یک روش خیلی ساده در منزل می توانید به وجود نطفه در مایع منی خود پی ببرید. این آزمایش فقط برای تشخیص وجود نطفه یا اسپرم در مایع منی می باشد. جهت انجام این تست یک لیوان یا ظرف دیگری را از آب پر نمایید به طوری که سر پر نباشد. همچنین این آزمایش به مقداری از منی مرد نیاز دارد. بهترین روش برای جمع آوری مایع منی ، آمیزش منقطع با همسر می باشد. در این نوع آمیزش ، پس از دخول آلت و زمانی که مرد قصد انزال دارد بلافاصله آلت خود را از واژن خانم بیرون کشیده و منی را در خارج از بدن زن می ریزد. پس از آن مقداری از منی خارج شده را به آرامی بر روی آب موجود در لیوان یا ظرف قرار داده و مدتی صبر نمایید. اگر مایع منی دارای اسپرم یا نطفه باشد پس از مدتی ، منی قرار داده شده روی آب ته نشین شده و پایین خواهد رفت. اگر مایع منی پس از گذشت زمان کمی که لازم است (حدود چند دقیقه) پایین نیامده و همچنان بر روی آب باقی ماند نتیجه می توان گرفت که مایع منی به احتمال زیاد بدون نطفه می باشد.

آزمایش اسپرم نرمال

تعداد اسپرم ها یا( Sperm count ) یا (Density): تعداد نرمال اسپرمها ۱۵ میلیون در یک سی سی مایع منی یا ۴۰ میلیون اسپرم در کل حجم انزال میباشد . اگر تعداد اسپرم ها کمتر از ۱۵ میلیون باشد الیگو اسپرمی و اگر تعداد اسپرم ها صفر باشد آزوسپرمی نامیده می شود.

آزمایش اسپرم برای تعیین جنسیت

در این روش سلول های جنسی مردانه (اسپرم) حاوی کروموزوم x توسط لیزر نشان دار شده، سپس توسط دستگاهی این سلول ها از سلول های جنسی حاوی کروموزوم y بی نشان جدا می شوند. سپس بنا به خواست والدین اگر که دختر بخواهند اسپرم x دار و اگر پسر بخواهند اسپرم y دار با تخمک لقاح داده می شود که معمولا از این روش در IVF برای لقاح استفاده می کنند و یا اسپرم ها را به رحم مادر تزریق می کنند.

بیشتر بخوانید : علت درد بیضه سمت چپدرمان درد بیضه راستآزمایش گروه خونی چیستآشنایی با آزمایش خونرابطه جوز هندی و تعیین جنسیتارتباط کاسنی و تعیین جنسیتخوردن جوز هندی و پسردار شدن

  • محسن عبدلی