مارچوبه

مارچوبه چیست,مارچوبه در غذا,مارچوبه به انگلیسی,مارچوبه در جدول,مارچوبه طرز تهیه,مارچوبه خواص,خواص مارچوبه خشک و سبز و سفید و تازه,مارچوبه در بارداری

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

به گزارش ساتی جسارت مارچوبه گیاهی گلدار است که بومی بیشتر مناطق اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیا است.مار چوبه گیاهی علفی چندساله و دوپایه از راسته مار چوبه، تیرهٔ مارچوبگان (Asparagaceae) و سردهٔ مارچوبه (Asparagus) است.گل‌های بسیار کوچک آن در روی پایه‌های نر و ماده قرار دارند. گل‌های آن دارای ۶ کاسبرگ و ۶ گلبرگ و ۶ پرچم و یک مادگی سه برچه‌ای است گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز بوده، کاملاً از گل‌های ماده که معمولاً به رنگ قرمز در می‌آیند قابل تشخیص می‌باشند.معمولاً برداشت مار چوبه از سال سوم، یعنی دو سال بعد از انتقال تاج آن به محل اصلی آغاز می‌شود.محل کاشت آن در ایران، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است و پرورش آن در دزفول رواج پیدا کرده‌است.همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان بصورت خودرو رشد میکند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود.مار چوبه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا چند متر می رسد و دارای شاخه های نسبتا چوبی و صاف است. جالب است بدانید که مار چوبه بصورت وحشی در اکثر نقاط دنیا می روید برگهای آن فلسی شکل بوده که از کنار آنها شاخه هایی باریک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تائی خارج می گردد.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

خواص داروئی مارچوبه

گفتنی است که بعلت زیبا بودن این گیاه را بصورت تزئینی در باغچه ها می کارند مار چوبه را در اوائل پائیز می چینند و بهترین فصل چیدن آن پاییز است .جالب است بدانید که این گیاه از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است و حتی در اهرام ثلاثه مصر نقاشی هایی وجود دارد که مار چوبه را نشان می دهد .قابل ذکر است که مار چوبه را می توان بصورت مختلف مصرف کرد . باید مار چوبه را با کمی آب و حرارات کم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آنرا برداشت .آب مار چوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح می باشد . وقتیکه مار چوبه می خرید دقت کنید تازه است یا مانده .در واقع شاخه های مار چوبه تازه راست و نرم بوده و نوک آن نباید باز شده باشد و اگر فلسهای نوک آن باز باشد نشانه این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است و بهتر است استفاده نشود.گفتنی است که از نظر طب قدیم ایران مار چوبه گرم و خشک است پس آنهایی که سرد مزاج هستند باید آنرا با عسل بخورند و آنهایی که گرم مزاج هستند باید آنرا با سرکه بخورند .قابل ذکر است که مار چوبه گیاهی است ادرار آور و دارای خواص زیادی می باشد.جالب است که بدانید خوردن آن دید چشم را تقویت می کند.قابل ذکر است که برای تقویت نیروی جنسی مفید می باشد. لازم است بدانید که ضعف مثانه را رفع می کند در واقع برای تقویت قلب مفید می باشد. ملین است و یبوست را رفع می نماید. مار چوبه تب بر می باشد.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

مارچوبه و مو

مصرف مار چوبه مانع از ریزش مو می شود.بنابراین کسانی که دارای موها کم پشت هستند و ریزش مو دارند حتما زا گیاه مار چوبه استفاده نمایند.

مارچوبه در ایران

محل کاشت آن در ایران، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است همچنین در روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان و روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان در فروردین ماه بصورت خودرو رشد میکند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود. کاشت این گیاه در شهرستان دزفول رواج پیدا کرده است.

مارچوبه ، خواص مارچوبه ، مارچوبه چیست ، مارچوبه و مو ، مارچوبه در ایران

مارچوبه خشک

مار چوبه را برای بیماران مبتلا به استسقا و بعضی ناراحتی های قلبی که در اثر آن بافت های بدن آب می آورند و بعضی از انواع یرقان استفاده می کنند مقدار خوراک آن از عصاره ریزم ها و ریشه های تازه گیاه چهل تا پنجاه گرم و اگر اندام خشک گیاه باشد یعنی ریشه های خشک شده باشند پنجاه گرم خشک شده را جوشانده و آب صاف شده را می خورند، لازم به ذکر است که افراد مبتلا به ناراحتی های عصبی و دارندگان سنگ کلیه و رماتیسم های مزمن در خوردن آن مجاز نیستند.

خواص مارچوبه

1)خوردن آن دید چشم را تقویت می کند 2)برای تقویت نیروی جنسی مفید است 3)ضعف مثانه را برطرف می کند 4)برای تقویت قلب مفید است 5)ملین است و یبوست را برطرف می کند 6)تب بر است 7)مار چوبه بعلت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانیکه کم خون هستند باید از آن استفاده کنند . 8) مار چوبه به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند

طرز پخت مارچوبه

مار چوبه را ممکن است درسته پخت و یا طول ۲ تا ۳ انگشت برید و بعد طبخ کرد. سر مار چوبه معمولا لطیفتر از ته ان است ممکن است سر انرا بطول ۳ انگشت برید و به مصرف تزیینات کنار غذا رسانید، در هر حال برای پختن مار چوبه نیز اب را جوش می اوریم و مار چوبه را در اب جوش میریزیم و می گذاریم اب ان که رفت با کره و انواع سس به مصرف می رسانیم.(در صورتیکه مار چوبه کمی سفت و ریشه دار باشد باید یک ورقه روی انرا تراشید و از مغز نرم ان استفاده کرد.)

خواص مارچوبه سبز

محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌ اند که عصاره ی مارچوبه حاوی اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که می ‌تواند حالت خواب آلودگی و کسالت را برطرف کند و از سلول های کبدی در برابر مواد سمی محافظت نماید. مارچوبه در عین حال خاصیت ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد و ادرار آور نیز می باشد. هر 100 گرم مارچوبه فقط 20 کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پُرکالری است. مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می کند. فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می‌ شود. فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، 66 درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود. برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید. دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

مارچوبه در بارداری

خوردن ۴ برگ از مارچوبه می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین کند. اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند بسیار ضروری است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مکمل‌های اسید فولیک خطر زایمان زودرس را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

بیشتر بخوانید : کلم بروکلی در بارداری ♥ اسفناج در بارداری ♥ کرفس و کم کاری تیروئید