قفل شدن زانو

قفل شدن زانو ,قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانوی پا,قفل شدن زانو ها,قفل شدن زانو پا,قفل شدن زانو چیست,قفل شدن زانو درد,درمان قفل شدن زانو,قفل شدن مفصل زانو,قفل شدن پشت زانو,علت قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانو نشانه چیست,درمان قفل کردن زانو,درمان گیاهی قفل شدن زانو,راه درمان قفل شدن زانو,علت و درمان قفل شدن زانو,علت قفل شدن مفصل زانو

قفل شدن زانو ,قفل شدن زانو در خواب,قفل شدن زانوی پا,قفل شدن زانو ها,قفل شدن زانو پا,قفل شدن زانو چیست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قفل شدن زانو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند. درد ایجاد شده در نتیجه کشیدگی زانو در یک زاویه خاص را قفل شدن زانو می‌گویند.

آشنایی با قفل شدن زانو

قفل کردن زانو به حالتی اطلاق میشود که در آن شخص در هنگام صاف کردن زانو خود با رسیدن به یک زاویه مشخصی زانو درد شدیدی را حس میکند . در هنگام صاف کردن زانو ، در زاویه ای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه ، مفصل زانو ، برای جلوگیری از بروز زانودرد ، باز نمیشود و شخص به صاف کردن زانوی خود نیست و در صورت تلاش برای باز کردن زانوی خود درد شدیدی را احساس می کند . در اکثر موارد دلیل به وجود آمدن این حالت پارگی مینیسک زانو ، ناهنجاری مادر زادی در شخص یا بیماری مانند آرتروز زانو است.

قفل شدن زانو چیست

به خالی کردن زانو که در اصطلاح زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو است که برای توضیح شرایط دردناک ایجاد شده در نتیجه کشیدگی زانو در یک زاویه خاص استفاده می شود. هنگام کشیده شدن مفصل زانو، مقدار کشیدگی باید محدود به 10 تا 30 درجه باشد تا به این ترتیب بتوان از ایجاد درد جلوگیری کرد. افرادی که دچار مشکل خشکی زانو شوند، امکان کشیدن عادی زانوی خود را به مقدار مورد نیاز ندارند. در این حالت هر گونه کشیدگی بیش از حد لازم می تواند باعث ایجاد زانو درد شدید شود. رایج ترین دلایل ایجاد زانوی قفل شده یا قفل شدن زانو می توانند پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو باشد، در صورت بروز چنین اتفاقی باید به درمان پارگی مینیسک زانو بپردازید. اغلب در بین علایم پارگی مینیسک زانو تورم وجود دارد یا ممکن است چند ساعت پس از آسیب دیدن یا به طور معمول تر چند روز بعد بوجود آید. اگر بیمار به طرف داخلی مفصل زانو محکم دست بزند می تواند حساسیت به درد را تجربه کند. همچنین ممکن است در زانو احساس ضعف و بی ثباتی و احساس خالی کردن زانو وجود داشته باشد و زانو در طول حرکات خاصی صدا بدهد، قفل کند یا از حرکت بازایستد.

انواع قفل شدن زانو

دو نوع اصلی از قفل کردن زانو وجود دارد. نوعی که منجر به درد شدید زانو می‌شود، محدوده حرکتی مناسب را از زانوی شما صلب می‌کند. نوع دوم قفل شدن زانو به علت ممانعت مکانیکی است و حرکت نرم زانو را مختل می‌کند. اگر شما قادر به حرکت زانوی خود در یک موقعیت خاص نیستید، برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

عوامل قفل شدن زانو

پارگی مینیسک، نقص مادرزادی، آسیب‌دیدگی یا ابتلا به بیماری‌هایی مثل استئو آرتریت یا آرتروز زانو، متلاشی شدن غضروف یا استخوان، عوارض جراحی، شکستگی استخوان تیبیا یا فیبولا در مفصل زانو، آسیب دیدگی رباط، التهاب مفصل زانو، در رفتن استخوان کشکک و پارگی پلیکا رد قسمت میانی استخوان کشکک. غضروف یا قطعات استخوانی که به طور فیزیکی در مفصل زانو گرفتار می‌شوند، می‌تواند موجب قفل شدن زانو یا مفصل زانو گردد. “پارگی منیسک” دسته‌سطلی، علت‌ محدودیت صاف کردن مفصل زانو و یکی از علل اصلی قفل شدن زانو است. شکستگی استخوان درشت نی یا فیبولا در مفصل زانو می‌تواند باعث قفل شدن زانو و یا مفصل زانو شود. عوارض بعد از عمل جراحی می‌تواند موجب قفل شدن زانو یا مفصل زانو شود. گاهی اوقات با وجود نتیجه رضایت بخش جراحی، بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو موجب قفل شدن آن می‌شود. آرتروز- قفل شدن مفصل زانو در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل زانو موجب درد شدید ناشی از محدودیت حرکت زانو می‌شود. آرتروز و پیری طبیعی، احتمال قفل شدن زانو را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، غضروفی که استخوان‌های زانو را احاطه کرده است، به‌تدریج فرسوده شده و پاره می‌شود. آسیب رباط‌ها موجب قفل شدن زانو و ناپایداری و خالی کردن زانو می‌شود، که گاهی اوقات سستی زانو نیز نامیده می‌شود. درد زانو با صاف کردن آن و تحمل وزن، شدیدتر می‌شود. قطعاتی از بافت‌های شل شده (غیر از) غضروف که در داخل مفصل گرفتار می‌شود، می‌تواند باعث قفل شدن زانو گردد. التهاب مفصل زانو موجب تورم مفصل زانو می‌شود. تورم و ادم مفصل زانو با محدود کردن قابلیت کشیدگی زانو باعث درد شده و نهایتاً منجر به اسپاسم ماهیچه‌ای و قفل شدن زانو می‌گردد. دررفتگی پاتلای بالایی باعث محدودیت کشیدگی مفصل زانو و درد شدید ناشی از محدود کردن حرکت مفصل زانو و قفل شدن زانو می‌گردد. پارگی پلیکای پاتلای میانی – سینوویت مفصل زانو باعث آسیب مکانیکی به پلیکای داخل مفصل زانو شده و در نتیجه با ایجاد درد شدید و محدودیت کشیدگی مفصل زانو باعث قفل شدن زانو می‌گردد. استئو کوندریت دیسکان- بیماری است که غضروف مفصل زانو به طور کامل فرسوده شده و متعاقب آن قطعات استخوان خرد شده در مفصل گرفتار می‌شود. این وضعیت باعث محدود شدن حرکات مفصل زانو و درد شدید همراه با قفل شدن زانو می‌گردد. این وضعیت توسط ضعف شدید عضلات ساق پا ایجاد می‌شود.

علائم قفل شدن زانو

  تب، عفونت مفصل زانو و یا آبسه مفصل زانو .درد شدید هنگام کشیدن و صاف کردن زانو یکی از نشانه‌های قفل شدن زانو است. محدود شدن حرکت مفاصل زانو – زانوی قفل شده اغلب باعث دشوار شدن ایستادن بر روی پای آسیب دیده می‌شود. معاینه زانو- دردناکی و حساس به لمس شدن مفصل زانو. در زانوی قفل شده، خم شدن زانو در موقعیت ثابت و اغلب در زاویه ۴۵ درجه باقی می‌ماند. کشیدن غضروف زانو – فرد مبتلا به قفل شدگی زانو یا مفصل زانو قادر به صاف کردن پای خود نخواهد بود. می‌توان با استفاده از هر دو دست و با احتیاط، پا را برای تکمیل موقعیت کشیدگی زانو صاف کرد. صدای اصطحکاک و خرد شدن می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های قفل شدن زانو باشد. جنبش مفصل زانو به دلیل اصطحکاک قطعه‌ای از منیسک پاره شده که در مفصل گرفتار شده است، این صدا را ایجاد می‌کند. این صدای غیر طبیعی با درد شدید همراه است. نشانه رفلکس گیرافتادگی در پارگی رباط صلیبی قدامی دیده می‌شود.

تشخیص قفل شدن زانو

این بیماری از طریق آزمایش خون(شمارش گلبول‌های سفید خون، نسبت بالای رسوب گلبول قرمز، بالا رفتن سطح اسید اوریک در خون و…)، عکس برداری رادیولوژی و ام.آر.آی قابل تشخیص است. شمارش گلبول‌های سفید خونی – تعداد گلبولهای سفید خون در صورت عفونت مفصل زانو افزایش می‌یابد. فاکتور روماتوئید- در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل افزایش می‌یابد. افزایش رسوبات گلبول قرمز- در آرتریت‌های التهابی، التهاب مفاصل و یا لوپوسلوپوس منتشر (اریتماتوی سیستمیک) مشاهده می‌شود. افزایش سطح اسید اوریک در خون ممکن است نشان دهنده نقرس باشد. مطالعه مایع سینوویال برای تشخیص علت قفل شدن زانو یا مفصل زانو. اشعه X برای تشخیص علت قفل شدن زانو یا مفصل زانو. MRI برای تشخیص علت زانوی قفل شده.

درمان قفل شدن زانو

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید، داروهای ریلکس‌کننده عضلات، گرما درمانی و سرما درمانی، فیزیوتراپی و عمل جراحی(خارج کردن بخش‌های رها شده در مفصل زانو، عمل جراحی منیسکتومی، ترمیم منیسک، پیوند منیسک و تعویض مفصل زانو).

درمان قفل شدن زانو به روش جراحی

در موارد قفل کامل زانو (زمانی که چیزی به صورت فیزیکی، حرکت مفصل را متوقف کرده است)، برای برداشتن قطعات خرد شده غضروف یا استخوان، شما مطمئناً نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. در غیر این صورت، مشکل زانوی شما به احتمال زیاد ادامه یافته و ممکن است بدتر شود. جراح ارتوپد در اغلب موارد با آرتروسکوپی، جراحی سوراخ کلید را انجام خواهد داد و قطعات خرد شده را برداشته و هر گونه آسیب مرتبط را ترمیم می‌سازد. این یک عملیات ساده با زمان بهبودی سریع است. در وضعیت قفل کردن ناقص زانو (محدودیت خم و صاف شدن زانو)، علت زمینه‌ای درد نیاز به درمان دارد. ارزیابی انجام شده توسط پزشک یا درمانگر فیزیکی می‌تواند عامل محدودیت حرکتی زانو را شناسایی کند. درمان اولیه ممکن است شامل مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب و استعمال یخ برای کنترل کردن درد و التهاب باشد. درمان طولانی مدت ممکن است شامل تمرینات برای افزایش قدرت و ثبات زانو باشد. – خارج کردن قطعات پارگی و شکستگی در مفصل زانو باعث رفع قفل شدن زانو می‌شود. غضروف پاره شده از مفصل خارج می‌شود تا دیگر تحرک مفصل زانو را مختل نسازد. – جراحی منیسکتومی، برای برداشتن تمام قطعات منیسک پاره که می‌تواند موجب قفل شدن زانو شود، انجام می‌شود. – ترمیم مینیسک، این عمل جراحی، سرپایی برای ترمیم غضروف پاره شده زانو که می‌تواند باعث قفل شدن زانو گردد، انجام می‌شود. – پیوند مینیسک. – تعویض مینیسک.

درمان قفل شدن زانو به روش دستی

یک نوع از زانوی قفل شده وجود دارد که در آن ۱۰ تا ۴۰ درجه از کشیدگی زانو کاهش می‌یابد. درمان دستی مورد استفاده در درمان زانوی قفل شده، در درجه اول باید به عنوان یک روش کمک‌های اولیه برای بازگرداندن عملکرد زانو و برای جلوگیری از درد در نظر گرفته شود. این وضعیت معمولاً توسط یک ناهنجاری در منیسک خارجی ایجاد می‌شود و ممکن است بعداً جراحی منیسکتومی مورد نیاز باشد.

درمان قفل شدن زانو به روش گرما و سرما درمانی

در برخی موارد، شما می‌توانید از یک پد گرماساز بر روی زانوی خود برای برطرف کردن سفتی زانو استفاده کنید. آن را در دمای پایین تنظیم کنید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی زانوی آسیب دیده خود قرار دهید. اگر پد گرماساز در دسترس نباشد، یک حوله را در آب گرم خیس کنید و آن را روی زانوی خود قرار دهید. اگر درد و قفل شدن زانوی شما ناشی از پارگی منیسک باشد، می‌توانید یخ درمانی یا کرایوتراپی (سرما درمانی) را برای کمک به کاهش درد خود امتحان کنید. برای تسکین درد می‌توانید یخ را بر زانوی خود برای کمتر از پنج دقیقه قرار دهید.

درمان قفل شدن زانو به روش فیزیوتراپی

درمان فیزیکی و تمرینات مخصوص یوگا گاهی اوقات به برطرف شدن قفل زانوی شما کمک می‌کند. داروهای ضد درد خاصی موجود است که پزشک برای رهایی شما از درد و التهاب، ممکن است تجویز کند. اگر التهاب و درد شما بسیار شدید باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای ترمیم زانوی خود تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

درمان قفل شدن زانو به روش تزریق

اگر این اقدامات ساده‌ مفید واقع نشود، اغلب تزریق یک داروی بی حسی موضعی و یا یک شات کورتیزون می‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند، تا حدی که به شما اجازه می‌دهد مفصل خود را خم کنید. تجویز داروهای ضد درد برای کاهش درد زانوی قفل شده، به‌ندرت لازم است و این داروها به دلیل اثرات جانبی احتمالی باید با احتیاط استفاده ‌شود. از دیگر روش های درمانی قفل کردن زانو میتوان به روش های طب سوزنی، مگنت تراپی و… اشاره کرد.

نکاتی در مورد قفل شدن زانو

اگر آسیب زانوی شما ‌تدریجی است و نشانه‌هایی از درد وجود دارد، از فعالیت‌های فیزیکی مانند کوهنوردی، بلند کردن اجسام سنگین، زانو زدن، دویدن و چمباتمه زدن اجتناب کنید. زیاده‌روی در این فعالیت‌ها تنها می‌تواند آسیب زانوی شما را تشدید کند. همچنین، لیستی از حرکات را که درد زیادی ایجاد نمی‌کند، برای خود تهیه کنید و فعالیت خود را با آنها ادامه دهید. هنگام خوابیدن در شب، زانوی خود را خم نکنید، به جای آن سعی کنید پای خود را هنگام به خواب رفتن، در حالت صاف دراز کنید. با احساس اولین نشانه درد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، تا در تشخیص مشکل زانوی شما و یافتن یک راه حل سریع برای درمان آن، به شما کمک کند.

پیشگیری از قفل شدن زانو

گرم کردن صحیح بدن قبل ازتمرین یا مسابقات از جمله عوامل بازدارنده قفل شدن زانو محسوب می شود. انجام ورزش در زمین های مناسب و آماده و هچنین گرم کردن صحیح بدن و کشش عضلات حمایت کننده زانو (همسترینگ،چهار سر ران) پیش از انجام تمرین و مسابقات از جمله مواردی است که از شیوع آسیب منیسک زانوها و در نتیجه قفل شدن زانو در ورزشکاران می کاهد.

قفل شدن کاذب زانو چیست

قفل شدن واقعی زانو نادر است. بسیاری اوقات مثلا به دنبال یک ضربه یا جراحت، فرد نمی تواند زانویش را حرکت دهد و فکر می کند زانویش قفل شده است. اما چیزی مانع حرکت زانو نشده است. این حالت را قفل شدن کاذب زانو می گویند. قفل شدن کاذب زانو فقط واکنشی نسبت به درد است. ساز و کار درد نمی گذارد مفصل کاملا‌ باز یا خم شود. گاهی درد ناشی از پیچ خوردن یا ضربه، زانو را قفل می کند. گاهی نیز خشک شدن ناشی از نشستن طولانی‌مدت به یک حالت، باعث آن می شود.

قفل شدن حقیقی زانو

مفصل زانو طوری طراحی شده است که می تواند خم و راست شده و اندکی نیز بچرخد. اگر چیزی در درون مفصل گیر کند، حرکت پا را محدود کرده موجب خشکی زانو شده و آن را قفل می کند. مانند این که زانو کاملا از کار افتاده و نمی تواند آن را حرکت داد. معمولا قبل از این که فرد دوباره بتواند پای خود را حرکت دهد، به چند دقیقه حرکت آرام و یا تکان دادن نیاز خواهد بود. در برخی موارد نیز، دخالت متخصص لازم است تا قطعه ی مشکل ساز را از سر راه بردارد. به این حالت قفل شدن حقیقی مفصل زانو می گویند، زمانی که جسمی به صورت فیزیکی جلوی حرکت مفصل را گرفته باشد. قفل شدن حقیقی زانو، بسته به موارد مختلف می تواند دردناک و یا بدون درد باشد. در این نوع از قفل شدن زانو، معمولا راست کردن پا مشکل شده و فرد نمی تواند پای خود را کاملا صاف کند.

درمان قفل شدن زانو با استراحت

استراحت دادن به زانوی آسیب‌ دیده به از بین رفتن تدریجی التهاب زانو کمک می‌کند. همچنین انجام برخی تمرینات ورزشی خاص به بهبود و در تناسب ماندن زانو کمک می‌کند. به صورت تدریجی فعالیت‌های خود را دوباره آغاز کنید.

درمان قفل شدن زانو با زانوبند طبی

زمانی که بی‌ثباتی و دررفتگی کشک زانو علت خالی شدن زانو باشد، چندین روش جراحی برای درمان این عارضه به کار برده می‌شود. تا زمانی که بافت آسیب‌دیده بهبود یابد، استفاده از زانوبندهای طبی برای درمان خالی کردن زانو و حفاظت از آن در حین حرکت توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید : التهاب زانو ♥ سرطان زانو ♥ آرتروز زانوآرتریتصدا کردن مفاصل