عبدلیک

عبدل خان

عبدلیک

عبدل خان

بایگانی


در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی+ جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

آیا تا بحال از فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی فکر کرده‌اید؟ بله! نماز خواندن از نظر علمی و برای جسم انسان نیز فواید بسیار زیادی دارد. هم چنان کـه چندی پیش هم بعضی محققان از فایده های سجده برای تمرکز و آرامش درونی سخن گفته بودند، امروز نیز فواید بیشتری از اقامه نماز را برای شـما شرح می‌دهیم، همچنین امروز فواید معنوی نماز خواندن را هم بشما خواهیم گفت. با پارس ناز همراه باشید.

اصولی پایه‌ ای نماز

نماز یکی از ۵ رکن اصلی اسلام اسـت، کـه پایه و اساس زندگی اسلامی را تشکیل می دهد و بـه جا آوردن آن واجب محسوب می شود. این پنج رکن اصلی اصول دین یا پنج ستون اسلام نامیده میشوند. خود نماز از حرکات و بیاناتی بنام رکعت تشکیل می شود کـه تکرار میشوند. اصولا «بـه ترتیبی مشخص» یک رکعت نماز تشکیل می شود از:

= اقامه «ایستادن»

= خم شدن «رکوع»

= اقامه دوم «دوباره ایستادن»

= بـه خاک افتادن «سجود/سجده»

= نشستن

= بـه خام افتادن دوباره «سجود/سجده‌ی دوم»

= دوباره نشستن

تمام این حرکات یک رکعت محسوب می شوند. بخاطر تفاوت‌ در تفسیرهای صورت گرفته از اسلام چندین مکتب «مذهب» دراین دین وجوددارد، و هر یک احتمالا در جزئیات مربوط بـه آیین نیایش تفاوت‌های اندکی باهم دارند. بر مسلمانان واجب اسـت پنج وعده در روز نماز بخوانند، و هر وعده از چند رکعت تشکیل شده اسـت. این پنج وعده نماز روزانه عبارتند از:

= فجر «نماز صبح»، در سپیده دم یا طلوع آفتاب، ۲ رکعت نماز واجب

= ظهر، بعد از میانه‌ی روز، ۴ رکعت نماز واجب

= عصر، در بعدازظهر، ۴ رکعت نماز واجب

= مغرب، بعد از غروب آفتاب، ۳ رکعت نماز واجب

= عشاء، لحضاتی بعد از غروب آفتاب یا فرارسیدن شب، ۴ رکعت نماز واجب

تعداد رکعت‌های غیر واجب یا مستحب در مذاهب مختلف متفاوت اسـت، و اگر مسلمانی یکی از این نمازها را ادا نکند، باید بعداً قضای آن رابه جا آورد. سوای نمازهای واجب، مسلمانان نمازهای مستحب «اختیاری» نیز دارند، مانند نماز سنت، نماز نافله، نماز استغفار و غیره. هر مسلمانی کـه همه ی‌ی اینها رابه طور منظم بـه جا بیاورد مسلما فایده‌های زیادی نسیبش خواهد شد، هم بـه لحاظ معنوی و هم بـه لحاظ جسمی.

فواید نماز خواندن از نظر جسمی

همانگونه کـه همه ی می دانیم، هدف از ورزش منظم آن اسـت کـه توانایی‌های جسمی بدن‌مان را التیام ببخشیم. بخاطر مقدار بالای فعالیت‌های جسمی لازم و ماهیت تکرارپذیر آن، نماز خواندن قطعا مثل یک نوع ورزش کردن منظم اسـت. بنابر این، هرچند نماز بـه معنی آیین پرستش اسـت، اما میتواند همان فوایدی را برای جسم شـما داشته باشد کـه ورزش منظم دارد.

سلامت قلب و عروق

هر ورزشی، وقتی کـه منظم انجام شود، سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد کـه بـه نوبه‌ی خود، سلامت کلی دستگاه قلب و عروق را التیام می‌بخشد.

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

چون انجام رکعات نماز شبیه بـه ورزش کردن اسـت، و وادار هستید بیش از یک‌بار آنرا تکرار کنید، این امر میتواند تاثیر چشمگیری بر افزایش سلامت قلب و عروق‌تان داشته باشد.

تقویت تمیزی و آراستگی

مرسوم اسـت کـه قبل از نماز خواندن آیین وضو گرفتن انجام شود. شـما میتوانید از آب «وضو» یا خاک «تیمم» برای وضو گرفتن استفاده کنید. وضو گرفتن برای تمیزی بدن از هرگونه آلودگی مانند میکروب‌ها، گرد و خاک و غیره لازم اسـت.

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

شخصی کـه وضو می گیرد باید دستان، دهان، بینی، دست‌های «تاآرنج» خودرا بشوید، و موی سر، و پاها را مسح بکشد، تا این کـه در بالاترین سطح بهداشتی قرار بگیرند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

از آنجایی کـه تعداد زیادی از مردم هنگام وضو گرفتن کمی دهان خودرا با آب غرغره می کنند و می‌شویند، اینکار می تواند بـه تقویت و التیام سلامت دهان و گلو نیز کمک کند. غرغره کردن خطر عفونت‌های ویروسی را کاهش میدهد و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

درد مفاصل را تسکین می‌دهد

حالت و وضعیت بدن در رکعت‌ها شامل خم شدن، بـه خاک افتادن و دولا شدن میشود. اگر مفاصل‌تان آسیب دیده باشد یا مشکل داشته باشد هنگام انجام این کارها با دشواری‌ بسیاری مواجه خواهید شد. اقامه‌ی نماز بـه صورت منظم مطمئنا بـه تسکین این دردها کمک می کند.

درد کمر را کاهش می‌دهد

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

انجام حرکات نماز بـه ویژه رکوع درد کمر را نیز کاهش خواهد داد، و بـه مانند یوگا بـه آرامسازی رباط‌ها و عضلات کمک خواهد کرد. تعداد زیادی از تمرین‌های ورزشی نیز شامل این حرکت‌ می شوند چون حرکت دو لا شدن برای ستون فقرات و باسن مفید اسـت.

عضلات شکمی بهتری می‌سازد

تعداد زیادی از حالت‌‌ها و ضعیت‌ها در نماز بـه عضلات شکمی خوب و قوی نیاز دارند. بعنوان مثال موقع خم شدن برای رکوع باید هردو دست روی کاسه‌های زانو گذاشته شود و بـه جلو خم شویم.

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

بـه منظور حفظ صاف نگه داشتن پاها و ستون فقرات باید بعضی از عضلات شکم‌تان کشیده شود و کش بیاید. تغییر حرکات بین حالات مختلف نیز عضلات شکم‌تان را تمرین می دهد.

جریان خون را بهبود می‌بخشد

مجموعه حالات و حرکات بـه خصوص سجده کمک خواهد کرد خون بـه نحو بهتری در بدنتان جریان پیدا کند. همین کـه بدن تان را رو بـه جلو خم می کنید تا پیشانی‌تان مهر را لمس کند، خون بـه بخش‌های فوقانی بدن مانند چشم‌ها، گونه‌ها و … جاری میشود.

دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

حالت نشستن در نماز حرکات لوله‌ی گوارش را در امحا و احشاء‌تان تحریک میکند، و از این طریق باعث التیام عملکرد دستگاه گوارش‌تان میشود. این حرکت همچنین بـه عملکرد زهر‌زدایی بدن نیز کمک میکند.

شکل و حالت بدن را بهتر می‌کند

اکثر آدم‌ها بخاطر عادات روزانه‌شان، مثل حمل کردن بار سنگین روی پشت‌شان در تمام طول روز شکل بدنی نادرستی بخود میگیرند و ممکن اسـت دچار گوژپشتی شوند.

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

از آنجایی کـه هر حرکتی در نماز حالت و شکلی صاف و درست دارد و هر روزه انجام می شود قطعا بـه بهتر شدن شکل و حالت بدن تان کمک خواهد کرد.

نوعی ورزش یوگا است

فواید نماز خواندن برای جسم و سلامتی + فواید نماز برای خوشبختی

  • محسن عبدلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی